Sivut

Kommentit (49)

Maija

Hyvä kirjoitus. Olen hyvin introvertti. Monesti ekstroverttien seurassa olen yrittänyt ottaa puheenvuoron, mutta minua ei ole kuunneltu. En ole vielä oppinut, miten hyvin puheliaiden ihmisten seurassa otetaan puheenvuoro, kun huutaakaan en haluaisi.

Vierailija

Raivostuttavaa yleistämistä. Jos en osallistu keskusteluun olen ujo introvertti, ressukka tuppisuu, sosiaalisesti kömpelö vapaamatkustaja! Ihanko todella? En ole itse kokenut olevani ujo, mutta silti varsinkaan nuorempana en osannut tai kokenut tarvetta osallistua keskusteluihin kovinkaan aktiivisesti etenkään tuntemattomien henkilöiden seurassa. Joskus esim. baarissa sain kuulla olevani niin ujo, mutta en itse kokenut sitä niin. Jos ei yksinkertaisesti ollut mitään sanottavaa, kuuntelin ennemmin.

Joskus nuorempana mietin miten voisin osaisin osallistua keskusteluihin enemmän. Olen aina inhonnut toisten päälle puhumista, mutta siitä tuli yksi strategia miten keskusteluihin pääsi mukaan. Muuten ei olisi saanut puheenvuoroa. Toinen asia minkä keksin oli kysymysten esittäminen. Ole kiinnostunut toisista ihmisistä ja kysele asioita. Näin opin puhumaan ja keskustelemaan enemmän. Nykyään näitä asioita ei tarvitse tietoisesti ajatella enkä koe painetta olla puhumassa ja äänessä.

Kolumni oli aika loukkaava minun kaltaisia kohtaan, jotka eivät itse koe olevansa ujoja tai introverttejä, mutta jotka leimataan sellaisiksi jos eivät osaa/ halua/ koe tarvetta olla koko ajan äänessä.

Vierailija

Nyt on sekaisin ujous, introverttius ja sosiaaliset taidot. Introvertti ei ole automaattisesti ujo, saati estynyt, ekstrovertti ei automaattisesti omaa hyviä sosiaalisia taitoja. Kaikkein rasittavin ihmistyyppi on koko ajan kälättävä sosiaalisesti taitamaton henkilö, joka höpötyksellään pilaa kokoukset ja palaverit, jaarittelee omiaan kahvipöydässä huomaamatta kiusallista hiljaisuutta, joka ei johdu muitten ujoudesta vaan huonosta seurasta ja myötähäpeästä. 

Anna

Miina Supisen kolumni osoitti, että ei ymmärretä mitä introvertti tarkoittaa. Introvertin ärsykkeensietokyky on alhaisempi kuin muilla. Se on synnynnäinen ominaisuus.Sen takia he eivät viihdy kovin hyvin ihmisten seurassa; ei siis ole kysymys siitä että seura olisi huonoa. Introvertit eivät välttämättä ole ujoja tai edes hiljaisia. Kolumni oli ikävä mutta niin tyypillinen suhtautumistapa meihin introvertteihin.

Laura

Supinen ei nyt ole ihan täysin kartalla, mitä tarkoittaa olla introvertti. Introverttius ei tarkoita ujoutta tai hiljaisuutta. Introvertti lataa akkunsa hiljaisuudessa ja rauhassa, mutta saattaa olla seurassa todellinen papupata ja seuraihminen. Hän ei vain jaksa olla sitä kovin kauaa. 
Joskus puheliaisuus on raskas ammattirooli. Ehkäpä suvereenin oloinen supliikkinainen menee kokkareilta kotiin rättiväsyneenä ja sulkeutuu pimeään huoneeseen korvatulpat korvissa keräämään voimia.

Tiedoksi, että tämä kuvattu supliikkinainen on introvertti - ellei kyse ole sitten migreenistä tässä tapauksessa.

Loukkaannuin myös kaikkien hiljaisten ja ujojen puolesta. Olen seurasta riippuen puhelias tai hiljainen ja olen saanut kuulla varsinkin nuorempana, että mikäs sinä oikein luulet olevasi, kun olen ollut hiljaa. Eli suomalainen huono itsetunto muodostaa hiljaisesta tarkkailijasta sen mielipiteen, että siinä se tuppisuu nyt mielessään arvostelee minua. Yksi lähiaikojen rimanalitus oli Me Naisten artikkeli, joka luokitteli hissukat ja introvertit narsisteiksi. *silmien pyöritystä* Silmien pyörityskin oli muuten sen mukaan narsismin merkki.

Ja kuten edelliset ovat sanoneet: Papupadalta ei pysty ottamaan puheenvuoroa kuin keskeyttämällä. Että sekin on parempaa introverteissa: Osaavat keskustella tasapuolisesti, eivätkä lähde kertomaan elämäntarinaansa pyytämättä koko seurueelle. ;-)

Vierailija

Jos jatkuva höpöttäminen ja sosiaalisten tilanteiden vetovastuu tuntuu noin raskaalta, niin lopeta se! Hetken voi olla hämmästyneen hiljaista, mutta luulen että tilanteet alkavat elää uudella tavalla, jos pakonomainen hölöttäminen ja pälätysteatteri lopetetaan. Olen introvertti, mutta sosiaalinen ja puheliaskin. Riippuu paljon tilanteesta ja seurasta. Jos joukossa on pälätys-shown vetäjiä, niin annan heidän hoitaa homman kotiin ihan mielihyvin. Paras kuitenkin olisi, jos me kaikki olisimme ihan omia itsejämme ja tulisimme hyväksytyksi sellaisina kuin olemme. On raskasta, jos yrittää olla koko ajan kamalasti jotain muuta kuin oikeasti on. Sellainen ihminen voi olla myös raskasta seuraa.

Vierailija

Supisen kolumnit ovat yleensä hyviä, tämä oli ala-arvoinen. Luin jutun loppuun sillä odotin tason paranevan. Viimeisen kappaleen vähättelyselitykset eivät parantaneet tasoa. Nimim. Oppikirjaesimerkki introvertistä, asiakasyhteyshenkilö ja aina tarvittaessa keskustelun ylläpitäjä

Vierailija

Olenkin jo pidemmän aikaa aikonut irtisanoa Me naiset -tilauksen, mutta asia on aina unohtunut. Kiitos Supinen! Sait minut muistamaan, että pitää etsiä parempaa luettavaa.

Ei introvertiksi julistautunut...

Kolumni oli ilmeisen tarkoituksellisesti provosoiva, mutta siitä huolimatta se tuntui iskulta vyön alle. Olen sekä ujo että introvertti, ja siis Supisen kuvailema vapaamatkustaja sosiaalisissa tilanteissa. En toki halua hankaloittaa seurueen rattoista kanssakäymistä, mutta vähäpuheisena en ehdi tai uskalla osallistua keskusteluun samaan tahtiin kuin puheliaammat ihmiset. Itse asiassa teen juuri kuten Miina Supinen kolumnissaan toivookin; osallistun kykyjeni mukaan. Jos hän tai joku muu kokee sen häiritseväksi, niin ehkä kannattaisi opetella hyväksymään ne hiljaisetkin hetket osana keskustelua.

Ja kyllä, hyvin usein olen kiitollinen pölöttäjille, kun itselläni ei ole sanottavaa. Välillä sanottavaa olisi, mutta pölöttäjä ei uskalla odottaa hiljaisen hetken ohi ja siksi sanat jäävät sanomatta. Kyse ei ole epäkohteliaisuudesta vaan hitaammasta rytmistä ja vähäpuheisuudesta.

on ihanaa olla introvertti

Kirjoittaja ei ole ottanut selvää asioista, on alkanut kirjoittamaan suoralta kädeltä. Tietysti, tällä tavoin saa paljon huomiota, koska teksti voi raivostuttaa monia. En ihan ymmärtänyt tätä kiitollisuuden velka -osiota. Itse koin suuren helpotuksen, kun lopulta ymmärsin, että olen introvertti ja saan olla siis tällainen kuin olen. On ihanaa olla introvertti ja osaan puhua sekä esiintyäkin oikein hyvin. Kiitollisuuden velassa en koe olevani, koska en tarvitse ketään puhumaan puolestani. Ikävää, jos joku kokee, että olen kadehdittavassa asemassa, mutta olen silti onnellinen sellaisena kuin olen.

Vierailija

Olen hieman ujo ja isommassa seurassa usein hiljaisempi. Olen koko tähän astisen elämäni (ja varsinkin nuorempana) saanut kuulla olevani vääränlainen. Mun olisi pitänyt muuttua, olla toisenlainen. Lapsena ja nuorena se oli vaikeaa. Kasvoin ajatukseen, että olen huonompi ja yritin muuttua. Ajatus, että papupatojen kunnia pitäisi palauttaa, on mielestäni vähän outo. Kyllä tämä maailma ihannoi puheliaita ekstrovertteja.

Ujoudesta huolimatta olen pärjännyt elämässä hyvin. Aikuisena olen vihdoin oppinut hyväksymään itseni ja ujouteni. Se on osa minua ja yksi piirre muiden joukossa. Tämän myötä olen myös löytänyt vahvuuteni. Ole ujo ja olen myös paljon muuta. Olen esim. hyvä ihmisten kanssa ja minulla on hyvä tilannetaju. Pidän sekä puheliaista että hiljaisemmista ihmisistä. Mielestäni introverttiys/ekstroverttiys hiljaisuus/puheliaisuus ei ole se juttu mikä tekee mun silmissä ihmisestä "hyvän tyypin". Enempi on merkitystä esim. huumorintajulla tai elämänasenteella ja arvoilla. Mielestäni on ihanaa ja mielenkiintoista, että olemme ihmisinä erilaisia.

Vierailija

Ei papupatojen kunniaa tarvitse palauttaa koska sitä ei ole kukaan koskaan vienyt tai uhannutkaan!!!

Introverttihan tässä on saanut koko ikänsä tuntea olevansa outo, vääränlainen, huonompi "ressukka" jonka pitää reipastua, karaistua ja tulla oikeanlaiseksi (ekstrovertti).

Milloin ihan oikeasti ressukka kolumnistitkin oppii ottamaan asioista selvää, intro- ja ekstroversio EI OLE VALINNAISTA, siksi synnytään.

Vierailija

Olet varmaan niitä ihmisiä, jotka "lohduttavat" masennuksesta kärsiviä ihmisiä sanomalla "kyllä minuakin joskus masentaa, mutta kun oikein tsemppaa, niin se helpottaa". Ihan kauheeta tuubaa koko kirjoitus.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat