Annika keksi systeemin, jonka ansiosta nelihenkinen perhe syö aina hyvin – kaupassa käydään vain kerran viikossa eikä hävikkiä tule

Annika keksi systeemin, jonka ansiosta nelihenkinen perhe syö aina hyvin – kaupassa käydään vain kerran viikossa eikä hävikkiä tule

Monipuolista, terveellistä, sesongin mukaista ja mahdollisimman vähän hävikkiä – sellaista on Annikan perheen syöminen. Apuna ruokasuunnittelussa on 13 viikon ruokalista, jolta löytyy noin 90 ruokaa. Kuvat: Annika Tuomensaari

Tämä juttu on sinulle, joka et halua päivittäin pohtia, mitä ihmettä sitä illalla taas kokkaisi. Annika kehitti 13 viikon ruokalistan, jonka ansiosta perhe syö entistä terveellisemmin.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opettaja?!? Ja tuollainen hiilijalanjälkiruokavalio perheelle, epäekologinen, epäeettinen, epäterveellinen, en ole uskoa näkemääni! Hyi halvattu, että seuraavalle sukupolvelle vielä tuollaiset ruokailutottumukset välittää :(

t. Ope, jonka kotona on lapsille tulevaisuuden ruokavalio = paljon luomuruokaa, aina vegaani- tai kalapäivä, joskus sirkkapäivä, ei höttöhiilihydraatteja :)

Ihan tiedoksi että luomu ei ole mikään tulevaisuuden ruokavalio, luomun vastakohta on tehotuotanto ja se on ainoa tapa jolla edes nykyinen määrä ihmisiä saadaan maapallolla ruokittua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
annukka89

Nyt kun ilmastonmuutos on kiihtymässä, kaikkien olisi tärkeää olla syömättä lihaa.
Itse katson asiakseni huomauttaa kaupassa jos näen että ihmisillä on lihaa kärryissään.
Hyväksyn sen että kaikki ihmiset eivät ole aivan yhtä ilmastovalveutuneita kuin itse olen.
Mutta tällä tavalla voin auttaa kanssaihmisiäni pääsemään korkeammalle tasolle hiilijalanjälki-hierargiassa.

Vierailija

Kas kun ei keksinyt peräti pyörää tai ruutia! Niin, nehän on keksitty jo, mutta niin on ruokalistat ym. opetettu emäntäkouluissa jo menneellä vuosisadalla.

Kalaa tosin syötiin verrattomasti useammin, kasvisruokapäivät olivat pikemminkin pakon sanelemia ja verta ja sisäelimiä syötiin muussakin muodossa kuin einesmaksalaatikkona ja  veriohukaisina.

Kaupassa käytiin vielä harvemmin, vaikka kaupunkilaisilla oli harvemmin ruokaa kellarissa ja pakastimessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Marttamari kirjoitti:
Aika rasvapitoista ruokaa näkyy listalla olevan, erityisesti maitopohjaisia rasvoja. Olisin itse vailla energiaa tuollaista listaa noudattaessani, olisi myös jatkuva nälkä sekä makean himo. Ei jatkoon.

Joo huomasin myös et jokaisena päivänä jotain (tai useampaa) näistä: smetanaa, koskenlaskijaa, ranskankermaa, cheddaria... Ei kauhean terveelliseltä kuulosta, melkosia kaloripommeja nuo ruuat. Harmi, ehdin jo luulla et on fiksu ja terveellinen ruokalista niin kuin jutun alussa muka sanottiin.

Ei sä elät vielä 80-lukua jossa kaiken piti olla rasvatonta. :) Aika uudistaa ravinto-opin tiedot. :D

Vierailija

Ikävää, että jotkut käyttävät kauneimman kesäpäivän toisen onnistuneen taloudenpidon haukkumiseen. Kertoo enemmän teistä kuin jutun haastateltavasta.
Kadehditteko hänen järjestelmällisyyttään, työpaikkaansa, ruoanlaittotaitoa tai ehjää perhettään?
Nyt vaan omaksumaan parempaa elämänasennetta ja tekemään omalle taloudelle sopivaa suunnitelmaa.

Vierailija

annukka89 kirjoitti:
Nyt kun ilmastonmuutos on kiihtymässä, kaikkien olisi tärkeää olla syömättä lihaa.
Itse katson asiakseni huomauttaa kaupassa jos näen että ihmisillä on lihaa kärryissään.
Hyväksyn sen että kaikki ihmiset eivät ole aivan yhtä ilmastovalveutuneita kuin itse olen.
Mutta tällä tavalla voin auttaa kanssaihmisiäni pääsemään korkeammalle tasolle hiilijalanjälki-hierargiassa.

Voi tsiisus. 

Millä kuljit kauppaan? Kuljitko asfaltin päällä - sen alla ei mikään elä.

Missä kenkäsi on tehty? Kasvatitko itse sen puuvillan tai villan, josta vaatteesi on tehty? Millä lannoitit puuvillapeltosi, millä välineellä kuljit siellä pellolla? Mistä saat lampaillesi rehua koko vuodeksi? Mistä ja missä vaatteittesi napit ja vetoketjut on tehty? Missä vaatteittesi kankaat on värjätty?

Mihin keräät ostokset kaupassa? Et kai vain muoviseen koriin tai metalliseen kärryyn - tiedätkö, kuinka paljon maailmaa saastuttaa niidenkin valmistaminen? 

Ettäs kehtaat.

Liha ei ole kiellettyä ilmaston pelastamisen takia. Lihaa vain ei saisi mättää kuin T-Rex. Liha on ihmiselle terveellistä, jopa edellytys terveydelle.

Ammattikokki

Todella hyvä idea tehdä ruokalista ja -ohjeet tekoon, mutta prosessoitujen einesten (liha-/maitotuotteet) ja rasvan, suolan ja sokerin määrät ovat selkeästi ylimitoitettuja. Varmaan tulisi terveellisempää sapuskaa ja enemmän säästöä, kun jättäisi liemijauheet, smetanat ja nakit hyllyyn, joiden tilalle ihan marinoimattomia lihatuotteita ja perusjuureksia. Merisuola ja pippuri + tuoreet tai kuivatut yrtit riittävät maustamaan ruuan. Kun tekee kerralla isomman kattilallisen keittoa, niin voi pakastaa tai syödä useamman päivän. Ei ole tarvis joka päivä kokata.

Vierailija

Vinkkinä ei ihan noin järjestelmälliselle kokille: Olen tehnyt Google driveen 'ruokalistoja' resepteineen. Työpäivän jälkeen kaupassa on ihanaa avata drive puhelimesta ja selailla, mitä lähipäivinä syötäisiin ja reseptit kulkee aina mukana! Ruuat olen jakanut teemoittain; kala, pun. liha, kana, keitot jne. Kun valitsee ruuan joka listalta, tulee syötyä aika monipuolisesti.

Ihmetellen

En haluaisi pilata lasteni terveyttä noin paljon huonoja rasvoja sisältävällä ruualla. Mielestäni juusto joka ruuassa on jokapäiväistä herkuttelua ja turhaa energiaa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat