Suomalaisten koteja siivonnut Milja-Liina, 29, törmäsi työssään asiakkaiden virittämiin ansoihin: ”Haluttiin nähdä, pyyhkiikö siivooja siel...

Suomalaisten koteja siivonnut Milja-Liina, 29, törmäsi työssään asiakkaiden virittämiin ansoihin: ”Haluttiin nähdä, pyyhkiikö siivooja siel...

Milja-Liina Moilasen (oikealla) kokemuksista on syntynyt muun muassa lyhytelokuva Siivooja. Elokuvan kulisseissa myös näyttelijä Sinikka Moilanen. Kuvat: Milja-Liina Moilasen kotialbumi

Milja-Liina Moilasen mielestä kotisiivouksen pitäisi kuulua vain niille, jotka sitä todella tarvitsevat. Asiakkaiden töykeys inspiroi häntä tekemään aiheesta lyhytelokuvan ja veistoksia.
– Tarvitseeko ihmisten turhamaisuutta tukea julkisin varoin kotitalousvähennyksellä, hän kysyy.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (37)

Keijo Noheva

Koskeeko Milja-Liinan näkökulma vain kotitöitä ja siivoista? Ehkä juristin pitäisi rakentaa itse talo, tai toimia metsurina? Mitäs sitä palveluja käyttämään ja mahdollisesti työllistämään muita. Jos on vaativassa ammatissa liian pitkä ja kovapalkkainen työpäivä, niin tekisivät vähemmän palkkatyötä. ;)

Vierailija

Kotitalousvähennys on vain yksi tuhansista yritystuista.
Lopultahan niin asumistuki, kuin kotitalousvähennyksetkin valuvat sijoittajille ja yrityksille.
Tulipa surullinen olo, olin kuvitellut, että Helsingin varakas asujaimisto on sivistynyttä ja empaattista, vaikka olisivat erikoisia.

Mutta ovatkin vain röyhkeitä moukkia, joilla on liikaa aikaa. Jos on aikaa viritellä hiuksia, aikaa olisi siivota oma asuntonsa. Osoittaa kylläkin jo empatian puutetta kun siivoittaa toisella. Miehet ja pojat kasvatetaan sellaisiksi kun heiltä ei jo taaperosta vaadita useinkaan kotitöihin osallistumista.

Todellakin verovähennykset pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Miksi siivota tai siivouttaa toisella kertaa edes viikossa? Koti on elämistä varten, ei siivoamista eikä ei pieni pöly haittaa - itseasiassa bakteerit ovat hyväksi ettei lapsille tule turhaa allergiaa.

Vierailija

Appivanhempani Istanbulissa käyttivät siivoojaa, mutta vessan he siivosivat itse, koska sen siivouttaminen olisi ollut nöyryyttävää.

Vierailija

Olipas outo juttu! Olen miltei koko aikuisikäni työllistänyt siivoojia, miksi tehdä jotain itse jonka joku toinen voi tehdä paremmin. Siivota toki osaan ja olen käynyt alan koulunkin mutten yhtään siitä tykkää eli mieluummin käytän aikani muuten!

Näitä on nähty

Olen aina ollut sitä mieltä, että ihmisen laadun ja oikean sivistystason näkee siitä, miten tämä kohtelee muita.

Erityisesti asiakaspalvelijoita, siivoojia ja lastenhoitajia jotkut vähättelevät törkeästi, samaan aikaan kun nuollaan rikkaiden tuttavien ahteria. Tätä porukkaa voi hyvällä omallatunnolla kutsua kusipäiksi, eikä niiden takia kannata mieltään pahoittaa.

Firman toimitusjohtajaa ja siivoojaa tulee kohdella samalla tavalla, vaikka toisella onkin kymmenkertainen palkka. Silti isompi haitta tulee siivoojan kahden viikon poissaolosta kuin toimarin kuukauden.

Vierailija

Nyt on ollut vähän väärä asenne siivoustyöhön.  Hyvä, että tuli vaihdettua alaa muiden alalla toimivien, mahdollisesti työstään pitävienkin tieltä.

Vierailija

Onhan se ikävää päästää vierasta siivoamaan kotiaan.
Tietysti kun on itse paikalla se käy.
Tonkivat paikkoja. Ihan varmasti tekevät niin, kun kukaan ei ole vahtimassa.
Ihminen on utelias

Vierailija

Aika pikkusieluista porukkaa näyttää osa olevan. Hieman säälittäviäkin. Taitaa olla itsetunto-ongelmia, jos pitää koko ajan rankata itsensä muka paremmaksi kuin muut.

Sinänsä kotisiivouspalvelun käyttäminen voi olla positiivinen asia, koska moni pienyrittäjä voi tienata niin leipänsä. Taitelijan näyttämä valokuva pölyjäljistä ei vielä kaikista palvelun käyttäjistä tee kusipäitä.  Voihan olla, että pölyt oli jäänyt pyyhkimättä juuri sillä kertaa ja reklamaatio oli aiheellinen. Itsekin kotona huomaan, että vaatteista lähtee pölyä yllättävän nopeasti vaikka olin juuri muutama päivän sitten pyyhkinyt pölyjä.

Vierailija

Ehkä hän on siivonnut huonosti ja asiakkailla on ollut syytäkin reklamoida ja epäillä työn jälkeä. Itselläni on käynyt siivooja, kunnes päätin alkaa siivota itse, kun työn jälki oli aina huonoa. Jos löytyisi ahkera siivooja, voisin hyvinkin ulkoistaa ikävän siivoushomnan. Ikävä kyllä hyvää henkilökuntaa on hankala löytää.

Ihme tyyppi muutenkin, valittaa siitä, että on saanut töitä. Työtä vieroksuva asenne paistaa pitkälle.

Jules Winfield

Jutusta saa helposti käsityksen että kaikki kotisiivouksesta maksavat ovat alistajia. Tuskinpa näin on. Kokemukseni nuoruudesta myyntitiskin takaa on että paskiaisia on kaikissa ihmisryhmissä: köyhissä, rikkaissa ja keskiluokkaisissa. Usein pienipalkkaiset saattoivat olla niitä ilkeimpiä. Niitä siivoojia arvostan suuresti jotka tekevät työnsä kunnolla päivästä toiseen. Niitä jotka rastittavat paikat siivotuiksi mutta jättävät osan tekemättä en arvosta lainkaan. Sama pätee mihin tahansa ammattiin.

Vierailija

En ihan ymmärrä tämän jutun näkökulmaa. Kysehän on palvelun ostamisesta. Joku tarvitsee kotiinsa siivousapua ja maksaa siitä palkkaa. Toinen työllistää siivoustyöllä itsensä. Yhtä lailla käydään kampaajalla leikkauttamassa hiukset ja pesulassa pesettämässä vaatteet. Ei kai ”siivouttamisessa” sinänsä mitään erikoista ole, vaikka verbi onkin sävyltään negatiivinen?

Tässä näkyy vanha asennemaailma myös siivoojan itsensä osalta. Meillä on käynyt erinomainen siivooja. Mitään ”ansoja” emme viritelleet, ja kaikki sujui hienosti. Toisenlaisiakin kokemuksia on: eräs siivousfirma laskutti erikseen siitä, että myös lakanat vaihdetaan, ja useammankin kerran homma jätettiin kuitenkin tekemättä. Kyllä minä siitä reklamoin. Ei kyse ole mistään kyykyttämisestä vaan sopimuksesta: se tehdään, mistä on sovittu ja mistä maksetaan. Siivous on työ siinä missä jokin muukin työ. Myös minun työstäni reklamoidaan, jos en hoida sitä asianmukaisesti.

Sydän paikallaan

Ei helppoa siivoustyö mutta onneksi vielä täällä lounaisrannikolla hermolepoa verrattuna lastenhoitajan työhön jota myös teen. Ja onneksi on niitäkin ihmisiä joukossa ketkä arvostavat siistijöitä ja lastenhoitajia. Vaikka palkassa se arvostus ei näy, ja näin yhden aikuisen ja monen lapsen taloutta elättäen,ei palkka riitä kuukaudessa saati sitten pistäisi säästöön.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat