Kommentit (9)

Sirpa

Päivittäisenä mehustajana ihmettelen motivaatiotasi tämän jutun kirjoittamiseen, oletko itse kokeillut? Tätä pystyy tekemään "maalaisjärjellä" ja omaa kehoaan "kuunnellen" ilman "hallaa" ;) Innostus säilyy jutustasi huolimatta :D

Vilma

Tarkista nyt toimittaja ristiriidat jutussasi, nopealla selailulla löysin jo viisi. Mehustajat vaan nauraa tälle tökerölle artikkelille.

Anne Elina 2

No kyllä on kevyesti kirjoitettu juttu. Lauseita irrotettu asiayhteyksistä. Ala-arvoista. Toivonkin että teette jutun lehteen asiallisesti vertaillen mehustuksen hyviä ja huonoja puolia. Erityisesti minua viihdytti tuo 'kauhea sotku'. Kyllä, kaikessa ruuanlaitossa tulee tiskiä, mutta sotku on kyllä kokista kiinni. Mehustajat, jatkakaa samaan malliin!

Vierailija

Aino Salonen, olen todella pahoillani että sinut laitettiin kirjoittamaan juttu jonka aiheesta sinulla ei ole mitään kokemusta. Varmasti tylsää vain etsiä hakuammunnalla lähteitä joissa ei ole mitään perää. Puhua appelsiineista ja sotkusta.

Suomessakin on monta jotka ovat parantaneet lapsensa ja itsensä vakavistakin taudeista VIHERmehuilla. Siinä ei kuule sotku pahemmin häiritse.

Tutustu dokumentteihin Superjuiceme (katso netissä www.superjuiceme.com) ja Fat, sick and nearly dead (YouTube tai Netflix). Kirjoita sitten uusi artikkeli.

Supermehustaja

Kannattaa varmaan tutustua asioihin ennen kuin kirjoittaa asiasta juttua lehteen...
Itse puristetut mehut ovat kovin laaja käsite ja jokainen voi valmistaa itselleen sopivat mehut tai ihan jopa vaihdella välillä vihreämmän ja välillä taas makeamman mehun välillä. Aineksia joita mehuihin voi käyttää on satoja ja yhdistelmiä tuhansia. Ihmiset ovat tosiaan vihermehujen ansiosta parantuneet vakavista sairauksista, laihtuneet, taltuttaneet iho-ongelmia sekä muuten kohentaneet terveyttään/oloaan mehustuksen avulla.
Ei ehkä ihan suoraan kannata ilman omakohtaisia kokemuksia lähteä teilaamaan mehustamista vaan voisi vaikka ihan kokeilla ensin ja tutustua mehujen uskomattoman hienoon maailmaan joka antaa ihmiselle paljon muutakin kuin vain ravintoa!

Kiitos ja aamen, olen niin kyllästynyt näiden superfoodien, smoothien ja vihermehujen vääntäjien terrorismiin.

Lukekaa itse ajatuksella ko. artikkeli. 

Ainu

En nyt sen tarkemmin lueskellut kaikkia kohtia, mutta eihän tuo ole uusi asia, että esim. marjat ja hedelmät kannattaisi syödä kokonaisena, etenkin hedelmät mehustettuina (oli se sitten kaupan mehu tai itse tehty) nostavat huimasti verensokeria ja varsinkin jos on riskit niin edesauttaa diabetesta. Toki jos muuten syö huipputerveellisesti niin tuskin haittaa on, kokonaisuushan se muutenkin ratkaisee. Moni vaan vetää ihan överiksi monekin asian suhteen miettimättä yhtään.Toisaalta otsikossa MAINITTIIN vihermehut ja ne onkin olleet vähän poikkeuksena smoothieissa eli vihreäthän ei nosta verensokeria, ainakaan niin rankasti vaikka kuidut puuttuvatkin.

Itse en ostaisi mehulinkoa tai vastaavaa juuri siksi, että ne hyödylliset kuidut jäävät puuttumaan vaan jos teen VIHERsmoothien, käytän ihan sauvasekoitinta vaikka toki karkeammat eivät hyvin muussaannu, mutta no, alas menee hyvin. Hedelmät yms. pyrin syömään kokonaisina, tosin vihersmoothie on kyllä parempaa kun heittää ananasta joukkoon, se peittää maut hyvin. Sitruuna toinen, jolloin ananastakaan ei tarvitse käyttää ja verensokeri kiittää. Veriarvojen mukaan ei siis ole riskiä ainakaan vielä, mutta kyllähän ruokailuissa pitää pitää mielessä tulevaisuus eli syödä koko ajan pitkällä aikavälillä siten että ei tule muutoksia koskaan. Tai ei ainakaan tulisi. Ja kuten todettu, toisilla diabetesriski on korkeampi ja joku sanoi, että on mittauttanut smoothien jälkeen (missä hedelmää yms.) verensokerin ja se hyppää taivaisiin. Mutta tämän näkee jokainen omalla kohdallaan vain kun mittaa, kaikillehan ei tule tällaista piikkiä ja riippuu myös jos osaa valikoida smoothieen runsaasti aineita jotka alentavat verensokeria.

Itse asiassa eksyin tänne kun luin vastikään uutisen, että mehustus ei ole ympäristöteko, mutta sillä ei suoranaisesti ollut tekemistä tuon jätteeksi menevän kuidun vuoksi...jatkan matkaani sitä metsästämään. Ihmisellä on kyllä taipumus teilata näkemykset, jotka sotii omaa "uskontoa" vastaan ja nämä smoothieasiat monelle sitä ovat. Itse en jaksa hötkyillä kun vihannekseni ja vihreäni olen muutoin syönyt jo ennen tätä villitystä, ja yli kilo päivässä...

järkeä saa käyttää

Mehukoneet yleensä erottelevat sen ylijäävän "kasvismuhjun" siististi erilliseen astiaan. Siitä minä kippaan ne suoraan esimerkiksi lihapullataikinaan tai piirakan täytteeksi. Ei niitä tarvitse roskiin heittää.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat