Sivut

Kommentit (67)

eräs

Lisätkää vielä listaan poliisi. Enää ei Aarnion jälkeen kehtaa ssnoa edes vaimolle ammattiaan. Hävettää niin. Onneksi kohta pääsee eläkkeelle. Saa olla kuin Ellun kana.

Vierailija

Herkkänahkaisen kuulosta porukkaa kautta linjan. Porukka vetää herneen nenään jos muilla on stereotypinen kuva duunista jota ei tee. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
krosolainen

Muuan lääkäri oli sanonut ammattinsa kuppilassa. Toinen alkoi lypsää ilmaista lääkärin palvelua. Lekuri oli sanonut: riisuudu ja mene pöydälle selällesi. (lasku tulee perässä yksityispraktiikan mukaan)

IT Pro

Mihin unohtui IT-duunari listalta?

Ilmaisten neuvojen pyytäminen ja kysymysten tulva on loputon jos tuttavalle kertoo mitä tekee työkseen. Yleensä kun kysyjä itse, veljen-/siskonpoika tjsp. on ensin säätänyt jotain kuralle tai myyjää on kiinnostanut enemmän omat provikat kuin esim. laitteen tietoturva, elinkaari, yhteensopivuus tai käyttökokemus.

Ensin kuulee saarnan kun ei nämä nykyajan vehkeet toimi tms. sitten se alkaa; mikä laite tulisi ostaa, minkä merkkinen, mitä suosittelisit? Voitko asentaa sen mulle? Tässä on joku vika, miks tää ei toimi, voitko katsoo tätä, voitko korjata tämän, sähän osaat neuvoa tässä, miksei tää mun win xp /mokkula / tulosti ei enää toimi.

Sitten ei kuitenkaan olla valmiita maksamaan mistään, esim. jos ehdottaa että voisit hieman päivittää kalustoasi. "Eihän se voi maksaa mitään", "Veljenpoika sanoi et saa jotenkin ladattua/asennettua ilmatteeks". "Myyjä sanoi että.." jne.

Sitten jos sortuu antamaan ilmaisia vinkkejä tai jotain fiksaamaan niin tietää että sitä odotetaan sitten jatkossakin ja vastuussa ikuisella takuulla. Kun jotain ehdottaa ratkaisuksi niin "..mutta kun myyjä sanoi näin.." tai "..mutta kun se veljenpoika sanoi noin.." Kyseenalaistajalla 15v ikä ja 15v työkokemus alalta on iloisesti samalla viivalla neuvoja vastaanottaessa.

Annas olla, jos jokin ei suositellussa laitteessa/ohjelmistossa sitten toimi käyttähän toiveiden mukaan, niin kenen syy se sit on. Ei enää ilmaisia neuvoja, korjauksia tai suosituksia kenellekään.

Ei autollakaan ajella pitkään ilman minkäänlaisia huoltotoimenpiteitä, ja jos ei itsellä ole taidot hallussa ja huoltoa/korjausta tarvitaan, auto viedään yleensä asiantuntevalle huoltamolle, eikä mopoa rassaavalle sukulaispojalle tai vaihdeta uuteen autoon.

Vierailija

Maskeeraaja-puvustajana, en kerro ammattiani. Heti pitäisi alkaa kännisiä baarissa meikkaamaan ja neuvomaan mikä väri sopisi juuri hänelle. Miksi kukaan haluaisi tehdä vapaalla työtään ilmaiseksi ylipäätään. Moukkamaista edes kysyä ammattiin liittyviä ilmaisia palveluksia.

Mikkkkk

Itse toimin astiahuoltajana suurehkossa ravintolassa, siitä saa suunilleen samat heitot kun tuosta siivojasta, mutta voi olla että vielä vittumaisemmat. teen itsekkin tätäkin vain rahasta.

ADHD - äiti

Itse olen suorittanut vain tietotekniikan A ja AB - kortit 1990 - luvun lopulla, mutta olen käyttänyt tietokonetta 1980 - luvulta saakka. Niin vapaa - ajalla kuin työssäkin. Olen kuitenkin pitkälle itseoppinut. Niinpä olen varsinkin erilaisten ohjelmien ja tietoteknisten laitteiden kanssa paljon keskivertoa parempi.

Aviomiehenikin on perehtynyt tietotekniikkaan 1990 - luvun alusta saakka, käynyt tietotekniikan kursseja, perehtynyt enemmänkin asennuspuoleen. Kärsivällisenä ja teknisenä ihmisenä hyvin pitkälle myöskin itse oppien. Hän on tietoteknisesti paljon keskivertoa edellä.

Me molemmat olemme nykyään hissukseen kun joku valittaa ettei osaa käyttää älypuhelintaan, tablettiaan, ja /tai tietokonettaan. Ei huvita yhtään alkaa ilmaiseksi mikrotukihenkilöksi ihmisille, jotka olettavat ettei heidän tarvitse silloin itse opetella, vaan että me olisimme vähän väliä neuvomassa ja päivittämässä ohjelmia, selvittämässä miksi laite ei toimi, jne.

Eräs mieheni kaveri oli alkanut pyytämään neuvoja miten voisi salata oman puhelinnumeronsa ja tehdä feikkiprofiileja treffisivustoille. Mieheni sanoi totuudenmukaisesti ettei tiedä sellaisesta mitään, eikä halua muutenkaan olla mukana minkäänlaisessa huijaamisessa. Siihen loppui se kaveruus.

ADHD - äiti

Sama juttu kun osaat ommella ja /tai remontoida autoa, tms. Ilmaista työtä saisi tehdä loputtomiin, jos vaan sille tielle lähtisi...

Kokkaaja

Kokkina saat tehdä ruuat yhteisissä illan istujaisissa, muiden odotellessa valmista tai sitten ei tarjota mitään, kun ammattilaiselle ei uskalleta tehdä ruokaa, kun ei "tehdä sitä oikein".

Vierailija

Psykoterapeutti.
Jos kerron ammattini, vastapuoli joko hiljenee vaivautuneena ja/tai siirtyy takavasemmalle. Tai sitten ruvetaan ”kaverin puolesta” kyselemään neuvoja ongelmiinsa. Jostakin syystä ihmiset kuvittelee, että ollaan töissä koko ajan. 532

Vierailija

Fysioterapeutti. Sama juttu kuin hoitajilla ja lääkäreillä: heti halutaan millon mitäkin analyysiä ja vinkkiä lukemattomiin selkä-, polvi-, niska- ja iskiasvaivoihin hieronnasta puhumattakaan. Ei, fysioterapeutti ei ole hieroja eikä jumppaohjaaja, ja lähes jokaisella fyssarilla on jonkinlainen erikoistumiskoulutus tietyn tyyppiseen fysioterapian osa-akueeseen ja kohderyhmään esim. neurologiseen, psykiatriseen, työ-, äitiys- tai OMT-fysioterapiaan.

Vierailija

Matemaatikko. Ensin päivitellään sitä kuinka kuivia ja tylsiä numerot on, sitten tunnustetaan että itsellä ei ole yhtään matikkapäätä, ja lopulta esitetään joku vanha,'hauska' matemaattinen pähkinä tyyliin 'vuohi on narussa jonka pituus on x. Vuohen pää on y cm päässä narusta ja kieli tuo lisää pituutta kertoimella z. Kuinka suuren alan nurmikkoa vuohi saa syötyä", eikä tehtävää edes muisteta oikein.

Eräs matematiikan professori neuvoi aikoinaan, että kannattaa kertoa ammatikseen taidehistorioitsija, jos haluaa olla rauhassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Matemaatikko. Ensin päivitellään sitä kuinka kuivia ja tylsiä numerot on, sitten tunnustetaan että itsellä ei ole yhtään matikkapäätä, ja lopulta esitetään joku vanha,'hauska' matemaattinen pähkinä tyyliin 'vuohi on narussa jonka pituus on x. Vuohen pää on y cm päässä narusta ja kieli tuo lisää pituutta kertoimella z. Kuinka suuren alan nurmikkoa vuohi saa syötyä", eikä tehtävää edes muisteta oikein.

Eräs matematiikan professori neuvoi aikoinaan, että kannattaa kertoa ammatikseen taidehistorioitsija, jos haluaa olla rauhassa.

Taidehistorioitsibalta voisi kinuta mitä taidetta kannattaa ostaa sijoitusmielessä ja paljonko oma taide on arvoltaan?

Vierailija

Puutarhuri ei voi kertoa ammattiaan ilman, että tulee heti kysymyksiä ja pyydetään ilmaista konsultaatiota ja joskus myös ilmaista pihasuunnitelmaa. 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat