Psykologi: Vaikenevat miehet -ilmiö on todellinen ongelma – tunnistatko omassa parisuhteessasi?

Psykologi: Vaikenevat miehet -ilmiö on todellinen ongelma – tunnistatko omassa parisuhteessasi?

Kuva: <span class="photographer">iStock</span>

Vaikeneva mies mieluummin ottaa turhatkin syytökset vastaan kun ryhtyy väittelyyn – ja etääntyy samalla henkisesti kumppanistaan.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (23)

Syy aina miehessä???

Tästä jää käsitys, että vika on yksinomaan miehessä.
Voisiko vika löytyä myös naisesta, joka ei kuuntele miestään. Ja siksi mies kokee keskustelun turhaksi kun häntä ei kuunnella tai haluta ymmärtää. ”Nainen on aina oikeassa”, so why bother.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
tasa-arvoinen ihminen

Väittely naisen kanssa on turhaa koska nainen on aina oikeassa.

Kukaan mies ei halua töissä tai kotona väitellä naisen kanssa koska nainen on aina oikeassa ja mies on aina väärässä.

Näin miehenä pitää olla vain hiljaa ja kuunnella mitä nainen sanoo, suurin virhe on olla erimieltä naisen kanssa koska nainen suuttuu siitä jos mies on erimieltä kuin hän.

Niin ja nykyisin nainen on parisuhteen/perheen pää, hän määrää mitä mies saa tehdä ja mitä ei.

Eronnut mies 42

Näin se meni meilläkin. Nyt talo myynnissä, yhteishuoltajuus, mutta alkaapahan polla voida paremmin. "Et sä voi noin aatella!" "Anna vaan muijan tehä kaikki!" "Miten tää kuvantilausohjelma voi olla näin perseestä! - sinähän se tietokoneinsinööri olet." "Mä oon järjestäny kaikki astiakaapit - ethän se edes tiedä missä mikin on!" "Ei niitä nyt noin ripusteta" jne jne jne jne jne jne jne jne jne jne jne jne... Huaaahhhaahh-hah-aah-haaa se kaikki taakse jäädä saaaaa!

LM

nainen kun ei osaa ottaa minkäänlaista kritiikkiä vastaan niin vaikea siinä on keskustella kun 2 lauseen jälkeen on mykkäkoulu/sota päällä

Vierailija

Itse olen kokenut vaikenevan miehen ongelmaksi. Mikään ei selvinnyt ja puhe kun on silta kahden sydämen välillä.

Oli liian raskasta kun toinen piti mykkäkoulua monia viikkoja.

oinainen

Itse koen ihmisenä, naisena ja oinaana, että tarvitsen ajoittain tasa-arvoista riitelyä - sillä puran paineita ja stressiä. Jos kuitenkin riitakumppani on alistuva tai passiivinen, suutun ja turhaudun entisestään, ja tunnen usein räjähdyksen jälkeen suunnatonta syyllisyyttä.

Nykyään vältän parhaani mukaan kiukustumista avomiehelleni, mutta se kostautuu luottamuksen heikentymisenä.Käytän paljon energiaa arvaillakseni hänen ajatuksiaan ja toiveitaan koska en voi luottaa siihen että hän itse ilmaisisi niitä.

Vika on molemmissa, ja ihan kiva että jutussa tuodaan esiin että se on yleinen ongelma, mutta tosiaan: mikä avuksi? 😔

Vierailija

Naisen kanssa on hyvin vaikea riidellä rakentavasti!Meillä vaimo ei kestä mitään kritiikkiä,jos vahingossa annat jotain negatiivista palautetta niin se on sota tila!Ja sitä jatkuu niin kauan kun annan periksi!Nykyään jos meinaa tulla riitä niin myötäilee vaan niin hän huomaa että olen alistettu!Eli ei ees kiinnostaa riidellä!

Vierailija

Eronnut mies 42 kirjoitti:
Näin se meni meilläkin. Nyt talo myynnissä, yhteishuoltajuus, mutta alkaapahan polla voida paremmin. "Et sä voi noin aatella!" "Anna vaan muijan tehä kaikki!" "Miten tää kuvantilausohjelma voi olla näin perseestä! - sinähän se tietokoneinsinööri olet." "Mä oon järjestäny kaikki astiakaapit - ethän se edes tiedä missä mikin on!" "Ei niitä nyt noin ripusteta" jne jne jne jne jne jne jne jne jne jne jne jne... Huaaahhhaahh-hah-aah-haaa se kaikki taakse jäädä saaaaa!

Onpa tuttua! Samanlaista se elämä on kai sitten joka paikassa. Typerin kuulemani kommentti ( kun olin saanut viimein asiani sanottua) oli juuri tuo "Ei noin voi ajatella". Eniten ehkä ottaa pääähän tunne siitä, että lapset rouva halusi lähinnä kuin vakuutukseksi oman elämänsä taloudelliseksi turvaksi ja kiristyskeinoksi. Kamalaa on, että mikään ei toisessa tahdo olla riittävän hyvää ja tasokasta ja itsestä luullaan liikoja. Mikään tavanomainen ei ole tarpeeksi hyvää, vaan aina löytyy valittamista.

Vierailija

Miehen puhumattomuus?

Olen antanut periksi. Vaimo ei halua keskustella mistään avioliittoon tai tunteisiin liittyvistä aiheista, vain tavarat, arkirutiinit, kirpputorit, verhojen ja tapettien kuosit ja ulkokuori ovat tärkeitä, työ ja muut kivat asiat vievät huomion henkisemmiltä aiheilta.
Ne käsitellään läheisiksi tulleiden työyhteisön miesystävien kanssa joille puhutaan parisuhteen arkaluontoisetkin asiat ja halveksivaan sävyyn puhutaan myös omasta puolisosta ja sallitaan näiden miesten myös tehdä samoin. Eipä ihme ettei puhuminen enää kiinnosta kun tietää että asiat eivät pysy kahdenvälisinä.

Vierailija

Moni mies ei parisuhteessa pärjää sanallisesti naiselle,joten miehet rupee välttelemään riitoja ja se yleensä tarkoittaa,että naisesta tulee suhteessa pomo!

Vierailija

Ai ajautuu siihen että mies on passiivinen, mies on niin uhri. Jestas!! no voin kertoa että tilanne voi kehittyä myös niin että se naisen kiukkuinen kähinä on seurausta tuppisuu miehen toiminnasta. Meillä esimerkiksi. Mies yhdessä välissä asui omassa asunnossa, torjui mua 7kk , haki jopa avioeroa. Kun halusin tietää syyt toimintaan saun vastauksen ;koska olin tyhmä .

Nonni miten siis estän miestä olemasta uudelleen tyhmä? En mitenkään. Kyllä oli syvällisesti käyty läpi mun elämän kamalimmat 7kk kuitattiin yhdellä lyhyellä lauseella. Kun mies torjui seksuaalisesti vuosia se mitä asiasta keskusteltiin oli mun puolelta koko tunteinen kirjo miehen puolelta ainoastaan kaksi sanaa : en tiedä
Kyllä siinä vitutuskäyrä nousee sataan jos toistuvasti ainoa mitä saat miehestä irti on kaksi sanaa! sillä on kuitattu sata itkua, iltaisin öisin valvomiset kun mietit miksi et kelpaa. Sillä tai hiljaisuudella on kuitattu kaikki. Tai sana anteeksi.. ja mikään ei muutu. Haistakoon p

Saapas

Olen myös yksi niistä vaikenevista miehistä. Käytännössä emme keskustele vaimon kanssa kuin pakolliset arkijutut.
Emme riitele koska välttelen kaikilla keinoilla niiden syntymistä. Vastaavasti emme myöskään harrasta seksiä juurikaan, viimeksi taisi olla 3kk sitten.

Miksi näin on käynyt meillekin, mietin usein.
Joo, on työt, lapset ja ruuhkavuodet.
Emme ole käyneet kahdestaan esim.ravintolassa syömässä vuosiin.
Jos johonkin pitää mennä niin vaimon sukulaisten tai kavereiden kekkereihin.
Arvata saattaa ettemme siellä keskustele vaan vaimo seurustelee kaikkien muiden kanssa paitsi minun.
Käyttää välillä vkl:na paljon aikaa kavereiden kanssa puhumiseen puhelimitse ja sitten onkin jo voimat menneet jolloin minulle ei riitä enää huomiota.
En jaksa huomautella, on tehnyt selväksi että kaverit ja ystävät ovat tärkeitä.
Itseltäni ne ovat jo häipyneet koska perhe.
Joskus on huomauttanut minulle että emme käy missään.
No onko se(kin) yksin minun hoidettava, miksei hän voi viedä meitä ulos?

Emme tee mitään yhdessä, siis yhtään mitään!

En saa häneen henkistä yhteyttä. En uskalla puhua mistään koska en voi luottaa, että ymmärtääkö mitä tarkoitan.
Jos ei ymmärrä niin suuttuu enkä ehdi tarkentaa, mitä tarkoitan.
Sitten on jo myöhäistä ja homma päin seiniä.

Jaa että miksikö en eroa?
Lapsien takia.
Kliseistä mutta koska oma elämä on jo persiillään niin en enää halua lapsien elämää pilata rikkomalla heidän kaveri-ja koulupiiriiään.

Dodo

Naiset vetoaa miesten syyllisyyden ja velvollisuudentunteeseen riidoissa kun tajuavat olevansa heikoilla. Uhrirooli päälle niin mies on aseeton. Tämä on tunteellista manipulointia. Vastuuta ei oteta omista sanomisista yhtään vaan sinua myös syytetään tunnereaktioistasi kun menetät lopulta malttisi.

vaikeneminenonkultaa

Jos naiset harrastaa tunteellista manipulointia, niin miehet kai sitten tunteetonta. Mielestäni on aika julmaa, että jos toinen sanoo: minulla on paha olla tässä suhteessa voidaanko jutella, toinen vastaa: Jutellaan, mutta ei nyt. Ja sama toistuu, toistuu, vaihtelevin syin. Väsyttää, on kiirettä, pitää miettiä, katsotaan ensi viikolla. Kuin sanoisi verta vuotavan haavan saaneelle: Katsotaan joskus ensi kevää, tarvitaanko siihen laastaria vai isompaa sidettä. Mutta ei juuri nyt.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat