Kommentit (6)

Vierailija

Vaikka kuukautiset oli poissa 7 vuotta pillerien takia, en silti koskaan kulkenut missää ilman että 1 side laukussa. Oikeesti. Ei paina mitään, eikä tarvi panikoida.

Isopyllyinen neitsyt 43v

Mulle kävi niin,että mutsi marssi sisään, kun kuukautis rytmi vuosi sitten sekosi ja kailotti,että noi on vaihdevuodet tyhmä, ittelläni oli ne tossa vaiheessa jo ohi...Se palautui silloin. Menin gynelle silti, koska aika oli varattu ja papassa,tai horomoonikokeessa ei ollut mitään muuta, kuin ihan lievä tulehdus. Antibioottien myötä rytmi sekosi uudelleen ja siitä lähtien kuukautiset on ollut viikon välein säännöllisesti ja kaikki premenstruaalioireeni kiertää myös viikon syklissä. Kesällä aloitettu novofem hormoni kasvatti välin kahteen viikkon, mutta syksyn pimeys palautti viikon kierron. Mulla ei ole sukupuolielämää, joten en ole mitenkään gynegologia hullu, enkä haluisi millään mitää kierukkaa. Kuulostaa ihan kauheelle syöpä ja tulehduspommille!

Vierailija

Höpö höpö, mihinkään muutu kun täyttää 40, ainakaan kovin yleistä. Oon ite 47 ja puhutaan ystäviennkanssa paljon menkoista. Vain yhdellä muuttunut, hänelläkin 45-vuotiaana. Yhdellä paljon tupakoivalla ja ei-perusterveellä ystävällä alkoi kyllä vaihdevuodet jo 39-vuotiaana rankoillakin oireilla. Mutta siis toi otsikko ärsyttää, että muka se 40 olisi joku selkeä ero entiseen, kuin veitsellä leikaten. Nyrkkisääntönä tässä iässä on, että terveellistä elämää viettäneillä ikä ei oikein näy eikä tunnu. Itse kyllä alkoholia olen nauttinut, mutta en ongelmaksi asti. Tupakka puistattaa. Rööki ja viina ja vähäinen liikunta, niin ulkonäkö ja terveys on ikätovereihin verrattuna huonoimmat. Yksi ystäväni sai lapsenkin 45-vuotiaana, noin vain, luomumenetelmin. Hän myös näyttää meistä kaikkein nuorimmalta, noin 30-v, kaipa on sisältäkin hyvin säilynyt, jos ulkoakin. Ainakin aina kuntoillut (ei himourheilua), ei tupakoinut, maltillinen alkoholinkäyttö juhlatilanteissa, ei ollut koskaan lihava eikä ylilaiha, luulen että aekin stressaa kroppaa, jos on merkittävä ylipaino tai alipaino tai jatluva laihdutus ja himoliikkuminen. Okei, tulipas pitkä sepostus, mutta oli pakko huomauttaa, valheellinen otsikko. Aina ollaan leimaamassa 40 täyttäneitä jotenkin vanhoiksi ja se ärsyttää.

Juuli

Noin 40-41 vuotiaana eli reilut 4 vuotta sitten menkat muuttuivat säännöllisiksi ensimmäisen kerran eläissäni (jos ei oteta huomioon reilun 2 vuoden ajanjaksoa 20 vuotta sitten, jolloin söin e-pillereitä).
Kilpirauhaseni on viittä vaille vajaatoiminnalla, oireet ovat helvetilliset ja olen lihonut 3 vuodessa yli 25 kiloa enkä laihtunut edes 6 viikon pussikuurilla (laihtumisen sijaan jouduin tiputukseen aliravitsemuksen takia, mutta lääkärit ovat sitä mieltä, ettei kilpirauhanen voi olla heikoilla koska menkat ovat säännölliset....).
Näinkinpäin voi näemmä mennä...?

Vierailija

Ei ole onneksi minkäänlaisia menkkoja, kiitos pillerien. En sitten tiedä alkavatko vaihdevuosi-iässä eli 5-10 vuoden sisällä, pillereistä huolimatta. Toivottavasti ei. 

Vierailija

Tuo "yllätysvuoto" tuntuu ja kuulostaa typerimmältä aikoihin. Itse käytän pillereitä kaksi laattaa putkeen gynekologin määräyksestä (vahva epäily endometrioosista taas) ja tiedän tasan tarkkaan, milloin se vuoto on tullakseen. Ei niitä siteitä, tai omalla kohdallani tamponeja, tarvitse koko ajan mukana kantaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat