Autoasentaja Virpi, 28, tietää, miten naisia nujerretaan miesvaltaisilla aloilla: ”Minut laitettiin järjestelemään hyllyjä”

Autoasentaja Virpi, 28, tietää, miten naisia nujerretaan miesvaltaisilla aloilla: ”Minut laitettiin järjestelemään hyllyjä”

Ajoneuvoasentaja Virpi Knuuti haaveili pikkutyttönä rekkakuskin ammatista. Kuva: <span class="photographer">Mikko Hannula</span>

Sanotaan, että palkkatasa-arvo olisi helpointa saavuttaa kannustamalla naisia miesten aloille. Ajoneuvoasentaja Virpi tietää, mikä naisia siellä odottaa.Lue koko juttu

Kommentit (11)

Pullamössösukupolvi

No hui kauhistus! Niin sitä vaan itsekkin aikoinaan metallipajojen likasia öljysiä lattioita veteli mopilla ja nykyään teen toimistoduunia. Elämä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kun ensiksi pääsisi edes niihin töihin kiinni, kun on haastattelijoiden silmissä sitä pohjasakkaa pelkän sukupuolen takia on haastatteluihin pääseminenkin vaikeaa. Miehille annetaan paljon anteeksi osaamisenkin suhteen ihan vain koska ovat miehiä.

Naisen logiikkaa?

On kyse sitten uudesta tehtävästä tai työpaikasta, niin jalkovälistä on kohtelu tai menestys aina kiinni muutaman naisen mielestä. Siis samasta kohtelusta vain nainen tekee ongelman ja kytkee sen omaan sukupuoleensa.

Vastaavasti kun Suomessa samasta työstä saa saman palkan sukupuolesta riippumatta, vain nainen pitää vääryytenä, että samaa työtä enemmän tekevä tienaa enemmän.

Vierailija

Koskaan ei ole tarvinnut pettyä kun nainen on tullut "miesten" ammatissa vastaan... Tärkeää on vain pitää huolta ettei naisia käytetä hyväksi halpatyövoimana ja heidän avullaan poljeta myös miesten palkkoja alas. Sama palkka samasta työstä.

Naisinsinööri

Itselle on käynyt viisi kertaa viimeisen vuoden aikana niin, että olen ollut rekryfirman haastattelussa ja haastattelija on muutaman päivän kuluttua soittanut "Olet jatkossa, minä päivänä/päivinä ensi viikolla pääsisit tulemaan itse yrityksen haastatteluun?". Kerron mitkä päivät ovat kalenterissa vapaat. Haastattelija lupaa soittaa pian milloin tarkkaanottaen haastattelu firmassa on. Tulee seuraava viikko ja kutsusoittoa ei kuulu. Viikko menee ja perjantaina tai seuraavalla viikolla haastattelija soittaa hieman nolona, että "yrityksellä oli tehtävän profiiliin paremmin sopivia hakijoita" parilla kertaa ja "sopiva henkilö löytyikin toista kautta" tai vastaavia syitä muilla kerroilla. Nämä tapaukset ovat eri yrityksistä ja eri rekryfirmoista. En voi olla ajattelematta, että syy yritysten haluttomuuteen haastatella minua on väärässä sukupuolessa. 

(Näiden lisäksi on tietysti niitä haastateluja joissa en ole päässyt jatkoon, en voi tietää kuinka monessa niistä rekryfirman edustaja olisi minua yritykselle suositellut). 

Vierailija

Mulla on täysin päinvastaiset kokemukset naisena ns. miesten alalla. Töitä olen saanut heti ja kohtelu on aina ollut asiallista ja normaalia.

Vierailija

Yks kirjoitti:
Kaikki aloittaa pohjalta.. ei sitä naisen Akaan pidä päästä heti parhaille urakoille

No siitähän ei tuossakaan artikkelissa edes ollut kyse, jos sinulla on yhtään sisälukutaitoa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on täysin päinvastaiset kokemukset naisena ns. miesten alalla. Töitä olen saanut heti ja kohtelu on aina ollut asiallista ja normaalia.

No vau, ehkä sulle on sattunut kohdalle hyviä työpaikkoja, joissa asenteet eivät ole vanhakantaisia. Se, ettei sinulle ole tullut vastaan vastaavanlaista käyttäytymistä joko johtuu siitä, ettet näe sitä (olet sokea sille/alistut sille näkemättä tosiasiallista tilannetta) tai todella olet onnistunut välttymään näiltä työpaikoilta, joissa tällainen asenne rehottaa jolloin voit olla onnekas, mutta et voi tällöin yleistää sinun kokemusta yleiseksi kokemukseksi, kun tarinoita vastakkaisesta näkökulmasta kyllä riittää Suomessa. 

Tiivi

Ennemmin antaisin autoni korjattavaksi naiselle.. itsepäätän mitkä autot meille tulee, koska tiedän enemmän niistä kuin mieheni ja ne kiinnostavat minua. Ja juttelen töissä autoista, niiden kanssa joita kiinnostaa autot( en naisten kanssa)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat