Sivut

Kommentit (99)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kukaan kavereista ei ollut ollut lentokoneessa. Jos perhe matkaili ulkomaille, se tarkoitti automatkaa Pohjois-Norjaan. Rajan ylityksen merkiksi auton perään liimattiin soikea FIN-tarra, jolla oli statusarvoa.

Vierailija

Avain oli kaulassa, osattiin olla yksin kotona, kunnes vanhemmat tuli töistä. Osattiin tehdä välipalaa. Leikittiin pihalla isolla porukalla.

Ihme höpinää taas

Suurin osa näistä oli 60-lukua. Taas kirjoittaa toimittaja, joka ei tiedä mistään paskaakaan. Kouluissa ei mitään omia eväitä syöty edes 60-luvulla, kouluissa oli oma keittiö ja keittiöhenkilökunta.

Telttailukin oli 60-lukua, 70-luvulla mentiin useimmiten Espanjaan tai Kreikkaan.
70-luvulla sai mitä tahansa farkkuja, itse käytin Leviksiä vuonna 1974. Missä helvetin metsäkylässä toimittaja on elänyt?

Topi1

Mielestäni nimenomaan 80 lukua muistellaan aina ja joka paikassa. No, onneksi turvallisuus on joissakin asioissa parantunut. Toisaalta taas nuo jatkuvat aukioloajat ja vähäinen palvelemattomuus ja etenkin ihmisten ainainen kiire hirvittää. Siis nykypäivänä, tosin esim.kaupassa käyn nykyään aika usein juuri sunnuntaisin, kun ainakin täällä on silloin siellä vähän väkeä.

Ihan kiva tuo "ananassiili". Ja en minä itse ole edelleenkään (mielelläni) kiireinen tai tavoitettavissa ainakaan koko aikaan (kohta 26).

Vierailija

Asiaa äidille: " Äiti, tuu parvekkeelle. Täällä huutaa Hanna! " Koulun jälkeen kotona oli odottamassa termospullossa velliä välipalaksi ja keskiviikkona tuli Aku Ankka = hyvä yhtälö, onnen päivä! Retut ja Lokit.

Ukilaine mukul

Koko perheen talviurheilua; mukulat pulkkaan, pulkan naru auton peräkoukkuun kiinni ja jäälle ajelemaan! Mitä kauemmas kieritellen lensi kaarteessa, sen mukavampaa.

Näin Itä-Helsingissä

Vierailija kirjoitti:
Avain oli kaulassa, osattiin olla yksin kotona, kunnes vanhemmat tuli töistä. Osattiin tehdä välipalaa. Leikittiin pihalla isolla porukalla.

Joo, ketään ei ihme kyllä kiusattu, oltiin kaikki aika iloisia ja ja onnellisia lapsia, vaikka aika köyhiä oltiin kaikki.

Pihalla pelattiin keinuissa polttopalloa, kirkkistä ja talvisin rusettiluistelua ja kyllä me tytöt niitä rusetteja vaihdeltiin mielitietyn mukaan...:D

Talvisin aikuiset teki meille hirmuisen ihania ja isoja jäämäkiä, joilla laskettiin pulkalla ja joita isot pojat laski fillareilla alas.

Ihana vähävarainen lapsuus

Olennainen muutos 70-lukuun on, että silloin koko perhe vähintään, ehkä myös naapureita, sukulaisia, oli paikalla ruoka-, sauna- ja tv-katseluaikoina. Eikä vain paikalla, vaan myös läsnä. Asioista puhuttiin kasvotusten. Lapset kuuntelivat aikuisia ja aikuiset lapsia. Kasvatus oli kotona. Myöhemmillä ikäluokilla on lapsuusmuistoissa minä ja älypuhelimeni tai tablettini, noutoruoka, sokeriton ruokavalio ja kertakäyttöiset merkkivaatteet. Yhteistä on matkailu. Etelän hotelliin uima-altaalle, huvipuistoon tuntemattomien joukkoon. Varmaan niistäkin jää hyviä lapsuusmuistoja niille, joille on rahalla pystytty korvaamaan läsnäoloa. Rahalla ei voi kuitenkaan korvata kodin lämpöä.

Vierailija

Ihme höpinää taas kirjoitti:
Suurin osa näistä oli 60-lukua. Taas kirjoittaa toimittaja, joka ei tiedä mistään paskaakaan. Kouluissa ei mitään omia eväitä syöty edes 60-luvulla, kouluissa oli oma keittiö ja keittiöhenkilökunta.

Telttailukin oli 60-lukua, 70-luvulla mentiin useimmiten Espanjaan tai Kreikkaan.
70-luvulla sai mitä tahansa farkkuja, itse käytin Leviksiä vuonna 1974. Missä helvetin metsäkylässä toimittaja on elänyt?

Muistan vain matkat Italiaan, en muista kenenkään menneen minnekään muualle - siellä italiaanot ihastelivat valkeahiuksisia suomalaislapsia ja usein antoivat ilmaisiksi jäätelöä ja paijasivat päästä.

Koulussa syötiin koulun ruokaa omalla pulpetilla jo vuonna -67, ei puhettakaan jostain eväistä...

Itse käytin 70-luvulla Beaverseja ja Wranglereita sekä afga-rotsia, jollaisia myytiin Helsingin keskustan Vuorikadulla eräässä tietyssä liikkeessä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat