Kuten edellisessä korona-ajan kauppalista -kirjoituksessa totesin, uskon tietäväni terveellisestä ruuasta ja ravinnosta aika paljon. Silti kun katselen usein ilta-aikaan ihmeissäni – hiukset likaisina ja samasta jutusta kolmatta versiota kirjottaessani – kun Vappu Pimiä pyöräyttää perheelle iltapalaksi sämpylät ja itselleen illaksi rahkabowlin. Itsestä tuntuu, että ehdin juuri lämmittää edellisen päivän tähteitä. Juhlapäivä onkin silloin, kun kasviksia on jääkaapissa yhä valmiiksi pilkottuina sekä joku itse tehty lämpimän ruuan tapainen, jolla voi nopeasti ruokkia jälkikasvun.

Jossain kohtaa ravintoketjua käy nimittäin usein niin, että oma tietämys ja jaksamistaso terveellisestä ruuasta ei riitä ruuan valmistusvaiheeseen – tai tarkemmin ajateltuna kauppakäyntiin asti. Uusien tuotteiden etsintä tuntuu välillä arjen pyörityksen keskellä juuri ylivoimaiselta. Helpointa on pyörittää aina samoja ruokia. 

Hyvinvointivalmentaja Vilma Bergenheim aloittaa usein asiakkaansa kanssa terveellisemmän ruokavalion koostamisen juuri ruokakaupasta. Eli Vilma kiertää, näyttää ja kertoo kädestä pitäen tuotteiden eroja ja mitkä vaihtoehdot terveyden kannalta parhaita valintoja. Kun minulle tarjoutui mahdollisuus käydä Vilman kanssa kauppakierros Stockmannin Food Market Herkussa, lähdinkin ilomielin. 

Tässä muutamia vinkkejä kauppakierrokselta, jotka ovat jääneet meillä omalle kauppalistalle.

YLI PUOLET : Aloitimme herkun kierroksen Hevi-osastolta ja Vilman karkean arvion mukaan yli puolet tuotteistaolisi hyvä ostaa hedelmä- vihannesosastolta. Yhdestä ravinteikkaimmista tuotteista Vilma arvioi lehtikaalin. Perus lehtisalaateissa taas kuituja ja muita vitamiineja on suhteessa vähemmän. Lisäksi ihan suomalaiset kaalit saivat Vilmalta pisteitä. Kaalit ovatkin jääneet myös ruokavalioon. Porkkanan ja kurkun lisäksi olemme pilkkoneet myös kaalia naposteltavaksi pari kertaa viikossa. Kukkakaalin ujutin huijarin makaronilaatikkoon. Muistin myös lehtikaalisipsien olemassaolon, joita tein nyt sunnuntaina. Muutaman kerran olen ehtinyt tehdä itselleni kotona oman lounaan, jolloin olen heittänyt pannulle lehtikaalia, sieniä, sipulia jne. Tämän annoksen kylkeen, kun lisää hummusta.

MENEE KASTIKKEESTA: Tahinitahna on juuri sellainen tuote, jota ei ole pienemmissä kaupoissa ollut ja isommista sen etsiminen on ollut salapoliisimysteeri. Tahna on tehnyt sesaminsiemenistä ja siinä on rautaa sekä kalsiumia. Vilma vinkkasi, että hän heittää sitä salaatin,kvinoan tai lähes minkä vaan päälle. Olen itse alkanut tehdä samaa. Tahna menee kastikeesta, mutta on ravitsevampaa.  

VÄÄRÄ LUULO: Jostain syystä olen himmaillut aikaisemmin hummuksen käytön kanssa, vaikka olen siitä pitänytkin. Jotenkin olen ajatellut, että noin hyvän täytyy olla myös epäterveellistä.  Vilma vapautti minut tästä luulosta; kalorit hummuksessa tulevat lähinnä kikherenistä - jotka ovat siis hyviä proteiinin lähteitä. Eli hummus on hyvinkin terveellistä settiä. Sittemmin olen lätrännyt hummuksella huolella. Se sopii – vähän kuin tahinitahnakin- lähes mihin vain.

VEGAANISET MAJONEESIT: Jos haluaa vältellä maitotuotteita, Vilma näytti myös lähes kaikista maitotuotteista vegaanisen vaihtoehdon. Majoneesissa vegaanisen ja tavallisen ei huomanneet edes lapset, joten siirryimme siihen. Harmittavasti rasvan takia majoneesilla ei voi kovin läträtä; tuo sama purkki on ollut meillä käytössä vuoden alusta. 

SUPERRIISI: Laitoinkin tästä jo edelliseen postaukseen. Välillä hyvien hiilarilisäkkeiden löytäminen on vaikeaa. Superriisi pitää pitkään kylläisenä ja verensokerin tasaisempana kuin vaaleat hiilarit.

Kenelle kauppakierros hyvinvointivalmentajan kanssa erityisesti sopii?

Muutama tuntikin hyvinvointivalmentajan kanssa on suuri apu käytännön tasolla, vaikka tietäisitkin ravinnosta suhteellisen paljon. Omaa arkea helpotti, kun tiedän millaisia tuotteiden pakkaukset ovat ja missä ne sijaitsevat.

Myös omia luuloja on välillä hyvä tarkistaa. Suosittelen kauppakäynnin aikana ottamaan kuvat valmentajan ehdottamista tuotteista ja äänittämään kännykän nauhurilla vinkit. Itse olisin muistanut ilman muistiinpanoja murto-osan koko reissusta.

Yhteys Vilmaan (sekä enemmän ja parempia ruokaohjeita) Instagramin kautta; vilmabergenheim

PSST. Nyt on hyvä hetki suosia myös verkkovalmennuksia. Huomasitko minun Instagramin puolella (@galawoman) arvonnan, josta voi voittaa Nanna Karalahden ja Varpu Hintsasen luotsaaman HERO treenin Step by step -valmennuksen? Arvonta käynnissä 24.4 asti!

Kommentit (1)

Kukkis
2/1 | 

Kyllä on ihmiset uusavuttomia tämäpänä.
Kaikusta isoimmista kaupoista löytyy varmasti täysjyväriisiä ja pastaa ihan ilman ohjaustakin.. 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

MITÄ?

Sivuraiteilla -blogissa liikutaan kurahousuviidakosta Cheekin kainaloon, tehdään tukka takussa haastatteluita punaisilla matoilla, juodaan liikaa pepsiä ja katsotaan liian myöhään Netflix-sarjoja. Blogi jatkaa usein viihdemailman tapahtumien ja ilmiöiden peilaamista siitä, mihin Me naiset -lehteen toimittamani Radalla-palsta jää.

Ja koitetaan löytää kuulua tasapainoa tämän kaiken välillä.

KUKA?

Emilia Saloranta on kolmekymppinen yrittäjä-toimittaja-tietokirjailija ja kolmen lapsen äiti, jonka mielestä viihde on ihmiselle hyväksi.

YHTEYS?

empuntemputjatarinat@gmail.com

INSTAGRAM

galawoman

Hae blogista

Blogiarkisto

2018
2017

Kategoriat

Instagram