Kommentit (4)

Kaikkea kokeiltu

Minä kävin akneni kanssa neljällä eri ihotautilääkärillä 15 vuoden aikana. Vasta viimeinen näistä sai sen hoidettua. Hän sanoi myös, ettei ruokavaliolla ole merkitystä aknen synnyssä tai hoidossa tai poissa pysymisessä. Toki rasvalla ja sokerilla (kuten roskaruoka, perunalastut, suklaa yms.) ei kannata mässäillä ylenmäärin. Hän käytännössä kielsi käyttämästä myös mitään kauppojen ja kosmetologien "superpuhdistusaineita", koska ne ovat liian rajuja tulehtuneelle tai tulehdusalttiille iholle. Hänen neuvoillaan ja tehokkaalla lääkekuurillaan elelty jo nelisen vuotta ilman aknea, johon eivät aiemmat lääkärit meinanneet saada mitään helpotusta. Roa-kuuri syöty siis neljästi.

Jotenkin ärsyttää, kun näissä ravitsemus-suosituksissa annetaan aina ymmärtää, ettei akneihoinen tai siihen taipuvainen saisi syödä oikeastaan mitään, paitsi jotain hernettä ja papua. Itse en voi edes syödä palkokasveja, koska suolistoni menee niistä pilalle - syö jokin papukastike tai hernekeittoa, niin johan on vatsa kipeä seuraavat kolme viikkoa. Kookos- ja kauramaidot ne vasta saavatkin naaman kukkimaan, kokeiltu nimittäin on. Sinkkitabletteja söin joskus, mutta niistä tuli elimistö, selkä ja iho kipeäksi ja nousi kuumepiikkejä kerran päivässä.

Mutta hunajan käyttö kasvonaamiona tuntuu rauhoittavan ihoa aina, kun se uhkaa muodostaa pieniä epäpuhtauspatteja.

Vierailija

Luin mielenkiinnolla kirjoituksesi, sillä olen itsekin syönyt neljä Roaccutan-kuuria ja kymmenittäin usean kuukauden pituisia antibioottikuureja ilman pitkäaikaista apua. Kuurin jälkeen oireet ovat pysyneet poissa jonkin aikaa, maksimissaan vuoden. Olisikin hienoa tietää, mitä lääkettä sinulle määrättiin! Toki aion kokeilla myös ruokavalion muutoksia, sillä kaikki neuvot ovat tarpeen.

kaikkea kokeiltu

Olen se edellinen neljän roa-kuurin tyyppi. Eli sitä Roaa/Isotretioiinia määräsi tuo lääkäri ja aika hemmetin isolla annostuksella + Humektania reilusti. Sitten oli näitä voiteita, kuten Differin-geeliä (reseptilääke käsittääkseni). Ne aiemmat lääkärit toki syöttivät roan myös, mutta ennen sitä he kokeilivat niitä lyhyempiä antibioottikuureja, joiden nimiä en enää muista. Vaikuttivat juuri sen aikaa kun niitä söi. Ja yksi antoi kerran Dalacin-nimistä liuosta, joka laitettiin näppyihin. Tästä sain aurinkoihottumaa, huolimatta siitä mihin vuorokauden aikaan sitä laitoin ja vaikka olisin yön jäljiltä pessyt sen pois. Naama oli melkolailla läntitäs ja järkympi kuin yleensä. E-pillereitäkin kokeilin, mutta niillä ei ollut mitään vaikutusta joten lopetin ne.

Lääkkeen ja Humektanin ja Differinin lisäksi pesuaineeksi tämä osaavin lääkäri määräsi Seba Medin pesupalan (ei sitä pumppupullossa olevaa "kasvojen ja koko vartalon" saippualitkua, kokeilin sitä ja se vasta kuivattikin ihon ihan santapaperiksi! Siis lääkekuurin loputtua jo hyvän aikaa ennen tätä kokeilua. Pesupala on ainoa, joka sopii). Ei meikkejä, ei lävistyksiä, eikä mitään markettien "syväpuhdistavia" pesuaineita. Välillä olen käyttänyt Basiron-geeliä yksittäisiin näppylöihin, toimii melko huonosti. Joskus taisi lääkäri kehottaa myös kortison-voidetta käyttämään yksittäisiin paiseisiin, muttei mitenkään "jatkuvasti tai runsaasti".

Tyynyliinojen vaihto riittävän usein, kasvopyyhkeen vaihto riittävän usein... Mutta syödä saa "mitä haluaa". Itselläni tosiaan syömistä rajoittaa hieman tämä suolistoni. Yleisesti ottaen ne ainesosat, jotka olisivat kaiken maailman ravitsemusterapeuttien ja vastaavien mukaan hyväksi naamalle ja iholle, eivät sovi suolistolleni tai hiuksilleni. Ja ne, jotka tekevät hyvää suolille, ovat pahaksi iholle.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat