Kommentit (9)

Elämä on

Miehenä itsellekin tuntuu yllättävältä kuinka yleistä ahdistelu on kun itsellä on koulukiusaamisen yms myötä aina ollut vaikea edes uskaltaa lähestyä naisia. Pikemminkin asia vaikuttaa olevan yleensä niin päin, että naiset eivät ole kiinnostuneita kilteistä miehistä seksuaalisesti, ja lopputulos on että lähes aina joutuu "friendzonelle" jos ei ole tarpeeksi päällekäyvä asian suhteen. Tuntuukin oudulta kommentilta sanoa, että jo vääränlainen katsominen on ahdistelua. Sinänsä kyllä ihan ymmärrettävää että sekin voi olla ahdistavaa, mutta kun nämä kaksi asiaa yhdistetään, jää vaikeaksi ymmärtää että mitä vaihtoehtoja enää jää jäljelle. Itselle kun katsekontaktinkin ottaminen on vaikeaa, ja jos jo siitäkin joutuu tuntemaan huonoa omaatuntoa tai ajattelemaan että sekin on jo potentiaalisesti törkeää käytöstä toisen mielestä, on naisia oikeasti kunnioittavan miehen vaikea enää löytää keinoja heidän lähestymiseensä.

RaksaPatu

Varmasti lääppimistä on esiintynyt ja esiintyy edelleen suomalaisessa yhteiskunnassa, mutta on itselleen epärehellistä väittää etteikö tässä olisi selkeä muutos entiseen. Olen itse syntynyt 70-luvun loppupuolella ja yksikään ystävistäni ei lähtisi lääppimään tai edes huutelemaan ohi kulkeville naisille. Koulutustaustani on ammattikoulu ja edustan siis matalamman tulotason miehiä, juuri niitä jotka kuulemma lääppivät, eivätkä osaa käyttäytyä. Työskentelen silloin tällöin kauppakeskuksessa, jonka lähellä on vastaanottokeskus ja ero pakolaisten ja suomalaisten miesten välillä on huomattava: naisten perään vislataan, huudellaan, kosketellaan ja lähdetään seuraamaan. Se joka väittää, että tällaista on aina tapahtunut ja ei mitään uutta, niin voisi miettiä omia vaikuttimiaan ja olla itselleen rehellinen.

jury

Höpö höpö "Elämä on".  Mistä naiset tietää, että olet "kiltti" ?  Ei se ole erityistä kiltteyttä, että käyttäytyy kohteliaasti.  Sen pitäisi olla normaalia kaikilla ihmisillä.   Ihmisiä voi aina lähestyä suusanallisesti. Voi katsoa silmiin ja sanoa jotain mielenkiintoa herättävää. Miehet syyllistävät näköjään naisen ihan kaikesta.

Ei pakollinen

Vakaat ja kiltit naiset etsivät varmasti kilttejä miehiä. En ole koskaan kokenut mitään muuta niin miehekkäänä, kuin miehen kykyä elää arkea, ottaa vastuuta omasta elämästä ja läheisistään; seisoa omalla paikallaan yhteiskunnassa, perheessä, parisuhteessa.

"Vääränlainen katse" minulle tarkoittaisi esim. katsetta, jossa mies katsoo naista ylhäältä alas ja lipoo samalla huuliaan. Jos katsot naista silmiin ja hymyilet, ei kukaan siitä pahastu. Ymmärrät varmaan itsekin eron.

Tsemppiä tutustumiseen.

Elämä on

jury kirjoitti:
Höpö höpö "Elämä on".  Mistä naiset tietää, että olet "kiltti" ?  Ei se ole erityistä kiltteyttä, että käyttäytyy kohteliaasti.  Sen pitäisi olla normaalia kaikilla ihmisillä.   Ihmisiä voi aina lähestyä suusanallisesti. Voi katsoa silmiin ja sanoa jotain mielenkiintoa herättävää. Miehet syyllistävät näköjään naisen ihan kaikesta.
Erikoista syyllistämistä tuokin, että keksit omasta päästäsi jonkun kuvitelman siitä miten olen käyttäytynyt ja millaista kiltteyteni on ollut, ja käytät sitä muka faktana kritisoidessasi minua. Kohtelias käytös vieraita ihmisiä kohtaan on minulle ihan perusasia, en minä siitä odota mitään "palkintoa", sen enempää naisilta kuin miehiltäkään. Kiltteydeksi lasken tässä asiassa esimerkiksi sen, että pyrkii olemaan tukena toisen ongelmissa ja tekemään uhrauksia toisen onnellisuuden eteen..

Ja eiköhän tuo toimi ihan yhtä tehokkaasti toiseen suuntaankin: Naisetkin "syyllistävät miehiä ihan kaikesta", Se, että "paskaa tulee niskaan" jo siitä, että kertoo vastineeksi oman kokemuksensa elämässä naisten lehden kirjoitukseen miehen näkökulmasta, ja se, että minun kirjoituksestani syyllistetään vielä suoralta kädeltä koko miessukupuoli, kertoo jo omalta osaltaan tästä.

Ja jos olisit vaivautunut edes lukemaan koko kommentin, olisit varmaankin huomannut sieltä, että jos jo katsekontakti on vaikeaa, on aika halpamaista sanoa että "aina voi mennä tuijottamaan silmiin ja juttelemaan". Kuulostaa lähinnä vittuilulta.

Elmä on

Ei pakollinen kirjoitti:
"Vääränlainen katse" minulle tarkoittaisi esim. katsetta, jossa mies katsoo naista ylhäältä alas ja lipoo samalla huuliaan. Jos katsot naista silmiin ja hymyilet, ei kukaan siitä pahastu. Ymmärrät varmaan itsekin eron.

Tsemppiä tutustumiseen.

Kiitos. Ja olet varmasti ihan oikeassa. Itse kirjoittaessani kuitenkin pohdin asiaa siltä kannalta mikä vastauksessasikin tulee ilmi: "Vääränlainen katse _minulle_ tarkoittaisi". En kuitenkaan voi yleistää sinun mielipidettäsi koskemaan kaikki naisia, ja välillä on vaikea enää nykymaailmassa pysyä perässä siitä mikä mitäkin tahoa nykyään loukkaa, ja vielä hankalampaa on arvailla sitä yksilöiden suhteen. Netistä aiheen suhteen löytyy kuitenkin varsin äärimmäisiäkin näkökulmia asiaan, niin naisilta kuin miehiltäkin.

Älä alistu

Olin tekemässä eräällä työmaalla kylpyhuoneremonttia. Paikan asukki, n. 60v mies oli työnantajani. Välillä heitettiin huulta, mutta sanoin kyllä heti kun meni hänen kommenttinsa yli. Yleensä oli häpeissään, kun tajusi että olen tosissani. Lopuksi katseltiin lähes valmista pintaa kylpyhuoneessa, kunnes jostain tuntemattomasta syystä tämä mies läppäsi minua perseelle. Kivahdin vihaisena "kato että oli viimenen kerta". Mies vaan nauroi, sanoi "ai näin vai" ja puristi minua kunnolla perseestä! Sillä sekunnilla paiskasin miehen seinään, josta hän tippui persuksilleen lattialle. "Minä sanoin, että oli viimenen kerta". Ei muuten näkynyt minun työaikanani pomoa enää työmaalla.
Teini-ikäisenä joskus kävelin diskossa rappusia alaspäin, kun joku vastaan tullut poika tarrasi minua rinnoista kiinni. Nappasin hänen käsistään/sormistaan kiinni, ja karjuin että seuraavalla kerralla murran jokaisen nivelen ja luun hänen sormistaan. Sen ilmeen kun olisi saanut kuvattua... "a-a-aneetks....." Toivottavasti tulevaisuudessakin on kova ääni ja tiukka luonteeni hyödyksi, sekä pahanpaikan tullen opit joita olen saanut veljeltäni, jolla killuu kaapissa monen vuoden sm-kultamitalit eräästä taistelu/puolustuslajista.

Vierailija

Ilkka Koskenmäen sitaatti on jo aikaa sitten käyty läpi. Eikö tätä juttua olisi voinut tehdä ilman huolimattoman haastattelun esille ottoa? Tässä lääppijät-kampanjassa ottaa aivoon se, että se tuntuu olevan todellisuudessa "kyllä suomalaisetkin lääppii-kampanja. Mua on kyllä ahdisteltu ja seurattu ja olen tehnyt rikosilmoituksen alaikäisenä naapurisedästä, ihan kantasuomalaisten toimesta. Mutta lukemattomia kertoja olen tullut ahdistelluksi myös ulkomaalaisten miesten toimesta. Tilanteet ovat olleet vastenmielisiä ja toisaalta juuri heidän ahdisteluaan opin normalisoimaan kulttuurieroista johtuviksi syiksi, vaikka kulttuurieroihin ei pitäisi vedota kun puhutaan ulkkareista, jotka ovat jo Suomeen asettuneet. Tätä lääppijä-kampanjaa seuratessa, olen vain todennut, että vain suomalaisten tekemä ahdistelu on saanut olla tässä kampanjassa esillä. 

Hyvä, että puhutaan ahdistelusta, mutta milloin siitä voi puhua ilman turvapaikanhakijoiden puolustus-agendaa? Välittämättä siitä kuka sitä on tehnyt? Keppihevosena miellän lääppijät-kampanjan ja se on ihan yhtä kuvottavaa kuin rasistien naisten "puolustamis-kannat.

Asioista pitäisi pystyä puhumaan avoimemmin. Avointa ja kunnioittavaa puhetta ei pitäisi tukahduttaa vain koska rajat kiinni-tyyppiset ryhmittymät käyttävät niitä häikäilemättä hyväkseen. Avoin puhe on lopulta ainut keino sivistää ihmisiä ja lieventää vääristynyttä pelkoa. Tätä juttua olisin lukenut tarkemmin, vailla ärsyyntymistä, jos se olisi alkanut ihan omana asianaan ilman viittausta jo puhkipoikki käsiteltyyn juttuun. 

Vierailija

Kannattaa jättää naisten kanssa touhuilut kokonaan se alkaa olla nykyään ihan liian riskialtista tavalliselle kömpelölle suomalaiselle miehelle, siinä menee aika äkkiä maine ja kunnia jos nainen sattuu olemaan hankalalla tuulella. Antaa lipeväkielisten ulkomaanmiesten hoitaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat