Artikkelista: Työpaikan vaiettu pukukoodi

Kommentit (6)

Vierailija

Kirjoita tähän kommenttisi
Työpaikallani on ihan rento pukeutuminen, voin mennä ja olla ihan oma itseni. Mutta, itse olen jo varttuneempi...eikä mieleeni tulisi pukeutua niin että rintojenvako vilahteleisi, ja se ei näy näitä nuorempia työntekijöitä haittaavan...eikä varsinkaan miespuolisia työkavereita. En tiedä onko se tahallista vai tahatonta pukeutumista, mutta en ole, eikä sitä oikein voikaan kysyä, olen vaan etten muka huomaa mitään...No, onneksi ei tarvitse olla näitten kanssa paljon tekemisissä joten sen puolesta en vaivaa itseäni. Työskenneltyäni monenlaisissa työympäristöissä on tullut vastaan jos jonkinlaista, jossain ei saa meikata, ei saa olla kynsilakkaa tai mitään hajusteita, jossain vaaditaan ehostusta, mutta siistiä olemusta, firman työvaatteita yms. Kaikki vaatimukset ovat olleet ihan ok. ja paikallaan, tietynlainen pukeutuminen täytyykin olla ja mielestäni työpaikan kuuluukin tavallaan suositella tiettyä tyyliä varsinkin jos työntekijä ei sitä itse hoksaa. Eräässä työpaikassa kärsin kun työkaverini näytti aivan pelleltä, hiuksen rasvassa, likaiset vaatteet yms. ja melkein joka päivä. Oltiin sentään palvelualalla ja aikuisia ihmisiä, mutta en rohjennut hienovaraisestikaan kysyä että oletkos katsonut milloin viimeksi peiliin. Tällä hetkellä on ihan mukavaa kun saa meikkailla, käyttää pirtsakkaa kynsilakkaa, laitella vähän itseään... olisi vaan mukavampaa kun olisi vaatekaapissa enemmän vaihtoehtoja...

Vierailija

Ethän käytä hajuvettä töissä? On kamalaa, kun ei saa henkeä ja pää on kipeänä, kun tuoksuu koko työpaikka yhden hajuvesiterroristin vuoksi. Ei vaan kehdata sanoa hänelle....

Vierailija

Itseäni tämä työpukeutuminen ja pukeutuminen ylipäätään on kiinnostanut jo monia vuosia. Olen itse hoitoalalla töissä ja nykyisessä työpaikassani, saa pukeutua oikeastaan miten haluaa. Aijemmissa työpaikoissa on ollut lähinnä työasupakko ja edellisessä työpaikassani oli kuulemma sormusten ja korujen käyttö kielto, mutta kyllä siellä monella oli sormukset sormessa eikä siitä sanottu mitään. Mutta etenkin tuo työasupakko on sellainen, mitä en itse jaksa noissa työpaikoissa. Enkä kyllä toisaalta sitäkään, että sinulle määrätään, miltä pitää näyttää kun tulee töihin (tyyliin; EI meikkiä, EI koruja, EI omia vaatteita). Olen aina tykännyt tuoda itseäni esille pukeutumisen kautta ja olen nyt kyllä todennut sen, että jos se (siis omien vaatteiden ja pukeutumisen käyttö työpaikalla) minulta riistetään/kielletään, on oma imagoni mennyt. Sitä paitsi, pakko tähän loppuun vielä todeta, että etenkin asiakkailta olen saanut kehuja vaatteistani, koruistani yms. mitä olen nykyisessä työssäni käyttänyt.

Vierailija

Työntekijä arvostaa työnantajaansa, omaa ammattiaan sekä itseään pukeutumalla. Hyvään pukeutumiseen kuuluu myös siisti ulkonäkö, käytös ja olemus. Jokainen meistä viestii vaatetuksella ja ulkonäöllään omasta itsestään. Onhan se myös mukavampi työskennellä ihmisen kanssa joka on siisti ja asiallisesti pukeutunut. Yritysmaailmassa pukeutuminen viestii myös luotettavuudesta, ammattitaidosta, osaamisesta. Loppujen lopuksi aika itsestään selvää asiaa. Jos kerran on niin että työntekijä ei älyä, hoksaa, ymmärrä tätä asiaa on hyvä työnantajan puolesta käydä asiaa läpi hienovaraisesti.

Vierailija

Jos toimistossa esimies pukeutuu rennosti, niin näkyvät muut tulevan perässä. Jos toimistoon tulee uusi työntekijä, joka ylipukeutuu esim. jakkupuvulla ja korkokengällä, niin ei se kauan kestä. Pian tulokas muuttuu samanlaiseksi kuin muutkin. Tosin pari naista kilpailee vaatteista ja kengistä, kummalla on kalliimpaa. Eivät puhu ääneen tästä, mutta sen näkee elekielestä että mittailevat toisiaan. Miehissä ei tällaista piirrettä ole nähtävissä.

Vierailija

Itse olen vähän päälle kolmekymppinen eli aika nuori vielä. Saatan itsekin pukeutua todella lyhyeen mekkoon, jos olen viihteellä ja muutenkin pukeudun rennn seksikkäästi vapaa-ajalla, joten en ainakaan yleisellä tasolla pidä naisellisuutta korostavaa tyyliä hirveänä asiana, kunhan se on tietysti tyylillä toteutettu. Liika paljastelu on melko mautonta.

Olen toissä valtion virastossa eli asiakkaita on paljon ja yhteistyökumppaneitakin talolla käy paljon. Nyt olen tämän kesän aikana törmännyt minishortseihin töissä ja täytyy ihmetellä etteikö nykyajan nuoret, eli kaksikymppiset ymmärrä mitään pukeutumisen etiketistä töissä? Yhden pakarat nimittäin näkyivät selvästi eikä toisenkaan naisen shorsit olleet kaukana siitä, tosin tyyli oli klassisempi, ei farkkusortsit. Mutta silti... vetää lähinnä hiljaiseksi ja tunsin vahvaa myötähäpeää.. Onko työpaikka oikea paikka pukeutua näin paljastavasti? Lyhyehkö tyylikäs hamekin on nykyaikana ok, mutta juuri ja juuri pakaroita peittävät shortsit? HUhhhuh!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat