artikkeli tältä se tuntuu

Vierailija

Rintasyövästä toipuneista naisista kertovat haastattelut ovat lähes aina hieman teennäisen iloisia. Peruukkeja riittää haastatelluilla joka lähtöön. Omalla kohdallani saan vain yhden peruukin vuodessa HUSista eikä se ole useinkaan sopiva. Hoitojen jälkeen luvattiin jopa kihara tukka, kuitenkin minulle kasvoi vain vauvan haituvia ja joudun koko ikäni käyttämään peruukkia. Kulmakarvoja on himpun verran ja entiset pitkät ripset ovat vain muisto.

Kyllä syöpä on ottanut minulta enemmän kuin antanut. En ole stessannut ennenkään, en voi aloitella remontteja saati lähteä iloittelemaan sukellusreissuille. Ensimmäsen syövän aikana olin työssä ja piipahdin jossain välissä autolla sädehoidossa. Toisen syövän puhjetessa olin eläkkeellä, vasen rinta kaavtittiin luuta myöten pois, proteesi toimii asiallisesti.

Viimeisestä leikkauksesta tulee pian viisi vuotta, joudun ulos syöpäklinikalta ja oman kunnan terveyskeskus kertoi, ettei vuosittainen peruukkisitoumus heiltä ole kiveen kirjoitettu, itselläni ei ole varaa kikkailla erilaisilla muodonmuutoksilla. Odottelen yläleukaani luunsiirtoa, jotta voisin edes hymyillä pelkäämättä että yläproteesi putoaa suusta. Nostelen rintaproteesia, ettei toinen rinta ole kovin toista alempana. Piirtelen aamuisin kulmakarvoja lisää enkä kallistele kovin ylös päätäni ettei peruukki putoa.

Pääni toimii hyvin ,en tarvitse mitään lääkkeitä, olen sopivan painoinen eikä ulkonäkönikään ole ketään pelottanut. Mutta kaikki on muuttunut, naiseuteni saanut kovia kolauksia eikä minua lohduta se, että "olethan sentään hengissä vielä". Syöpäni on aggressiivista lajia ja odottelen, onko kaulan patti mahdollinen etäispesäke.

Siis vähän rajaa noihin "iloa syövästä" - juttuihin.

SYDÄMISTYNYT

Kommentit (1)

Vierailija

Aivan samaa olen ihmetellyt noissa jutuissa, kuinka naiset pystyvät suhtautumaan niin. Kiitos sinulle, nyt tiedän, että on minun laillani ajatteleviakin. Ehkä jutuissa yritetään vain valaa positiivista suhtautumista syöpään, kun sen kanssa on kuitenkin pakko elää (siis toivottavasti saa elää...)
Sinulle toivon kaikkea hyvää!
Ja toimitukseen viestiä, että on myös olemassa yhdistelmä köyhä ja syöpäsairas!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat