Muutin pohjoisesta etelään ja aloin hävetä murrettani – ja aijettä se hävettää!

Kenenkään ei pitäisi potea murrehäpeää.Lue koko juttu

Kommentit (5)

Marsi

Ite oon itä suomesta ja muutin helsinkii 3 vuotta sitten... en todellakaan oo muuttanu puhe tyyliäni pois murteesta ja en sitä häpee!
Jos jollekki ei kelpaa, ei voi mitää...
Näittä feikkejä riittää

Murteet ovat rikkaus

Häpesin omaa murrettani, kun 1978 muutin Hesaan Pohjanmaalta. Yritin häivyttää kielestä murteen kokonaan, ettei kukaan olisi huomannut minun olevan landelta eli toisin sanoen tyhmä. Siihen aikaan Hesassa ajateltiin niin. Kieli-ihmisenä onnistuinkin siinä nopeasti ja hyvin. Sitten 80-luvulla muutin ulkomaille, jossa jouduin puhumaan vierasta kieltä työssä ja kaikkialla. Alku oli vaikeaa ja tunsin olevani kieli-invalidi, kun en puhunut sujuvasti ja tein virheitä. Vieraan kielen pakollinen käyttö vaikutti kaikkeen käyttäytymiseeni ja teki minusta aremman ja heikensi itsetuntoani.

En tiedä, mikä estää ihmistä puhumasta omaa murretta uudella kotipaikkakunnalla. Ehkä se, ettei halua erottua muista ja halua kuulua joukkoon. Kielellä on kuitenkin ihmiselle valtavan suuri merkitys ja sen tietävät kaikki, jotka ovat joutuneet vaihtamaan asuinpaikkaa tai omassa tapauksessani asuinmaata. Murteen käyttöä ei kuitenkaan saisi hävetä.

Lähiömuija

Muutin itse pääkaupunkiseudulle seitsemän vuotta sitten ja olen pyrkinyt pitämään omasta murteestani kiinni... Mutta aina inhoamani stadin slangi on kuin onkin päässyt tarttumaan puheeseeni ja se vasta hävettää. Etenkin kun käy kotikonnuilla käymässä ja puhun himasta, duuneista ja dösistä. Mutta koska kukaan kantahelsinkiläinen ei ole vielä stadilaiseksi luullut, niin ehkä tilanne ei ole vielä pahaksi äitynyt.

Mie Karjalainen

Marsi kirjoitti:
Ite oon itä suomesta ja muutin helsinkii 3 vuotta sitten... en todellakaan oo muuttanu puhe tyyliäni pois murteesta ja en sitä häpee!
Jos jollekki ei kelpaa, ei voi mitää...
Näittä feikkejä riittää
Sama juttu Helsigissä  olleena  kyllä karjalan murteella mentiin..ei tulisi mielenkään  häveätä murrettani..mie oon mikä oon jos joku ei hyväksy murrettani niin sille mie on voi mitään..kyllä karjalan murteella   kajahtaa!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat