Kommentit (8)

Vierailija

Poliisi kysyy henkilöllisyyspapereita ja nämä eivät anna. Sen jälkeen poliisi tekee täysin poliisilain mukaisen operaation henkilön kiinniottamisesta ja asiasta mennään itkemään someen huutaen rasismi? Ilmeisesti MB:n levyt eivät enää myy ja pitää saada nimi esille. Kuka pelkää pimeet -kappaleen sanoja kun katsoo, niin en ihmettele miksi joku haluaisi maksaa tällaisesta. Kai niitäkin naisia on, joilla äly ei asu päässä ja kuntosaliöykkäri on just se must:

"Oon sysimusta laku ulkokuorest ytimee
mihi vaan mä meen ne tietää mun nimen
ja huutaa "Barbaari" ku mä astun sossuun inee
oon mustempi ku varjo kongon yössä
ainoo tapa pelotella mua on puhuu päivätyöstä
en tarvii töit et voin tehä duunii
mä rakennan päivittäin mun lihamuurii"

Haloo

Jos olisivat ilman äläkkää toimineet ja näyttäneet henkkarit asiat olisivat sujuneet hyvin. Aina pitää rasismikortti viuhua! Tottakai poliisien pitää katsoa ettei täällä pyöri asiattomia henkilöitä.

Vierailija

Jos teiltä tulisi samalla lailla vaatimaan passia nuhruinen, siviiliasuinen, poliisiksi esittäytyvä henkilö, jolta tosin on poliisin virkamerkki kadonnut, mitä oikeasti tekisitte tai ajattelisitte?

Vierailija

Onko todellakin lainmukainen poliisioperaatio heittää toinen ihminen ja vielä nainen (kyllä - yleensä nainen on heikompi kuin mies) maihin ja raudoittaa, kun kyseenalaistaa poliisin vaatimuksen. Ymmärtäisin, jos he olisivat yrittäneet juosta pakoon tai käyneet poliisin kimppuun, mutta näinhän ei ollut käynyt.

Jos munulta tulisi "siviilipoliisi" kyelemään mitä tahansa, niin varmaankin vastaisin, että tämä ei sinulle kuulu. Poliisin kuuluu lähestyessään kertoa aikeensa ja tarkoituksensa asiallisesti, näyttää virkamerkkinsä ja selittää, miksi kyselee.

On helppo niiden, joita ei poliisi ole syyttä suotta raudoittanut tai "maadoittanut" sanoa mitään - pitäisi olla itse ollut samassa tilanteessa, niin sitten vasta ymmärtäisi, miltä se tuntuu.

Vierailija

Ulkoiset  piirteet eivät kerro ulkomaalaisuudesta.

Suomessa suurin osa maahanmuuttajista tulee Venäjältä. Heitä et välttämättä pelkästään ulkonäön perusteella erota suomalaisista. Samoin Virosta, Latviasta, Liettuasta, Puolasta jne

Toisaalta on tumaihoisia suomalaisia, jotka ovat koko ikänsä Suomessa asuneet.

Vaikeaahan se on papereita tarkastaa laittomien oleskelijoiden vuoksi, mutta poikkeava ulkonäkö kantasuomalaisiin verrattuna ei vain voi olla syy siihen, että pitää kantaa aina henkilöpapereita mukana. 

että silleen.

1. Etninen profilointi on kiellettyä - mutta totta kai ulkonäkö vaikuttaa poliisin arvioon

2. Poliisin on aina esiteltävä itsensä

3. Poliisilla on oikeus saada pyytämänsä tiedot

4. Jos henkkarit eivät ole mukana, poliisi voi tulla kotiisi käymään

5. Poliisi voi tarkastaa taskusi ja tarvittaessa viedä säilöön

6. Niskoittelu johtaa tarvittaessa voimakeinoihin

Vierailija

Näin Iltalehdessä kertoo silminnäkijä tilanteesta:

STT:n tavoittama silminnäkijä Nina Lustig kertoo olleensa paikalla ja säikähtäneensä siviilipukuisen poliisin otteita.

- Naiset olivat kävelemässä kadulla, kun kaksi tosi arkisiin vaatteisiin pukeutunutta miestä käveli perässä. Toinen otti vanhemmasta naisesta kiinni ja hoki englanniksi, että näytä sun passi, Lustig kertoo.

- Mies käyttäytyi sen verran uhkaavasti, että menin pyytämään, että irrottaisi. Siinä oli muitakin, jotka pysähtyivät ja yrittivät selvittää tilannetta.

- Nuoremmalta naiselta toinen siviilipoliisi kysyi, että näyttäisi henkilöllisyystodistuksen. Vanhempi työnnettiin seinää vasten, ja menin perässä siihen viereen. En muista, mitä sanoin, mutta siviilipoliisi sanoi minulle, että poliisi on paikalla.

Hän ei kuullut kaikkea, mitä poliisit sanoivat naisille, eikä tiedä, kertoivatko siviiliasuiset olevansa poliiseja.

Ei vaikuta poliisin asialliselta käytökseltä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat