Pian palaa taas!

Vierailija

Sain lopetettu 20 vuoden sauhuttelun yllättävän helposti. Nyt olen ollut 8 kuukautta tupakatta. Rintojen röyhistely on vaihtunut taivasteluksi.

1. Kuntoni ei ole parantunut, tai mistä minä tiedän, kun en harrasta esim. juoksemista.

2. Hampaani eivät ole vaalentuneet YHTÄÄN. Valkaisuun on mentävä. Ihoni ei myöskään nuortunut!

3. Vuorokauteeni ei ole ilmaantunut ylimääräisiä minuutteja. Päinvastoin, elvyttävät tauot puuttuvat, ja se ärsyttää. Lisäksi on tullut uusi huoli: on huolehdittava, että tupakoivat saavat taukonsa! Kroppani tunnistaa ajan, jonka jälkeen on pakko polttaa.

4. Sosiaalinen verkostoni on löystynyt. Tupakoivien työkaverien kanssa juttelen enää työasioista. Vapaa-ajallani en vieläkään kykyne rentoutumaan tupakoivien ystävieni kanssa.

5. En enää haise. Mutta en ole ennenkään itseäni haistellut, varsinkaan hengitystäni.

6. Hajuaistini on parantunut. Totta! Tupakoiva mieheni haisee jumalaiselta!

7. Sauna ja viinittely ovat muuttuneet ei-rentouttaviksi tupakan muistelointisessioiksi.

8. En ole koskaan ollut kade. Nyt olen: jokaiselle ihmiselle, joka kaupan kassalla ostaa tupakkaa. Jokaisella heistä on taatusti parempi seksielämä ja fiksummat lapset kuin minulla, toisin sanoen he ovat onnellisia.

9. Vajaassa vuodessa olen lihonut yli 10 kiloa! Painoin näin paljon viimeksi mennessäni synnytykseen.
En tunne lihavaa ruumista omakseni. Vaatekokoni on kasvanut kahdella numerolla, mutta ei huvita shoppailla.

10. Sain kuukausi sitten diagnoosin elinikäisestä taudista, jonka oireista ei ollut tietoakaan tupakoidessani.

Rehellisesti en keksi kuin yhden hyvän puolen tässä tupakoimattomuudessa: lepopulssini on pudonnut normaaliksi. Sitä en kyllä tiedostanut haitaksi tupakoidessanikaan. Monenlaista olen miettinyt, lähinnä korjaillut luulojani. Olenkin lihavuuteen taipuvainen, pidin vain tupakalla linjani kurissa! Tupakoinnin aloittaminen ei ollutkaan kaveripiirin syy. Tupakointi oli heti minun juttuni: osasin heti vetää henkeen enkä voinut pahoin kuten naapurin teinit. Riippuvuuskin kehittyi nopeasti. Tupakasta tuli20 vuodessa paras, luotettavin ystävä ikinä. Ja minun on NIIN ikävä.

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat