Kommentit (15)

JackInTheBox

Oikein mukavaa, että esittelette amerikkalaisfeministien keksimiä seksistisiä, olkinukkeiluun käytettäviä ilmaisuja. Olemme tekemässä artikkelisarjaa miehiin kohdistuvasta seksismistä Sanoma Median tuottamassa sisällössä ja tämän kaltaiset artikkelit toimivat loistavina esimerkkeinä. Jatkakaa samaan malliin! :-)

Vierailija

Ai tämä onkin tällainen miestenvihauslehti. Heh, no mutta jos saan vähän nettiärsyyntyä, niin sanoisin että tämä toimii myös toisin päin ja samojen sukupuolten keskenkin. Paitsi että vanhemmat tädit on kyllä allekirjoittaneelle niitä pahimpia. Vaikkei minkäänlaista koulutusta tai omatoimista tehokasta tutkiskelua johonkin alaan ole harrastanut, niin "ei tuollainen nuori kloppi ymmärrä". 

Siinä sitten vaikka opettaisi tärkeimmät tieteelliset julkaisut jostain asiasta, niin on niin tyhmiä tätejä monesti, etteivät edes käsitteitä ymmärrä. Niitä juuri jotka lukevat vain Me Naiset -lehtiä, ja jotain Paulo Coelhoa (jos sitäkään). Näitä on ihan lääkäreistä, naapuriin, KELAlle ja harmittavan usein joku auktoriteetti.

Niiden tätien kanssa keskustelu on kuin pelaisi pulun kanssa shakkia. Se kaataa kaikki nappulat ja paskoo pöydälle, ja luulee vielä voittaneensa.

nalkuttamista

Womansplaining on selvästi yleisempi vitsaus. Alentuvaan sävyyn, usein julkisesti, selitellään miten miehet käyttäytyvät naisten mielestä väärin, ja miksi. Me Naiset lehti on oiva todiste tämän ilmiön elinvoimaisuudesta. Womansplainingille on myös tutumpi termi: nalkuttaminen.

Walkan kundi Stadista

Saata olla itse viiskymppisenä miehenä tuollainen rasittava kaikkitietäjä mutta mä silti meinaan kuolla vitutukseen, kun käytetään tällaista antikieltä kuin "aikas" tai "mansplainaaja". Vittu mitä kuraa! Marsuko käyttää tuollaista kieltä vai nainen vai kenties vajakki?!?

Hyi saatana!!11

Vierailija

Olen loukkaantunut meidän miesten puolesta. Aivan törkeää yleistystä ja kertoo vain siitä miten huono itsetunto ja kova peniskateus joillakin naisilla vieläkin on, olisiko ehkä aika jo naistenkin luopua tuollaisesta asenteellisuudesta ja kömpiä sieltä kodin ja nyrkin välistä nykymaailmaan jossa tasa-arvo kukoistaa.

Sat sapienti

Vielä pahempi tapaus on ns. "sanavalmis" nainen. Lajia esiintyy kaikkialla, missä vähiten toivoisi... onneksi myötähäpeä voittaa useimmiten kiukun.

Vierailija

Allekirjoitan täysin!!! Loistava juttu!

Olen autokauppaa myöten törmännyt tähän tyyppiin tyylillä "anteeksi, mutta missä miehenne on?"

Ihanan vapauttavaa saada asialle nimi!

Juuso W

Vau, olipa seksistinen ja yleistävä artikkeli. Miesselittäminen ei ole mikään oikea ilmiö, vaan tapa demonisoida miehiä yhdellä sanalla.

Kun joidenkin miesten suusta tuleva alentuva tai törkeä puhe kuitataan miesselittämiseksi, vähätellään oikeaa ongelmaa: naisten kohtaamaa vähättelyä ja kaltoinkohtelua. Samalla tullaan väittäneeksi implisiittisesti, että oikeastaan kaikki miehet ovat nilkkejä - että huono käytös olisi jotenkin vain miehille ominaista. Älkääkä pliis tehkö juttua momspleiningistä!  Ajatus on aivan yhtä seksistinen kuin tämäkin juttu!

Feminismi auttaa molempia sukupuolia. Lakatkaa tekemästä artikkeleita, jotka usuttavat turhaan vastakkainasetteluun.

Nauroin kommenteille enemmän -...

Voooiiiii. Eipä siinä kauaa mennyt kun oli pojilla herne nenässä! Jännää, miten herkkänahkaisiksi herrakerho yleensä heti tällaisissa asioissa muuttuu. Akat pitäisi tässäkin mansplainata hiljaisiksi, ei ne taaskaan tajunneet! Yhtä on pojiteltu ja klopiteltu niin kyllähän se nyt pulunpaska sentään sokeuttaa kaikelle oivaltavalöe sarkasmille. Ja amerikkalainen feministi! Se se onkin ihan pahimman laatuinen feministi! Kansalaisuus olkoon vähättelyn peruste kun naiseus ja feministisyys eivät riitä? Voe pyhä sylyvi. :'D

Nainen

En ymmärrä, että miksi Tuomas Rajalaa siteerataan tuosta samasta asiasta monessa muussakin tekstissä, kun itse ainakin ymmärsin hänen sanomisensa vitsiksi. Tuo on kuitenkin siteerattu tietynlaisesta asiayhteydestä. Ilman tietoa asiayhteydestä saa pelkästä yhden ihmisen siteeraamisesta aivan vääränlaisen kuvan.

Kaikkien alojen asiantuntija

Besserwissereitä löytyy molemmista sukupuolista. Hauskinta on kun olet esim. terveysalan, rakennusalan tms. osaaja ja tehnyt työtä ja kouluttautunut yli pari vuosikymmentä, niin maallikot tulevat selittämään, miten asia oikeasti on. Ei siinä viitsi ruveta inttämään, joskus on vaan hyväksyttävä kun joku haluaa mennä takapuoli edellä puuhun ja palata sitten korjaamaan vahingot. Ihmisillä, jotka nauttivat oman äänensä kuulemisesta ylenmäärin, on taipumus jättää kuuntelematta järjen ääntä. Tai kun kokemuksen perusteella joutuu nöyrtymään ja korjaamaan asennettaan, voi aina esittää toisen

kertoman faktan omana keksintönään. Ikävä kyllä useimmiten olen näin naisena törmännyt nimenomaan miespuolisiin besserwissereihin, koska tällä haavaa työskentelen teknisellä alalla.

Osaamista tarvitaan ja kaivataan

Hei,
Takana seitsemän vuotta pj:n mukana kolme miestä ja kaksi naista.
Voimme miesten kanssa seitsemän isoa hanketta läpi yhteishinta 1 mil euroa.
Naisista oli yhden kerran apua kun valittiin kylpyhuoneiden mallilaattoja.
Erittäin uuvuttava jakso elämässä, apua olisi kaivattu mutta naisilla ei johtamis- eikä hankeosaamista ollut.
Kaikki meni laadullisesti, hinnallisesti ja aikataulullisesti putkeen ja yhtiö on nyt erinomaisessa kunnossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan täysin!!! Loistava juttu!

Olen autokauppaa myöten törmännyt tähän tyyppiin tyylillä "anteeksi, mutta missä miehenne on?"

Ihanan vapauttavaa saada asialle nimi!

Ei varmaan eroa miesten saamasta kohtelusta, kun on neuvolassa tai päiväkodissa ilman lapsen äitiä.

Kerrotko vaimolle/lapsen äidille...?

Realisti.

Itekkin olen törmännyt samaiseen ongelmaan. Itse olen huomannut miehenä, että se pätee molempien sukupuolten vanhempiin edustajiin. Ei pelkästään miehiin. Nuoremmissa ihmisissä samanlaista käytöstä on havaittavissa esimerkiksi pari kuukautta äiteinä olleet naiset ja pari kuukautta sitten armeijasta päässeet miehet. Kummatkin luulevat olevansa alansa guruja.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat