Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Nii-in ja kehitysmaissa nälkäänäkevien vatsat turpoavat proteiinin puutteesta eikä taida olla edes ylänappia mitä avata helpottaakseen oloa saati sitten makkaraa tai olutta.

Ikuisesti odottava

Myötähäpeää tunnen vatsaantaputtelijoita kohtaan.. "Läps läps oiku ihanaa.." ai on vai.. Kiitos. Monen vuoden ylensyönnilä saa nyt olla itsestään ylpeä.

Vierailija

On todella epäkorrektia ja osoittaa empatiakyvyn puutetta. Hyvä muistutus toisalta siitä, että helpommalla selviää, kun antaa tällaisten tyhmien kommenttien valua kun hanhen selästä. Itseäni lähinnä ärsytti raskausaikana se, ettei kukaan kommentoinut mitään, vaikka vatsa alkoi olla jo vaikka kuinka iso. Luulivat, että olin vaan läskistynyt, aaaargh! Mutta varmasti parempi se, kun alituiseen kyselyt silloin kun ei ole raskaana. En siis valita:)

Endometrioositar

Endometrioosi aiheuttaa kroonisen tulehdustilan kehoon ja hyvin usein vatsanseutua turvottaa kuin olisi 6-7 kk raskaana. Tämä on tukala olotila ilman merkitseviä katseita ja tungettelevia kysymyksiä. Kysymykset loukkaavat myös siksi, että endometrioosi on yleisin lapsettomuuden syy. Ja endometrioosia arvioidaan sairastavan Suomessa 200 000 naista eli melkein Tampereen väkiluvun verran naisia saa kärsiä kivuista mutta myös tolloista kyselyistä.

Lapseton

Sama hormoniongelma, joka aiheuttaa lapsettomuuteni aiheuttaa myös lievän ylipainoni. Liikunnasta ja terveellisestä ruokavaliosta huolimatta minulla on siis pyöreähkö maha. Olen kolmekymppinen, jonka tuttavapiiriin tupsahtelee yhtenään vauvoja, ja viime aikoina on ollut todella ahdistavaa mennä juhliin, esimerkiksi juurikin kavereiden lasten ristiäisiin ja nimiäisiin, joista löytyy aina se yksi, yleensä n. 55-65-vuotias täti, joka katsoo aiheelliseksi tulla onnittelemaan tai kommentoimaan "(kauniisti) pyöristyneen mahan johdosta". Itse olen sinut lapsettomuuteni kanssa, mutta näiden möläyttelijätätien kanssa alkaa todella mennä hermot. Olen kyllästynyt toteamaan, kuinka minun lapsiani joudutaan vielä odottamaan yli 9 kuukautta, kun samalla tekisi lähinnä mieli kirkua, että kiitti ihan v***sti muistutuksesta, että minulla on tämä maha ja sen alla monirakkulaiset munasarjat, jotka aiheuttavat monenlaisia ongelmia joka ikinen päivä. Tulee vihainen ja surullinen olo niiden kanssasisarteni puolesta, jotka joutuvat kuulemaan tahdittomia raskauskyselyitä samalla, kun haaveilevat lapsista ja todella kipuilevat lapsettomuuden takia. Seuraavalla kerralla taidan sanoa raskausutelijoille, että antaa olla viimeinen kerta, kun he moista keneltäkään kyselevät, että sen "raskausmahan" on voinut aiheuttaa myös todella traumaattiset asiat.

Jotaan rajaa, pliis!

No itseasiassa kyllä, kysyjän vika! Jos ei ole faktatietoa (kuten vaikka henkilön itsensä kertomana) onnellisesta perhetapahtumasta, niin älkää olettako asioita. Varmaan sustakin tuntuis tosi kivalta, jos sulta kysyttäis ''no, onkos se lapsi tulossa kun noin on vatsan seutu sen näköinen?'' tai, jos olet mies ja sulla on ongelmia lapsen saannissa, niin varmaan sun itsetuntoa hivelee, kun rouvaltas kysellään laskettua aikaa... HALOO!!! Mikä oletus toi on, että nainen on pieniin päin jos vähän vatsa pömpöttää? Hyvää päivän jatkoa vaan kaikille!

Vierailija

Nuo kuvien vatsat ei näytä lainkaan raskausvatsoilta. Minullakin suolistovaivojen takia usein turvottaa niin, että hyvinkin voin näyttää viidennellä kuulla olevalta.

Vierailija

En jaksa käydä salilla enkä vahtia syömisiäni, joten minulla on pieni pömppis. Se on ihan normaalia, mitä sitten. Antakaa ihmisten olla onnellisia!

Möykky

Sama täällä, ja ilman katseita ja kyselyitäkin harmittaa.

Vatsaa pömpöttää vaikka mitä tekisi, ja kun muutoin on hoikka nuori nainen, niin heti huomaa, jos maha sieltä on koholla. Ainut vaan, että suurin syy tähän itsellä on myooma eli (kohdunlihas) kasvain, joka työntää virstarakkoa ja kohtua eteenpäin. Kipujakin on ja pelko, että voi aiheuttaa lapsettomuutta. Kaikennäköset hormonivaihteluun liittyvät on nykypäivää naisten alapäässä, kiitos luultavasti tämän saastaisen ympäristön, joten raskausepäilijät nolavat nykyään itsensä useammin kuin arvaavat oikein.

Antakaa mahojen olla rauhassa..

sielun sisar

Tuo on niin totta, ihmiset utelee raskaudesta heti, kun olet vähänkään pyöreä. Mulla kans PCO-taustaa ja 2 lasta hormonihoidoilla saatu. Kuitenkin ihmiset ympärillä utelee edelleen vauvan odotuksesta, koska maha ei häviä selkärankaan. :/ Minusta myös hyvin loukkaavaa. Muutamille olen sanonut, että ipanat on tehty, eikä enää enempää hormoneja nautita. Toisille olen vain todennut, etten ole raskaana. Osa on mennyt ihan hiljaiseksi, kun olen sanonut, että en enää saa lapsia. ...Kukaan ei tosin ole osannut pyytää töpeksimistään anteeksi.

maaza

Kyllä, on kysytty:  Eräs naisasiakkaani kysyi suoraan, että saako onnitella?  Kun näytät että olisi vauva tulossa?  Sanoin suoraan hänelle, että eipä ole, on vaan niin iso maha!

Menetin asiakkaan, ei kehdannut tulla enää...   :D

Ei kuulu muille

Juu ,  kaikki vanh.lest . naiset  ovat viikoittain / päivittäin kaikkien liikkeeseen kuuluvien  tarkan tutkivan katseen alla ,  vatsan pyöreyttä tai lattaisuutta katsotaan avoimesti ja arvostellaan avoimesti ääneen . Ryhmässsä kaikki hienotunteisuus on tuntematon juttu , todella loukkaavaa puuttua perheiden omaan elämään ja päätöksiin lasten määrästä . 

Ex-yh

Kannattaisi vaan tyytyä kyttäämään kuninkaallisten ja muiden julkkisten vatsoja, eikä tehdä ajattelemattomia kysymyksiä tuttavapiirin naisille. Muistan kun parikymppisenä minulta kysyttiin, olenko raskaana. Vastattuani kieltävästi, tuo nuori nainen lisäsi: "Näytät ihan siltä kuin olisit." Tuollaiset kommentit loukkasivat minua kovasti. Naiset työpaikoilla ja muuallakin huomauttelivat usein lihomisistani ja laihtumisistani. Saattaa olla, että ilman huomauttelua en olisikaan kärsinyt vuosikausia syömishäiriöstä. Kuukautisetkin olivat pitkään poissa ja kohtu kutistui. Onneksi sitten myöhemmin hormonitoiminta normalisoitui. Mutta osteoporoosin kehittymiseen on varmaan vaikuttanut tuo nuoruuden syömishäiriö. Pidetään siis suu supussa lähimmäistemme mahoista ja muistakin muhkuroista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat