Kommentit (5)

emmi

Tämä ei tietenkään ollut kolumnin pointti, mutta vauvan imettäminen ja toisten päälle yskiminen ei ole kyllä saman luokan asioita. Toisen päälle ei saa yskiä, koska se on epähygieenistä ja voi levittää tautia. Mielestäni imettäminen oli kuitenkin nyt taas tässä tekstissä istutettu vähän väärään kategoriaan.

Useimmat äidit peittää sitä tissiä harsolla tai huivilla. Varmaan ujommat äidit lukkiutuu tällaisten kohujen ja heitettyjen mielipiteiden myötä entistä tiiviimmin neljän seinän sisälle vauvoineen. Jos vaikka en osaakaan, jos vaikka tissistä vähän näkyy, jos vauva saa rintaraivarit ja kaikki kääntyy katsomaan, jos vaikka tissi ei heti mene suuhun ja nänni näkyy kun en ehdi peittää sitä, jos en löydä tarpeeksi sivussa olevaa paikkaa ja vauva huutaa nälkää. Muistan että ei se imetys, varsinkaan muualla kuin kotona, ollut kovin helppoa. Ei se aina sujunut kovin mallikkaasti. Toisille se voi olla helppoa, itseä aina nolotti ja moni asia huolestutti. Mitä hyvää tällaisista vähän huolettoman oloisesti tehdyistä mielipiteenheitoista seuraa? Tuleeko maailma olennaisesti paremmaksi jos vauvat imetetään kotona tai vessoissa lukkojen takana. Toisen pieni asia voi olla toiselle suuri.

eläkeläinen

Imettämiseen en ota kantaa, olen jo nk ikäihminen ja nuoruudessani ei tullut kuuloonkaan, että lasta olisi imetetty julkisella paikalla - oliko häpyä tai jotain muuta, ajateltiin, että lapsellekin "ruoka-aika" oli pyhä! Asia, joka minua on todella alkanut häiriä on pukeutumiseen liittyvä. Miksi suomalaisilla miehillä, nyt esim. Urheilugaalassa on liian pienet pukutakit, joissa yritetään epätoivoisesti pitää nappeja kiinni ja toinen, eikö olisi tuollaisessa tilaisuudessa aiheellista ottaa pipo pois päästä! Pidät sitten itseäsi miten tärkeänä tahansa, juuri se pipo voi ärsyttää muita ja sinun "imagosi" kärsii myös. Naisille on juhlapukeutumisessa mennyt aika hyvin perille, jos sinulla esim. on käsivarren alleja ei ole tarpeellista niitä kaikille näyttää, vaan voi olla myös hihallinen juhta-asu!

Helleborus

Silloin tällöin selaan 1960-luvun Eeva -lehtiä ja ihmettelen, miten kauniita tuolloin olivat niin käytöstavat (luetun perusteella) kuin vaatteetkin ( kuvien perusteella). Imettäminen julkisella paikalla ei tulisi mieleenikään, sillä se on äidin ja vauvan välinen tapahtuma eikä tarvitse yleisöä.

♡♡♡

Emmin kanssa samaa mieltä, itse jäin kolmen lapsen kanssa yksin kun nuorin oli vasta 2kk ikäinen. Joten neljän seinän sisälle lukittautuminen ei käytännössä ollut mahdollista. Imettämisen alku taipale ei todella ollut helpoimmasta päästä. Isot rinnat omaavana tiedostin kyllä että imetys ei onnistu niin etteikö tissi näkyisi( varsinkin kun tissi on isompi kun vauvan pää) Otin asiasta todella paljon stressiä, yritin etukäteen tarkistaa onhan varmasti imetyspaikkoja tai tarpeeksi syrjässä olevia nurkkauksia. Mietin huivi vaihtoehtoa, mutta se ahdisti vielä enemmän. Miten saan huivin pysymään, mitä jos vauva repii sen koko ajan pois kun se ahdistaa ja häiritsee häntä.(juuri näiden mielipiteiden omaavien ihmisten takia ahdisti, siinä tilanteessa missä olin, en olisi kyennyt ottamaan vastaan negatiivista palautetta siitä että yritän hoivata lastani kaikesta huolimatta, parhaalla mahdollisella tavalla) ja jos ja kun nurkkia/imetyspaikkoja ei ollut, niin lukittuduin vessaan vauvan ja 3veen kanssa. Ja se vasta riemua olikin: älä koske sinne, eikä sinne, ethän makaisi siellä likasella lattialla, tule pois äidin jaloista likaisen vessan pytyn vierestä jne. En tiedä onko Perho itse imettänyt? Onko mitään käsitystä siitä että jotkut lapset eivät suostu syömään pullosta mitään, eivätkä huoli tutteja, ainut mikä kelpaa on tissi ja parhaassa tapauksessa puolentunnin välein. Jokaisella saa toki olla mielipide, mutta aina voi yrittää astua jonkun muun saappaisiin ja miettiä pystyisinkö minä vaikuttamaan mielipiteisiin niin, että tekisin jonkun ihmisen elämästä edes hitusen helpompaa eikä päinvastoin.

Pipari

Tissi paljaana julkisesti imettäminen ON yhtä moukkamaista kuin yksiminen ilman, että peittää suun kädellä. Sitä Perho ymmärtääkseni ajoi takaa ja en voisi olla enempää samaa mieltä!

Hyvä Anna! Uskallat puhua ja sitä on vapauttavaa lukea. Kiitos.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat