Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Narsisti, minäkö? Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (58)

tasapainoinen aikuinnen

Vaikka olen nainen niin itseltäni puuttuu tuo piirre kokonaan. En voi sietää ihmisiä, joiden elämä pyörii edellä mainittujen teemojen/kysymysten äärellä! En siis etsi narsistimiestä vaan päinvastoin.

Ei_jatkoon

Tuon listan perusteella jokainen, joka on menestynyt elämässä, on narsisti. Koska siinä kysytään toimintatapoja, jotka on oltava, jotta menestyisi. Lisäksi osa kysymyksistä on sellaisia, että narsistin kanssa elänyt, siis narsistin uhri, joutuu vastaamaan niihin myöntävästi, koska narsisti syyttää uhria suhteen aikana omista vioistaan, nim. kysymykset nro. 2 ja 14.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Niin,päinvastoinhan tilanteesi on. :)
Olet elämässä onnellisessa tilanteessa: ET OLE NARSISTI. Mikä onni on ollutkaan kun ei ole moista persoonallisuushäiriötä. Paavolla (sukunimeä en mainitse) on pyrkyrin maine..olisiko narsisti ( ? ) . T. Vieras vain

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vanhanaikaisesti "te" isolla kirjaimella. Teitittely ei ole tätä päivää. En tiedä mistä kertoo, mutta korostui liikaa ja ärsytti.

Nykypäivänä hyvä tapa se "Te"jos kysymyksessä vanhempi henkilö ja mikäli ei tunneta vielä. Voi tavatonta kuinka sitten ärsyttikään tätä kirjoittajaa... TE, TE, TE...
Vanhat tavat kunniaan! :D

Vierailija

Viisi pojoa tuli. Aika pitkälti muihin kyllä ei.

Mietin vain, että onko monikin sellainen, joka ei ole kateellinen kellekään tai mistään?

Tai menestyykö tai ylipäänsä eteneekö KUKAAN elämässään mikäli ei lainkaan laita omia tarpeitaan muiden tarpeiden edelle?

Ja mikäli sinussa ei ole MITÄÄN ihailemisen aihetta, niin kuka ikinä kiinnostuu sinusta pariutumismielessä?

Vierailija

Ei oikein osunut mikään kohdalle. Vaikka toisinaan kyllä tulee sellainen ajatus kuin  minua yritettäisiin ulkopuolelta määritellä tämänkaltaisiin muotteihin lähinnä mielikuvituksen sekä oletusten perusteella. Lähinnä  kuitenkin ärsytti tekstin teitittely, se saa minut tuntemaan itseni vanhaksi ja tulee varsinkin nuorempien käyttäessä sellainen olo kuin saisin vain ikäni vuoksi arvostusta siitä että olen onnistunut tuurilla elämään aavistuksen vanhemmaksi kuin he.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vanhanaikaisesti "te" isolla kirjaimella. Teitittely ei ole tätä päivää. En tiedä mistä kertoo, mutta korostui liikaa ja ärsytti.

Narsisti vaatii kunnioitusta. Heitä varten tämä testi on tehty.

35 vuotta elämästäni

Ei narsisti tarvitse mitään diagnoosia.  Hänellä on kaikki hyvin, ongelma ovat aina muut ihmiset.  Hän elää elämäänsä, jos jotain menee pieleen syy on läheisten.  Narsisti ei edes ymmärrä että  Hänen elämänsä kulisseissa yritetään elää omaa elämää.  Narsisti ottaa lähimmäisensä esiin esitelläkseen vaimon kauneutta, lasten todistuksia, koiran menestystä näyttelyissä.  Muun ajan lähimmäiset voivat pölyttyä taustalla.

NotNarcist

Kaikkiin EI. Olipa typeriä kysymyksiä. Fakta on, ettei ole tarvetta toimia kuin älykääpiö, jos osaa toimia ihmisten kanssa. Helpompaa kuin ainainen kyräily, selän vahtiminen, yms. Yms. Kokeile jos uskallat!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En vain edes kiinnittänyt huomiota. Teidän täytyy, ehkä harkita vihanhallinta kurssia. Pikseleitä ne on vaan eri muodoissa, eikä niistä Te tai kukaan muu voi kuin henkisesti loukkaantua, joka sekin on kyllä raakasti liiottelun makuista.

Tiedätkö

Et ole ehkä vielä tavannut narsistia, joka kertoo olevansa narsu ja sanoo tekevänsä elämäsi helvetin siksi, että ihmiset pitävät sinusta aidosti ja ettet teeskentele heidän seurassaan. He todellakin pystyvät siihen ja voivat mennä vaikka kuinka pitkälle tässä. Mitä mieltä olet miehestä, joka kertoo leikkaavansa korvasi, jollet tottele ja vaatii niiden rei'ittämistä? Mitä mieltä olet viranomaisista, jotka tuottavat tälle miehelle kaikki mahdolliset terapiat, palvelut, mielisairaanhoidot, huumevieroituksen...kaikki siksi, ettei hänen tarvitse työskennellä, vaan voi ottaa brenkkua ja poltella? Uhri saa keskustella narsua hoitavien henkilöiden kanssa, muttei voi vaikuttaa vastausten levieämiseen kaikkialle, jopa poliisille. Hän kertoo olevansa peloissan ja hänelle tarjotaan muuttoa pois paikkakunnalta. Näin se vaan menee. Narsu seuraa perässä. Aivan kuin poliisi ei tätä vielä tietäisi. Alkaa uhrin syyllistäminen: miksi vielä puhut hänelle, kertomuksesi ei  ole uskottava, emme sinun kertomuksen perusteella luota sinun väitteisiin, emme voi tuomita häntä mistään, läpä läpä lää. Kaikki jatkuu, kunnes narsu kuolee. Uhri jää yhä yksin, vailla apua, kun ei ole vieläkään kyllin vaativa tai narsu.

Vierailija

Sain itse kaikkiin muihin kyllä paitsi "olenko kateellinen muille". En ole sillä tiedän niiden olevan kateellinen minulle. Olen 44 ja meinaan jäädä eläkkeelle itse tienaamani varallisuuden turvin 3 vuoden päästä. En ilmoittaudu mihinkään kortistoon sossu mammojen kiusattavaksi vaan pärjään ihan ilman 700 euron tukeakin. 2021 jälkeen en enää koskaan meinaa nähdä RÄNTÄSADETTA

Nana

Ja ongelma tässä on varmaan myös se että kuinka nämä sairaat narsistit saataisiin hoitoon ja kuinka niitä hoidetaan koska He eivät ole sairaita vaan kaikki muut....

Läheinen

Ikävä kyllä olen kuullut koiran potkimisesta ja alle nelivuotiaalle huutamista ja kiroamista. Lapsi sanookin äidin olevan ilkeä.

Mitä siinä voi tehdä? Ihmettelen, miten puolison voi saada tekemään tuollaista itsensä lisäksi!?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat