Kommentit (5)

Uupunut

Ihan kiva, että annetaan vinkkejä, mutta niistä ei ole hirveästi apua, jos päällikön asenne on sellainen, että kun työntekijä, pyydettyään vuoden vuorotteluvapautta uupumuksen vuoksi (vaihoehtona olisi ollut erittäin pitkä sairausloma) huomauttaa, että on liikaa työtä, niin tämä päällikkö tokaisee siihen, että "Kuule, täällä saa kyllä tehdä työtä, varaudu siihen!".

Sinisilmäisyydessäni olisin odottanut, että päällikkkö olisi kysynyt miten tällaiseen vuoden työvapaan hakemukseen on päädytty. Vaikka ei minua kaipaisikaan takaisin, niin ihan oman johtajuuden kehittämisen kannalta. Mutta ei. Useimmat työkaverit kärsivät myös liiallisesta työkuormasta, meiltä vaaditaan jatkuvasti ylityötä, ilman mahdollisuutta vaikuttaa tai tehdä päätöksia omistä töistä (aika suora uupumisen "resepti"). Tämä asiantuntijaorganisaatiossa.

Miksi johtajuuden laatuun ei kiinnitetä Suomessa enemmän huomiota?

Eläkeläinen etuajassa

Esimiestaso on tarkoin suojeltu foorumi. Jos kyseenalaistat sen toimintatavat, saat vielä pahemman leiman otsaasi ja muutut ongelmatyöntekijäksi. Siinä kohtaa unohdetaan täysin kuinka hyvä ja pätevä työntekijä olet ollut.

Usein eläkkeellejääminen, varsinkin vanhemmalla työntekijällä, on ainoa ja paras ratkaisu. Se ratkaisu kannattaakin tehdä jo oman hyvinvoinnin ja terveyden takia.

pohjaan palanut tilkka

Ihan yhtä tyhjän kanssa nuo vinkit todella työuupuneelle. Ehkä jollekin vähäsen loman tarpeessa olevalle niistä voisi olla apua, mutta todellista työuupumusriskiä ei kyllä millään to do-listoilla hoideta pois. Jos työpaikalla on huono johtaminen ja huonosti järjestellyt työt, niin se on aivan sama miten järjestät vapaa-aikasi, suunnittelet ja rentoudut. Itse paloin loppuun työssä, jota ei todellakaan olisi tarvinnut ajatella kortona pätkän vertaa. Tukiverkko oli kunnossa, terveyskin oli OK. Työpaikalla tilanne oli suorastaan kaaoottinen. Yritin puhua jaksamisongelmastani useammallekin taholle ja kaikilta vastaus takaisin oli tyhjänkoliseva "yritetään tehdä jotakin" ja mitään ei todellakaan koskaan tehty. Sain paniikkikohtauksia päivittäin, menetin kykyni oppia uutta, olin pohjattoman vihainen koko ajan ja jatkuvasti väsynyt vaikka nukuin ihan OK. No, kahden vuoden saikun jälkeen irtisanouduin ja vaihdoin alaa. Nyt on hyvä. 

Jos jaksais joskus

Viime kesänä irtisanoutunut työpaikasta työuupumuksen vuoksi.
Onnenkantamoisena vanhasta työpaikastani tarjotiin töitä. Otin sen kiljuen vastaan vaikkakin määräaikaisen. Nyt työttömänä. Taloudellisesti tosi tiukkaa.
Unettomuutta,sydänoireita ja käsittämätöntä väsymystä.
Nukahtamislääkkeet ja rytmihäiriöihin beetasalbaajaa. Jossain kohtaa ihmettelin miksei migreeniä. Mutta tajusin että olen niin turta etten ehkä tiedä särkeekö vai ei.
Muisti pätkii vieläkin. Stressin sietokyky todella alhainen. Vihainen . Pettynyt . Katkera.
Entinen sosiaalisuus kadonnut tyystin. Persoona muuttunut.
Työpaikkana seurakunta jossa vaan toivotettiin voimia ja siunausta. Onneksi oli työterveys.

Nyt koitan saada itseni kuntoon mutta siinä menee vielä tovi. Ehkä löydän vielä entisen minäni. Joka tähän tilanteeseen minut ehkä johtikin....

Oli pakko lähteä etten olisi kuollut. Joko saanut sydänkohtauksen tai lähtenyt oman käden kautta.

Vierailija

itse pidin vinkkejä ja itse juttua hyödyllisenä. Olen pitänyt itseäni lähes työuupuneena, samoin lääkärikin aika ajoin mutta kun kuitekin pidän paljon työstäni, jaksan tehdä sitä, tulokset ovat vähintäänkin ok-tasoa niin luulen ongelmien nyt piilevän muualla. Ongelmani taitaa olla juurikin tuo vapaa-ajan suunnittelu, uppoudun liiaksi työhön ja siksi olen välillä turhan väsynyt. Siispä yritän jatkossa tosiaan varata ajan myös ruuanlaitolle, ulkoilulle yms. tarpeelliselle vaikka mieluiten tekisinkin töitä:)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat