Artikkelista: Meillä tehtiin testamentti

Kommentit (5)

Vierailija

Miksi rajoittaa poikansa tulevaa omaisuutta? Eiko asian paattaminen kuulu itse pojalle, sitten kun asia on ajankohtainen? Itse en ainakaan haluaisi, etta vanhempani (minun ollessa vasta pieni lapsi) paattavat asioista, jotka kuuluvat minulle paastyani taysikaiseksi. Minunhan se omaisuus on sitten kun sen olen perinyt.

Vierailija

Ajattelin samaa ja lisäksi tulee sellainen olo, että tuleva puoliso ei voi koskaan kuulua perheeseen, vaan on aina ulkopuolinen. Siinäpä hyvä lähtökohta suhteelle.

Vierailija

Ajatellaanpa tilannetta että Jouka eroaa, ex-vaimo saa erossa Joukan suvussa jo 300 vuotta kulkeneen arvosormuksen ja metsätilan upeine rantahuviloineen. Ex-vaimo menee uuteen avioliittoon Hra Möttösen kanssa, vihkisormuksenaan Joukan perintösormus ja häiden jatkot juhlitaan Joukan suvussa kulkeneella huvilalla, josta tulee Hra&Rva Möttösen tuleva koti.... Joukan tulevaa omaisuuttahan vanhemmat eivät voi määrätä, vain rajoittaa (osittain) perinnön käyttöä...

Vierailija

Joukasn itse syytä ajatella tämä tilanne etukäteen. Ja kaikki on vain materiaa...kautta aikojen on perintö/omaisuus mennyt aina jollekin "väärälle" henkilölle.

Vierailija

Kuten Möttös-esimerkissä vihjataankin, ehkä lapsen on mahdollista saada oikeus omaisuuteen, jota laajempi yhteisö (suku?) pitää yhteisenä. Näin menetellen kenenkään ei tarvitse tehdä mitään tai politikoida mitään, vaan tilanne on selvä. Mikäli lapsi kuolisi, leskellehän esimerkiksi jäisi käyttöoikeus vaikkapa siihen suureen huvilaan, tosin myydä sitä ei voisi ja suku voisi olla rauhassa, koska yhteinen kokoontumispaikka ei häviäisi.
En käsitä, miksi pitäisi tehdä kuten "kautta aikain" on tehty. Samaa logiikkaa soveltaen: Viime vuosikymmeninä "kautta aikain" ei yleisesti ole menty naimisiin, vaan eletään avoliitossa. Jomman kumman huoltajan kuollessa tämä olisi hankala paikka niin suremaan jääneen kumppanin kuin lapsenkin kannalta. Ennen aivan viimeaikaista lakimuutosta avopuolisolla ei olisi ollut oikeutta perintöön.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat