Kommentit (13)

Introvertti mies

Totta joka kohta, mutta hieman ekstrovertista näkökulmasta. Introvertti ei tarkoita että vain hukkuu omiin ajatuksiin, vaan itse pidän tärkeänä että asialla pitää olla jokin looginen ja järkevä tarkoitus, ennenkuin tuon sen esille. Ektrovertti tuntuu aina elävän sosiaalisen kaavan mukaan omissa silmissäni ja se ei mielestäni ole loogista ja sillä voi olla vakavatkin seuraukset, kun pienen lipsautuksen perusteella aletaan tekemään päätöksiä. Mieluiten tuon esille pitkän pohdinnan jälkeen hiotun ja potenttiaalisen idean, jossa on eri tekijät pyritty ottamaan huomioon. Aina on silti parannettavaa, mutta pohdittua ideaa on parempi alkaa kehittämään kuin ns. aivopierua. Kaikkia ihmisiä silti kunnioitan ja pidän sitä rikkautena, että on porukkaa laidasta laitaan. Tylsäähän täällä muuten olisi. Välillä vaan tuntuu, että nämä avoimemmat ja sosiaaliset ihmiset (ekstrovertit) ovat huomattavasti tuomitsevimpia vähän joka mielessä, mutta ehkä se on juuri tuo ominaisuus, että lauotaan mitä sylki suuhun tuo ja sitten korjaillaan jutun jatkuessa mitä pystytään, kuten artikkelistakin tulee ilmi. Tätä en tosin itse pidä kovin järkevänä tapana toimia, mutta olenkin introvertti.

Introvertti nainen

Olen hyvin introvertti. Päätöksenteko on ihan helppoa ja nopeaa. Kokouksissa, jos on asiaa, saan sen aina sanottua ja isonkin joukon kuullen saan esim. kysymykset kysyttyä. Arka tai avuton en ole.

Puhelin on aina äänettömällä enkä vastaa tuntemattomille ollenkaan. Ei kiinnosta kuka siellä on. Oman perheenkin läsnäolo väsyttää liiallisina annoksina ja mielikesälomasta olisi ainakin viikko ihan yksinäistä aikaa. Sinkkuna ollessa oli ihana viettää vaikka joulu avaamatta edes verhoja ja puhumatta kenellekkään viikkoon. Sinkkuaikana en avannut ovea, jos joku soitti ovikelloa. Nyt en enää kehtaa toimia näin, vaikka mieli tekisi. Jos näen tutun kauempaa kadulla tai kaupassa, pyrin välttämään. En jaksa puhua kenenkään kanssa ellen ole siihen tilanteeseen itse hakeutunut.

Periaatteessa pidän ihmisistä, ihmiskuvani on positiivinen, olen empaattinen ja ihmissuhdealalla töissä. Se ei kuormita, vaan on oikein antoisaa.

Yksityiselämässäni minulla ei ole yhtään ystävää ollut koskaan enkä kaipaakaan. On ollut joitakin koulukavereita ja työkavereita, mutta jokainen jäi aina, kun koulu/työ vaihtui. Vapaa-aikana en tavannut heitä koskaan. En ole kaivannut, vaikka kivoja ihmisiä olivat kaikki.

Vierailija

Olen todella introvertti. Mielelläni kuuntelen toisia ja sanon sitten, jos on jotain asiaa. Toisaalta väsyneenä saatan saada mahdottoman puheripulin, jota hämmästyn itsekin. Väsyn hirveästi ihmisiin, jotka miettivät ääneen, koska kuuntelen ja tarkkailen koko ajan, puhuuko tuo ihminen minulle, odottaako hän kenties jotain vastausta tai kannanottoa... En tykkää puhua puhelimessa, vaan mielelläni viestittelen. Ja todellakin tarvitsen omaa yksinäistä aikaa, se jos joku lataa akkuja.

Oka

No tunnen hyvin läheisesti pari introverttiä ja he voivat kylläkin olla täysin mulkkuja johtuen juuri introverttiydestä. Onhan tietenkin extrovertti mulkkujakin joita introvertit eivät voi sietää (kun kadehtivat) Olen katsonut ja kukenut näitä selityksiä mutta totuus on että introvertit ovat eräällä tavalla "raivostuttavan pöllöjä" vaikka nyt heistä leivotaan huipputyyppejä. Ei yhteiskunnasta tulisi mitään jos kaikki piiloutuisivat tai eivät puhuisi mitään. Ei tietenkään liikaakaan pidä "höpöttää" niinkuin minä. Kaikkea taas pitää suvaita.

Vierailija

Nuo kaikki kohdat pätevät meikäläiseen: inhoan puhelimessa puhumista, juhlia ja turhanpäiväistä small talkia yms. höpinää. En silti ole mikään epäsosiaalinen, vaikka viihdyn erinomaisesti yksinkin ja ystävien seurassa juttelen. Parhaimman kaverin kanssa juttelu on helppoa. En myöskään pidä itsestäni turhan isoa ääntä, esim. osaamisistani.

Anna arvoa kaikille

Introverttiys on nyt muotia. Ja olkoonkin niin, sillä aika moni kärsii siitä etteivät muut ymmärrä kun yhteinen huutaminen ja melskaaminen porukassa ei suju. Onko hänellä kenties jotain meitä vastaan?

Itse asiassa muutamat introvertit ovat aika epäystävällisiä ja epäsosiaalisia, se on aivan totta. He lähettäisivät monet hevon kuuseen, jos vain kehtaisivat ja jotkuthan kehtaavatkin. Tosin voi olla että heillä on siihen syy, kuten heidän kotona kaappeja tonkiva vieras, kärkäs arvosteleva sukulainen tms. Mutta introverteissa voi olla töykeyttä senkin takia että he eivät vain sulata jotain ihmistä. Tämä on aivan väärää mieltä, kaikin tavoin väärä, väärännäköinenkin? Ekstrovertti taas nauraa remahtaa ja taputtaa selälle leppoisasti jutustellen, ohjaa pois tarkoittaen menehän nyt sinäkin siitä, mutta introvertti voi olla kuin hapanta syönyt ja jäykkä, ei vain suoraan sano mitä miettii. Eikä totisesti tahdo mitään sanoakaan jollei vaan taho.

Introverteissä on monenlaisia kuten ekstroverteissäkin, eivät kaikki ole tuhottoman älykkäitä ja siksi tarvitse ajatustensa tonavan rauhaa tai korkealaatuista keskustelua. Moni vain vetäytyy hiljaisuuteensa ja keskittyy töihinsä tai harrastuksiinsa. Tahti ei ole hitaampi kuin muilla, mutta se hiljaisuus näyttää ehkä joidenkin mielestä siltä, hitaalta -ja tyhmältä, siksi "sukkelista" ekstroverteista moni ei osaa eikä pysty arvostamaan introverttia ainakaan suoralta kädeltä. Ehkä vasta toisen varallisuudesta tai korkeasta koulutuksesta, hyvästä työpaikasta, tai älystä, kenties hienosta ihmisen luonteesta jyvälle päästyään. Moni se osaa olla asenteiltaan ikävä, oli ulospäinsuuntautunut tai omaa rauhaisaa turva-aluetta kaipaava.

Intro

Jutun 43-vuotiaalle naiselle terkut:

On alentavaa nimittää introvertteja "hellyttäväksi sakiksi".

Emme me ole mikään yksi hiukan säälittävä raasuporukka, joista ei saa tolkkua. Vaan kirjava porukka yksilöitä siinä missä muutkin.

Intro

Oka kirjoitti:
No tunnen hyvin läheisesti pari introverttiä ja he voivat kylläkin olla täysin mulkkuja johtuen juuri introverttiydestä. Onhan tietenkin extrovertti mulkkujakin joita introvertit eivät voi sietää (kun kadehtivat) Olen katsonut ja kukenut näitä selityksiä mutta totuus on että introvertit ovat eräällä tavalla "raivostuttavan pöllöjä" vaikka nyt heistä leivotaan huipputyyppejä. Ei yhteiskunnasta tulisi mitään jos kaikki piiloutuisivat tai eivät puhuisi mitään. Ei tietenkään liikaakaan pidä "höpöttää" niinkuin minä. Kaikkea taas pitää suvaita.

Kommentissasi on niin monta väärinymmärrystä, etten jaksa edes alkaa oikoa. Mutta minähän olenkin vain kateellinen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat