Kommentit (13)

Pienten lasten eroava isä

Hyvä, että toit tämänkin näkökulman mukaan keskusteluun. Näitä tarinoita ja kohtaloita on vaikka kuinka paljon. Miehet saavat monissa tapauksissa katsoa peiliin omaa osallistumistaan, mutta niin saavat naisetkin. Siinä missä mies ei halua vaimonsa koskevan mihinkään tekniikkaan kotona, vaan haluaa tehdä korjaukset itse (koska luottaa enemmän omaan osaamiseensa), hyvin  moni vaimo ei anna miehensä tehdä yhtäkään päätöstä koskien lasten päiväkuvioita, pyykinpesu on tehty väärin, kaverisynttäreitä ei voi järjestää noin jne. Kyllä näitä syitä on molemmissa. Heli Vaaranen on tarttunut tärkeään asiaan joka on ihan totta. Hyvin moni mies kärsii tossun alla olemisesta. Ja siitä, että tulee haukutuksi sekä vaimonsa kavereille että omille vanhemmilleen. Minä en ole ikinä kuullut yhdenkään kaverini haukkuvan vaimoaan tai tyttöystäväänsä. Miehille sellainen on tabu; naisille ei. Ja se johtaa väistämättä etääntymiseen parisuhteessa, vaikka ne perinpohjaiset syyt ovatkin vaikka kuinka tosia. Tuollainen "lääkitseminen" vain on parisuhteen myrkkyä.

Vaihtaminen kannattaa aina

Nainen kärsii parisuhteessa. Hän kokee alemmuutta siitä että ympärillä on jatkuvasti tarjolla häntä parempia naisia. Kauniimpia ja älykkäämpiä. Nuorempia. Mies voi koska tahansa vaihtaa hänet parempaan. Nainen väistämättä rupsahtaa vanhetessaan. Ei kannattaisi ihan kaikesta ruikuttaa. Tyhmempikin mies ymmärtää vaihtaa parempaan, jos sitä tarpeeksi painostaa.

Oppinut

Nimimerkille " Vaihtaminen kannattaa"

Jotkut miehet ovat vain kertakaikkisen ikuisia pikkupoikia, provosointia tai ei, näin vaan on.
Naisten pitäisi parisuhteessa hieman höllätä "korvien väliä" ja hoksata se, ettei kaiken pidä olla niin täydellistä kotona kuin muuallakaan. Sellainen rentous elämään, joka tulee yhden viinilasillisen jälkeen. Tämä sama pätee myös joihinkin miehiin myös.
Tosin, jos mies on sellainen ei-itseohjautuva, voi siinä naisella mennä hermot! Kaikki on tiimityötä parisuhteessa!

Anna

Olen nainen, 67 v, naimisissa saman miehen kanssa 42 v. Kun aikoinaan mentiin naimisiin ei kumpikaan ollut "perheen pää" vaan se joka ehti ja kykeni vastasi eri asioista niin kuin tapahtui myös meidän tuttavaperheissä. Riitaa on syntynyt kotitöistä ei sukupuolesta johtuen vaan siksi että minulla on heti-nyt-tempperamentti, miehelläni ei. Vaikka välillä on ottanut päähän jotkut asiat kotona en ole kritisoinut tai pannut halvalla miestä muille eikä ystävättäret liioin ole tätä tehneet minulle. Keskustelut joissa yleistetään liikaa ovat aika tylsiä. Ihmiset jotka haluavat alistaa toista löytyy sekä naisisista että miehistä

pienten lasten isä

Minä olen mies, 57 juuri eronnut. Sinä kirjoitat todella asiaa. Voiko olla niin, että aika on muuttunut jollain tavalla? Minustakin tuntuu siltä, että tällaisia ilmiöitä, joihin nykyään törmää, ei ollut esim. 70-luvulla. Mieleen hiipii ajatus, minkälainen vaikutus SOMElla on nykymaailmassa. Me kaikki tiedämme, kuinka helposti lokaa heitetään keskustelupalstoillakin ihmisten kasvoille. Padin kanssa istuskellessa on helppo antaa täyslaidallinen ystävälle omasta miehestään/vaimostaan. Heli Vaarala kyllä yhtyy omaan käsitykseeni siitä, että tämä mollaaminen on nykyään yleisempää "tyttöjen kesken". Käsi sydämellä voin itse sanoa, että en ole koskaan haukkunut tai mollannut puolisoani kenellekään, en siis kenellekään. Minusta se vain on niin epälojaalia. Samalla tavalla tuntuvat ajattelevan kaikki miespuoliset kaverini. Poikien kesken olemme aina kunnioittaneet omia ja toistemme puolisoita.

Sen olen kyllä joutunut kokemaan, selkeästi rivien välistä luetteuna, mitä minusta on ex-vaimon sukulaisten ja sisarurten kesken juteltu. Mutta omapa on syyni. Kai minä aihetta annoin. Mutta kun noissa kööreissä jutut sitten saavat turboefektin kunnolla toimimaan, niin sittenpä ei keskustekuissa olekaan enää mitään estoja...

aiti

jep, jep....iän myötä helpottaa. Itselläni pahin täydellisyyden tavoittelun nipotusvaihe oli kolmikymppisenä. 

Olen onneksi ollut parisuhteissa miesten kanssa, jotka ovat olleet työurani suhteen todella kannustavia ja pitäneet sitä selvänä, että nainen voi ja saa menestyä.

Tosin tällä hetkellä oma kokemukseni on, että työelämän kilpailu korkeemmilla jakkaroilla on kiristynyt ja naiset eivät enää niin hyvin miehille jakkaroiden jaossa pärjää.  Vanhoilliset asenteet ovat palaamassa.

A-Celle

"Voisiko ollakin niin, ettei ongelma piilekään siinä, että naiset ovat ”nousseet perheissä pomoiksi” vaan kenties siinä, että he eivät ole päässeet pomoiksi töissä?"

Feministiset stereotypiat taas jyllää. Vaikka esimiehistä suurin osa olisi miehiä, niin miehistä vain pieni osa on esimiehiä.

Kuvitelma tuntuu olevan, että kun suurin osa naisista ei etene esimiehiksi, niin syy on siinä, että he ovat naisia. Kun suurin osa miehistäkään ei etene esimiehiksi, niin taas on niiden miesten oma vika.

Jury

Keskustelu on mennyt vikaan.  Jos mies ei tee mitään kotona, hän on lapsen asemassa.  Lapselle tehdään kaikki valmiiksi. Ja koska mies on lapsi, häntä kohdellaan kuin lasta.  Valta ei ole sitä, että käskyttää, vaan sitä, että jakaa vastuun. Jos ei ole vastuuta, ei ole valtaakaan. Se, joka pesee vessan, on pomo. Mies on helppo laittaa ulkoruokintaan, jos hänestä ei ole "hyötyä" kotona.  Miksi loista pitäisi ylläpitää ? 

pienten lasten isä

Jury kirjoitti:
Keskustelu on mennyt vikaan.  Jos mies ei tee mitään kotona, hän on lapsen asemassa.  Lapselle tehdään kaikki valmiiksi. Ja koska mies on lapsi, häntä kohdellaan kuin lasta.  Valta ei ole sitä, että käskyttää, vaan sitä, että jakaa vastuun. Jos ei ole vastuuta, ei ole valtaakaan. Se, joka pesee vessan, on pomo. Mies on helppo laittaa ulkoruokintaan, jos hänestä ei ole "hyötyä" kotona.  Miksi loista pitäisi ylläpitää ? 

Ihan varmasti asia on näin tällaisessa tapauksessa. Mutta et varmaan itsekään usko, että tämänlainen tapaus on tyypillinen. Aivan samanlaisen kuvailun voi tehdä; "Jos nainen ei tee mitään kotona, hän on lapsen asemassa jne."

Nyt on keskustelun aiheena ajan ilmiö, jossa ei ole savua ilman tulta. Analyyttista, monipuolista ajattelua kannattaa harjoittaa. Heli Vaaralan artikkelissa on varmaan jotain perää. Mutta tärkeintä on herättää keskustelu.

kokemustaonjo

Minusta tuntuu et mies ei uskalla kotona suuttua vaimolle, ja tottelee tai muuten voi tulla syyttely väkivallasta.
Nyt on laki hyvä kun väkivalta on rikos.Miehet tullu järkiinsä, mutta naiset vois hillitä käytöstään.Olen myös huomannu ihme itsekkyyttä nuoremmissa naisissa.
Vanhemmat naiset taas on ihan liian kilttejä.
Kunnioittaa pitää omaa puolisoa aina,jos meinaa onnistua.

Vierailija

Jos mies ja nainen ovat parisuhteessa eri mieltä, niin miten ongelma ratkaistaan? Ei ole tasa-arvoista, jos tehdään miehen mielen mukaan. Mutta ei se ole sen tasa-arvoisempaa, jos mennään naisenkaan mielen mukaan. Jääkö silloin molemmat kotiin vai ei kumpikaan?

Vierailija

Tuo naisten katkeroituminen uhrautumisesta (= kotiin jäämisestä)on mielenkiintoinen ilmiö. Tuli minullekin ihan yllärinä kun oltiin molemmat sitä mieltä että avovaimo jää kotiin. Kun lapset aikanaan pääsivät kouluun, olikin kuulemma hänen vuoro elää eli harrastaa ja mennä sinne tänne. Ymmärrän että kotiäidillä on rankkaa ja omat menot jää vähille. Mutta taisi häneltä unohtua, etten minäkään mitään ehtinyt harrastaa, kun tulin töiden jälkeen kotiin auttamaan. Vaikka en töitäni vihaakaan, niin en minä sitä kuitenkaan harrastuksena ja omana aikana pidä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat