Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Kyllä on huonosti asiat, varsinkin kun vain raha ja johtajien osingot kiiltelevät silmissä, 0,4 hoitajan mitoitus tarkoittaa 15-17 asukkaan "osastolla" 2-3 hoitajaa aamussa ja 2illassa joista suurin osa sijaisia, eli vanhus joka ei enää voi ylös nousta saa hoitajilta aikaa reilu puolituntia päivässä pesut ja syötöt,kerran viikossa suihkupäivänä hieman enemmän,muuten hän makaa yksin huoneessaan, hoitajat siivoavat, pyykkäävät, tekevät keittiö hommia ja kirjaavat, käyvät jonninjoutavissa palavereissa ja tekevät muuta oheishommaa,ja vielä vähennetään hoitajia kun nytkään ei aika riitä niille itse vanhuksille joita siellä pitäisi olla hoitamassa :-(

Vierailija

Olen hoitanut vanhuksia monessa eri yksikössä, kunnallisissa ja yksityisissä, vuodeosastolla ja palvelutaloissa. Mitä kauemmin olin työtä tehnyt, sen huonompi olo tuli kun näin kulissien taakse miten vanhuksia oikeasti kohdellaan. Sen jälkeen kun olin vierestä nähnyt kuinka kolme vanhusta rehellisesti sanottuna tapettiin lääkärien ja hoitajien yhteisvoimin, lopetin työt.

BellElina

Minua harmittaa varsinkin kun ei ole tarpeeksi työntekijöitä vanhainkodeissa. Isänikin joutuu nöyryyttävästi tekemään tarpeensa vaippoihin kun henkilökunta ei viitsi avustaa häntä wc käynnille. Eikä hänen vanhainkodissaan ole niin mukavia aktiviteetteja kuin dokumentin kodissa.

Hoitaja jo 14 vuotta

Kun aika ei vain riitä. Jos yhdelle annat aikaasi se on muilta 12 pois. Levottomuus ja aggressiivisuus vanhuksissa lisääntyy kiireen myötä. Turhaan olen toivonut jonkun päättäjän jossain heräävän todellisuuteen... Yksi hoitaja ei 8h työaikansa puitteissa kovinkaan paljoon ehdi. Jos työ olisikin PELKKÄÄ hoitotyötä. Pomot työntää kaikenmaailman paperityöt meille. Kirjaamiset helvatun tarkkoine fraaseineen vie aikaa. Siinä lomassa pitäisi kylvettää, ulkoiluttaa, viihdyttää, olla turvana, pitää kädestä, antaa aikaa omaisille, juosta palavereissa, ohjata opiskelijaa... Riittämättömyys. Se on sana joka tulee ekana mieleen kun ajattelen työtäni.

eienääikinä

Sääliksi käy lähihoitajaopiskelijoita... itse lähihoitaja ja pakko oli lopettaa työt kun laitoksissa kohtelu niin kamalaa. Enemmänkin kidutusta kuin hoitamista.

Vierailija

83-vuotias dementiasta kärsivä äitini asuu meidän kanssamme samassa taloudessa ja syy on yksinkertaisesti se, että haluan varmistaa hänen voivan elää ihmisarvoista elämää loppuun saakka. Käymme mieheni kanssa molemmat töissä, eli arkisin kotihoito hoitaa aamupesut, lääkkeet, aamupalan ja lounaan. Iltaisin ja viikonloppuisin hoidamme äitiä itse, mikä tarkoittaa että menemiset ovat minimissä ja lomat on suunniteltava ja ajoitettava tarkasti. Päivääkään (tai no ehkä muutaman) en siltikään vaihtaisi pois. Äiti hoiti minut elämän alkuun kun olin pieni ja nyt minä saatan häntä loppumatkan. Osa ns ystävistä on kaikonnut matkalla kun aikaa ei enää ole kaikkiin kissanristiäisiin, mutta joutivat mennäkin. Oikeat tukipilarit ovat edelleen vierellä, iso kiitos heille siitä.

exhoitaja

Itse myös hoitajana toimineena vanhainkodissa, voin vain sanoa että räävitöntä touhua se on. Ihan liian vähän henklökuntaa, paljon asukkaita. Jo kello 16-17 aikaan päivällisen jälkeen aloitettiin osaa asukkaista pukemaan jo yövaatteisiin ja iltapesuille, jotta kun meitä kaksi hoitajaa oli iltavuorossa ja asukkaita miltei 15, kaikki saataisiin tehtyä ennen vuoron loppua. Ei puhettakaan että olisit ehtinyt missään välissä lukemaan asukkaille vaikka päivän lehteä saati lähteä ulos heidän kanssaan. Eikä mitään virikkeitä ollut tarjolla tässä paikassa missä itse olin töissä. Saunapäivätkin ihan liukuhihnahommaa. Harva edes sinne saunaan pääsi silti. Kamalassa jamassa koko vanhustenhoito.

Tiu Tau

Jos nuorten halutaan suhtautuvan vähemmän välinpitämättömästi vanhuksiin, he tarvinnevat siihen aikuisten apua. Ongelma tuntuu varmasti kaukaiselta, kun vanhuus suljetaan seinien sisään ja liikkumatila kapenee, puhumattakaan ilmaisukyvyn heikkenemisestä. 

Ja monien kohdalla ei välttämättä ole kyse itsekkyydestä tai välinpitämättömyydestä. Myös hämmennys siitä kuinka vanhuksia, etenkin vieraita kohdataan, voi ajaa välttelemään tapaamisia.

Syyllistämisen sijasta siis enemmän positiivista esimerkkiä, kuten Armanin ohjelmassa nähtiin. 

Harmistunut

Ihmettelin tota kysymystä; "suhtautuvat nuoret mielestäsi välinpitämättömästi vanhuksiin". Mistäköhän nuoret perivät asenteensa, no vanhemmiltaan ja yhteiskunnalta. Nuoret eivät tee päätöksiä vahustenhoidon suhteen, eivätkä nuorten vanhemmat vielä ole vanhainkodeissa. Aikuisten suhtautuminen on se mistä kannattaisi huolestua, muuttamalla nuorten vanhempien suhtautumista, saadaan nuoriinkin yhteys. Jos nuoret näkevät, että sekä vanhempien että yhteiskunnan mielestä vanhuksilla on väliä, hekin sen ymmärtävät. Pää pois sieltä peräsuolesta ja katsotaan sinne missä syy oikeasti piilee, eikä vaan laiskasti osoiteta taas sinne nuorien suuntaan.

Vierailija

Meilläkin kotihoidossa on aivan hirveää touhua, kaupunki säästää ei saa ottaa lisää työntekijöitä.. asiakkaille ei varata yhtään ylimäärästä aikaa jos on varattu 10min sitä ei saa ylittää vaikka he tarvitsisivatkin apua.. pomot vain sanovat että ei saa tehä yhtään ylimääräistä mitä on sovittu.. pitää jättää kusiseen sänkyyn koska meille ei ole aikaa annettu petivaatteiden vaihtoon ja muuta sellasta... asiakkaamme aina toivovat että meillä olisi aikaa jäädä juttelemaan, aina kun lähtee kuulee vain "ai nytkö sä jo lähet.." juoksemme koko päivän asiakkaalta toiselle, stressiä stressiä, monet jääneet jo burnout lomalle..

Arpo

"Toivomalla" ja "odottamalla" ei työhönsä tai muuhunkaan mitään muutosta saa aikaiseksi.

On älytöntä, että ihmiset käyttävät vaikka miten paljon energiaa marinaan sosiaalisessa mediassa, kun samalla vaivalla kirjelmöisi vaikka ministerille ja sitä ennen omalle esimiehelle, tämän esimiehelle tai aluehallintovirastolle. Lähimmistä työkavereista ja omasta pomosta maailman muuttaminen aloitetaan, fiksusti ja asiapohjalta. Ei netistä! Netti on laiskojen kaksinaismoralistien temmellyskenttä, jossa voi lietsoa vihaa ja raivoa saamatta aikaan mitään rakentavaa.

Henkilökohtainen vastuu

Täsmälleen samaa ontuvaa puolustelua käytät kuin ne ammattikuskit, jotka puolustelevat hengenvaarallista ajotapaansa, jatkuvaa ylinopeuttaan ja kuormien kiinnittämättä jättämistä kiireellä.

Eivät asiat korjaannu, jos työntekijä nakkaa aivonsa narikkaan ja tyytyy tekemään hommansa huonosti ja puolittain. Ei korjaannu henkilökuntamäärä, ei palkka, eivät työolot eikä hoidossakaan ole mitään järkeä jos teet kuten väitit, jätät asiakkaan makaamaan kusiseen sänkyynsä.

Vierailija

No en tietenkään jätä asiakasta kusiseen sänkyyn mutta pomo käskee jättämään! Ollaan tästä pomon kanssa juteltu mutta hän ei asialle mitään voi kun kaupunki päättää työhenkilökunnan määrän.

Vierailija

Meillä sama homma kotihoidossa, ylimäärästä ei saisi tehdä, jos tekee niin ylitöiksi ei ainakaan saa mennä.. pomot saisi itse tulla tekemään meidän töitä niin ymmärtäisi että ei se toimi että tekee vain asiat jotka on kirjoitettu ylös.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat