Sivut

Kommentit (106)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jukkrroo

Monta asiaa artikkelissa eivät pidä paikkaansa: Kouluissa sai ruokaa aina, ainoastaan leivät ja juomat piti tuoda itse, kansakoulussa. Jos eri juttu  oppikoulussa niin kyllä siellä sai kaikki, myös leivät ja juomat, jo 70-luvulla. Arvelen että oppikoululla tarkoitetaan keskikoulua, jonka aloitin 1969 ja ruuat saatiin koulussa! Limsaa joutiin myös vaikka joka päivä jos oli varaa. Koirat EIVÄT saaneet juosta vapaasti.  Huono artikkeli 

Vierailija

Menin oppikouluun vuonna 1975 ja kyllä meillä oli kouluruokailu. Siitä piti maksaa lukukausimaksu. Minä tosin olin vapaaoppilas, koska meitä sisaruksia oli oppikoulussa yhtä aikaa viisi. Tikkareita muistan olleen myös toffeisia, tummia ja vaaleita. Punaista jaffaa sai, jos oli vatsataudissa. Marjoja piti kerätä kesällä ja syksyllä joka päivä. Perunapellon kitkemisestä sain 20 penniä/vako. Sillä nallekarkkeja lähikaupasta. Omassa pihassa oli teltta, jossa nukuttiin pikkuveljen ja kavereiden kaa. Tukkapöllyä saattoi saada naapurintädiltä ja sitä pidettiin ihan normaalina...jne.

60-luvulla syntynyt

Juhannuksena lasipulloisissa koreissa oli Omenaporellaa, Sitsoa ja punaista/keltaista Jaffaa. Ja, Pommacia. Viikkorahaa ei ollut, eikä paljon muutakaan. Ei edes lankapuhelinta. Kaiken sai käytettynä, isoilta serkkupojilta kaikki saatuna., sukset, luistimet, farkkutakit. Koivuniemenherraa ja tukasta kiinni, kun "pahuutta" tehtiin. Potunnosto ja heinäpeltotyöt koko suvulla. Jos, jotain halusit, piti itse tienata rahat. Ananasta yms. Turhuuksia ei ollut edes ostettavissa. Ja, todella hyvä, kasvattava lapsuus saatiin. Eikä eroja/lastensuojeluhömpötyksiä edes tunnettu.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat