Suomalaisten sairaanhoitajien epävirallinen lista paljastaa 9 erilaista potilastyyppiä – katso, oletko manaaja vai humoristi

Kuva: Sanoma-arkisto

Huumoriveikko, valittaja, Google-potilas. Tunnistatko itsesi näistä hoitajien paljastuksista?Lue koko juttu

Kommentit (5)

Mauno Voutilainen

Polveen pistää rappuja laskeutuessa, tekisi mieli mennä taas valittamaan, en tarvitse veepeetä, olen valmiiksi työtä vailla, hullun eläke haussa, valitukset lautakunnissa, haluaisin vain, että otettaisiin röntgenkuva, että näkisi vähän polven kunnosta kättä pitempää.

Hoitovaihtoehdot eivät ole mukavia, paras on vaan sinnitellä, liikkua kohtuullisesti ja oikein. 

Vanhustyöntekijä

Nivelrikkoa ei Suomessa hoideta aktiivisesti koska on niin yleinen, näin olen kuullut hoitoalan ammattilaisen suusta. Aika erikoinen peruste, varsinkin kun olen vanhustyössä nähnyt mihin hoitamaton nivelrikko johtaa. Ne henkilöt joilla nivelrikko on ajoissa otettu vakavasti liikuntakyky ja kotona selviäminen pitempään (elämänlaadusta puhumattakaan) on ihan eri luokkaa kuin niillä joiden sairaus on jätetty huomiotta. Ajan myötä liikkumisen vaikeutuminen aiheuttaa tai pahentaa myös muita terveysongelmia, aiheuttaen mm. painonnousua, sosiaalista yksinäisyyttä, kipulääkkeiden tuomat terveysvaarat jne. Ihmettelen myös nykyisiä puheita että tekonivelleikkaukset olisivat tarpeetonta rahan tuhlausta, omat kokemukset ei kyllä tuota tue koska hoitamaton nivelrikko invalidisoi. Toki leikkaukset tuomat hyödyt voivat joskus jäädä odotettua vähäisemmiksi mutta eihän sen takia muitakaan sairauksia jätetä hoitamatta jos kuitenkin on mahdollisuus hyväänkin hoitotulokseen. Tekonivelleikkauksesta toipuminen vaatii sen että kunto ei ole täysin romahtanut siksi leikkaushoidon kohtuuton siirtäminen johtaa siihen että lopulta sen epäämistä perustellaan liian huonolla kunnolla leikkaukseen ja siitä toipumiseen. Koska nivelrikko on niin yleinen niin eikö vähättelyn sijasta pitäisi suhtautua tuohon liikkumista rajoittavaan vaivaan vakavammin?

Vierailija

Oikeaa asiaa puhut nivelrikosta. Olen 70-vuotias ja viime syksynä todettiin lonkan nivelrikko. Pystyn kävelemään maksimissaan noin 1000 askelta ja sitten iskee kova kipu ja jalan puutuminen. Mitään hoitoa tähän ei kuulemma ole? No kipulääkkeet tietenkin, mutta en kai ota lääkettä etukäteen?

00000

Miksi et muka voi ottaa kipulääkettä etukäteen? Minä otan kun menen esim. elokuviin ja tiedän että selkä kipeytyy pitkästä istumisesta. Ei siinä sen kummempaa, miksi ihmeessä pitäisi odottaa?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat