Työpaikalla palautteen saamattomuus

Seuraa 
Liittynyt21.5.2015

Haluaisin saada enemmän palautetta työstäni. Mikä meitä suomalaisia vaivaa, kun kiitoksen antaminen ja onnistumisista iloitseminen on niin vaikeaa?

Kommentit (13)

Vierailija

Niin, ja miksi asiallisen kritiikin antaminen ja vastaanottaminen on niin vaikeaa monille? Siis nimenomaan asiallisen, rakentavan ja perustellun. Miksi ne tilanteet jäävät usein niin yksipuolisiksi eivätkä johda aitoon keskusteluun? Onko siinäkin taas kyse siitä kuuluisasta huonosta itsetunnosta... MInäkin haluaisin saada palautetta työstäni, myös rakentavaa kritiikkiä! Ja olisi ihanaa, jos esim. firman johtajat joskus aidosti pysähtyisivät katsomaan mitä firmassa tehdään ja antaisivat sellaista palautetta, josta huomaa että on edes yritetty ymmärtää mitä on tehty.

Vierailija

Ehkä kiitosta ei anneta, koska johtaja ajattelee sen heti tulevan palkankorotustoiveena takaisin? Ajatellaan, että parempi, että alainen pysyy siinä luulossa ettei ole kovin hyvä työssään, pysypäähän aisoissa eiä haikaile muualle saati parempaa palkkaa! Tällainen ajattelu on turmiollista, koska alainen kyllä useimmiten tietää itsekin tekevänsä hyvää työtä, ja alkaa pikkuhiljaa halveksia pomoaan, koska tämä ei anna koskaan palautetta.

Vierailija

Olen huomannut, että monilta esimiehiltä puuttuu tietty sosiaalinen äly palautteen antamisessa. Ei voi vain tokaista jotain negatiivista, pitäisi myös osata tsempata ja esittää parannusehdotuksia. Eli pitäisi muistaa palautteen "hampurilaismalli": ensin jotain hyvää, sitten kritiikkiä, ja loppuun vielä jotain positiivista.

Vierailija

Vähän on nihkeää palautteen saamisen kanssa. Kohta vuosi takana uudessa työpaikassa eikä vieläkään ensimmäistä palautekeskustelua takana, vaikka firman hienot prosessit sen vaatisivatkin. Tilanne on sama tietääkseni kaikilla muillakin työntekijöillä tällä osastolla, joten vika lienee enemmän organisaation asenteessa kuin yksittäisessä ihmisessä... tai sitten kyseessä on universaalimpi ilmiö. Ettei vika olisi suomalaisuudessa?

Vierailija

Täytyy sanoa, että minulla on ihana pomo. Palautetta tulee usein ja myös positiivista. Jos negatiivista palautetta tulee, sekin annetaan niin, että ei jää pahaa makua suuhun, pikemminkin tuntuu kuin olisi saanut kiitosta. Positiivista palautetta on tullut sekä kirjallisesti että suullisesti. Edellisessä työpaikassa palautetta tuli harvoin, ja sekin mitä tuli, oli moitteita. On kyllä huomattava ero nykyiseen työhön. Pakko sanoa, että nyt on kiva lähteä aamulla töihin.

Vierailija

Musta tuntuu, että negatiivinen palaute kyllä aina muistetaan mainita, mutta positiivista ei koskaan. Jos hommansa hoitaa hyvin, se pitäisi vissiin vaan tajuta itse - erikseen on kiitosta turha odottaa.

Vierailija

Ongelma ei ole vain palautteen antamisessa vaan myös sen vastaanottamisessa. Oma entinen pomoni ei osannut antaa oikeaa palautetta, hymisteli vaan kritiikittömästi kaikesta sanoen, että tämä on mahtavinta, mitä meidän työpaikassa on kukaan koskaan tehnyt. Jos joku erehtyi moittimaan jotain tehtyä ääneen, pomo loukkaantui henkilökohtaisesti.
Päätimme työkavereiden kanssa puuttua asiaan ja mietimme yhdessä asioita, joita voisimme työprosessissa parantaa. Kun juttelimme asiasta pomon kanssa, ja esitimme asiamme juuri aiemmin mainitun hampurilaismallin mukaisesti, ja sanoimme, että toivoisimme myös rakentavaa ja kriittistä palautetta tekemisistämme, että voisimme kehittyä, pomo veti pellit kiinni ja kieltäytyi ymmärtämästä, mitä haimme takaa. Se tuntui pahalta. Palaute on vastavuoroisuutta, ja sen antaminen ja saaminen on taitolaji.

Vierailija

Minä menin tässä yhtenä päivänä ihan rakentavasti kritisoimaan pomoani ja kertomaan, miltä tuntuu, kun omasta työstä ei tule mitään palautetta. Pomo kuunteli ja tuntui ymmärtävän. Seuraavalla viikolla tuli kosto, minut siirrettiin syrjään eräästä projektista, jota olen ollut itse vetämässä. Eli opin taas kerran, että ei kannata antaa minkäänlaista palautetta.

Vierailija

Hmmm.. Ehkä ei kannattaisikaan sanoa, että ei ole kivaa kun ei saa palautetta, koska pomohan helposti ajattelee, vaikka kuinka esitetty rakentavana kommettina, että "Tuo syyttää minua huonoksi pomoksi!". Eikä syytettynä ole useimpien mielestä kivaa, mikä taas ei edesauta tilannetta lainkaan.. -Miten olisi suora kysymys: Onko mielestäsi työssäni jotain missä minun pitäisi kehittyä? (Jos on tyhmä, latelee tietenkin niitä pelkkiä kehityskohteita..) Ja jollei positiivisia kommentteja ala kuulua siinä sitten ihan vain muina miehinä/naisina voisi ottaa itse jonkin konkereettisen esimerkin (tulos parantunut, asiakas kehunut yms.) että mielestäni onnistuin tässä hyvin, olemmeko samaa mieltä? Ja loppuun: Pidän siitä, että olen ajan tasalla työni suhteen, koska haluan tehdä työni niin, että voit/te olla panokseeni tyytyväisiä.
Miltä tämä kuulostaisi mielestänne?

Vierailija

Ettei vika olisi suomalaisuudessa? Ei, ei vika ole suomalaisuudessa. Tiedän sen varmasti, sillä Saksassa palautteen antaminen on vielä kurjempaa ja suorempaa. Nimittäin vain negatiivista palautetta annetaan. Jos esim. työkaverilla on jotain valittamista työstäsi, hän menee ensin pomon luokse kertomaan siitä. Ja sitten tarpeen mukaan saat kuulla pomolta asian. Kamalaa selän takana kähmimistä. Koskaan kukaan saksalainen pomo ei ole kiittänyt minua työstäni, vaikka en usko olevani sen huonompi kuin muutkaan. Se on ollut todella turhauttavaa. Eräästä määräaikaisesta työpaikasta lähtiessäni pomo vielä viimeisenä työpäivänä antoi moitteita eikä kiittänyt mistään, vaikka olin lähdössä pois. Siinä tilanteessa olisi edes halunnut kuulla jotain positiivista, että olisi jäänyt hyvä maku suuhun.

Vierailija

Itse olen vuokratyöntekijä, joten vaikka olen runsaan vuoden työtäni tehnyt, en ole käynyt minkäänlaista kehityskeskustelua. Esimiestäni näen tuskin koskaan. Meitä työntekijöitä on varmastikin paljon, mutta toivoisin, että meidät huomioitaisiin yksilöinä. Siispä haluaisin henkilökohtaista palautetta. Koska minulla on etäiset välit esimieheeni, en tiedä, kuinka lähestyä häntä tämän asian suhteen. "Virallisia" puhelinkeskusteluja pystyn käymään vain pakon edessä, mutta kannattaako tärkeistä asioista lähettää sähköpostiakaan? Jännittää, ajattelisiko esimieheni minun vievän arvokasta työaikaansa turhilla kysymyksillä...

Vierailija

Mä olin pitkään vuokrafirmassa duunissa ja pomot oli ihan peestä, huusivat ja haukkuivat, kunnes sain aivan mahtavan pomon. Hän oli huumorintajuinen, ammattitaitoinen ja ystävällinen. Palaute oli rakentavaa ja tulevat työt ja aikataulut uusi pomo kertoi aina etukäteen. Hän oli oikea piiskuri, mutta hyvällä tavalla. Kaikki työntekijät pitivät hänestä kunnes... Isompi johto päätti ettei uusikaan hänen määräaikaista työsopimustaan ja lähtö tuli. Taisi olla uhka muille pomoille, jotka käyttäytyivät kuin kivikaudella. Yritän taas sinnitellä uuden pomon armoilla, joka on ammattitaidoton ja lisää meidän työntekijöiden taakkaa tietämättömyydellään. Tää on niin väärin!!!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat