Sivut

Kommentit (101)

Vierailija

Mun mielestä tollasta kirjoitustyyliä käyttävät kouluttamattomat juntit. Sillä ei ole mitään tekemistä iän kanssa. Niinkuin tuolla artikkelissakin lainattiin ne on niitä "elämäm koulun" käyneitä. Hohhoijaa

elämää nähnyt

Ei ihmisarvoa voi arvioida kirjoituksen perusteella. Kirjoitustapaan vaikuttaa se missäpäin ihminen kasvaa. Vertaa kieli eikö se ole yleensä senpaikan kieli missä ihminen asuu. Tuskin Intiassa suomea yleisesti puhutaan tai kiinassa eiväthän he käytä meidän kirjaimia vaan heillä on omansa.Kunnioittakaa kaikkia ihmisiä, sillä heillä kaikilla on oma persoonansa.Oppikaa vanhemmilta ihmisiltä ihmisyyttä, sillä nuoret arvostavat vain sitä mitä itse ovat. Kovin ikävää etteivät saa vaikutteita vanhemmilta ihmisiltä. Mitä heistä tulee kun vanhenevat ja huomaavat ettei heidän ajattelumaailmansa olekkaan se miksi ovat sitä luulleet. Monet opiskelevat vain siksi, että saisivat hyvän (rahakkaan paikan). Sitten kuitenkin he eivät viihdykkään siinä ammatissa jonka ovat valinneet. Raha ei tuo onnellisuutta. Onnellisuus riippuu loppujen lopuksi ihmisuhteista.Yrittäkää olla kaikille hyviä niin onnistutte paremmin elämässä. Pitäkää sananne jonka sanotte. Jos menette naimisiin, niin olkaa naimisissa ja opetelkaa elämään kumppaninne kanssa. Pitemmän päälle se tuo onnellisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
virhe huutomerkki

Aivan käsittämätöntä, että kolme pistettä tuntuu uhkaavalta. Mutta esimerkin kolmen pisteen käytöt myös aivan käsittämättömiä. Kolme pistettä kuvaa taukoa tai välistä puuttuvia sanoja tai jatkumista eteenpäin.

Keski-ikäisille opetettiin paperille kirjoittamista ja asioiden kuvaamista sanoilla, mutta välimerkkien pitäminen erityisen tunnetta kuvaavina on täysin vierasta. Ne on vaan välimerkkejä.

Sarkasmia ei ole kolmen pisteen käyttö, vaan sitä olisi laittaa positiivinen sana lainausmerkkeihin. Siis vaikkapa näin: Oli todella "hyvää" ruokaa.

Joo kaikki saa käyttää ja kirjoittaa miten mielii, mutta pitää muistaa ettei lukijat välttämättä ymmärrä samallalailla. Ärsyttävintä on raskaasti luettava teksti, esimerkiksi sanoja vain pienillä alkukirjaimilla ja ilman välimerkkejä. Siinäpä vasta saa monta ERI merkitystä samalle tekstille, kun pysähtyy eri kohdassa lausetta. ( Ei varmaan saisi korostaakkaan jotain sanaa tuollalailla isoilla kirjaimilla?)

Vierailija

Sara kirjoitti:
Kielipoliisi kirjoitti:
Tuota kolmoispilkkua näkee nykyään paljon. Näyttää aika hölmöltä. Jotkut vanhemmat ihmiset myös kirjoittavat caps lock päällä IHAN KAIKKI sanat.

Kolmoispilkkua? Se on kyllä kolme pistettä. Miten ihmeessä nykyään enää kukaan pääsee äidinkielenkirjoituksista läpi?

Pakko kommentoida kaksi vuotta vanhaa postausta, kun ihan suututtaa, ettei kukaan ole korjannut.

Edellinen mitä todennäköisummin tarkoitti jutun lopussa ohimennen sivuttua ,,, eikä ...
Kirjaimellisesti siis kolmoisPILKKU.

Ja sitä kyllä näkee,,,yhä edelleen,,,jopa noita pisteitäkin enemmän...ja joskus myös,,,yhdessä...

Vierailija

"ei kiinnosta, mitä nuoret ajattelee!1" -lausahdusta kyllä seuraa hämmentävän kipakka viesti tässä monessa tapauksessa, vielä haistatteluineen. Ettei kuitenkin olisi mennyt tunteisiin? :D Mielestäni ko keskustelu vaikuttaa vielä melko hyväntahtoiselta, toisin kuin tämän palstan "suksikoot vittuun" -kommentit. Vähän pistää miettimään, kuka se tässä on se kypsä aikuinen...

Vierailija

virhe huutomerkki kirjoitti:

Sarkasmia ei ole kolmen pisteen käyttö, vaan sitä olisi laittaa positiivinen sana lainausmerkkeihin. Siis vaikkapa näin: Oli todella "hyvää" ruokaa.

Tässäkin on monta eri tasoa. Tuollainen lainausmerkkien käyttö on todella aggressiivinen tapa ilmaista sarkasmiaan, kolme pistettä olisi tarkoituksella vähän monitulkintaisempi ja passiivisaggressiivisempi tehokeino. Some- tai viestikeskustelussa nyt ylipäätään on eri säännöt ja käytänteet kuin mussa kirjoitetussa tekstissä. Siihen on syntyneet omat norminsa ja mielestäni on keski-ikäisiltä vähän hölmöä tuohtua siitä, että sitä viestikeskustelua tulkitaankin tästä viitekehyksestä. Ihan vaan siksi, että sen käyttötarkoituskin on erilainen. En ymmärrä, miksi jotain kirjakielen sääntöjä pitäisi soveltaa sataprosenttisesti sellaiseen kommunikaatioon, jonka tarkoitus on lähinnä simuloida puheellista keskustelua. Tietysti tietty selkeys on pidemmissä viesteissä suotavaa ihan selkeyden vuoksi.

Vanha pieru

Käytän aika ajoin, kainsit olen keski-ikäinen :D ...
johan sitä ikää on jo HUIKEAT 31.. xD kaikkea sitä lukeeki.. tosiaan, aikanaan se oli jokin ”juttu” käyttää kolmea pistettä.. tämä siis jäänyt vain tavaksi..
Tai no, vissiin yksi piste tipahtanut jo pois xD
Saa ne nuoret nauraa, ihan vapaasti.. täytyyhän sitä eroja olla..

Vierailija

Vähänkös kiinnostaa sellaisten arvostelut, joiden vaippoja olen vaihtanut tai jotka olen opettanut syömään lusikalla.... no ei juuri ollenkaan. Jos ei itse osaa laittaa edes likaisia sukkia pyykkikoriin niin ei ole vara arvostella.

Vierailija

Jari67 kirjoitti:
Hyvä että uusavuottamat nuoret ja teinit osaa ja tietää kaiken.

Harmi, ettei keski-ikäinen kuitenkaan osaa edes kirjoittaa äidinkieltään.

Minun tuntemani nuoret ovat fiksuja, eikä itsetuntoni kärsi yhtään, jos joskus tarkoittamattani heitä huvitan. Sitten hekottelemme yhdessä!

Vierailija

Minusta, vanhasta ihmisestä on mukava kirjoitella, teen sitä omaksi ilokseni, julkaisenkin. Mutta suomenkieli on ollut minulle aina kompastuskivi. Kansakoulussa se oli joskus jopa viitonen. En ihmettele sitä enää, koska meillä ei kotona keskusteltu, kuunneltiin vain Markus-sedän lastenohjelmaa, kai siitäkin tietysti lapsi jotain oppi. Ensimmäisen oikean kirjani, koulukirjojen lisäksi, sain vasta kaksitoistavuotiaana kun pyysin joululahjaksi. Koska äitini elämä pyöri  vanhemman sisaren opiskeluissa ja isä teki kahta työtä, eli ei ollut kuin yösydännä kotona, muut lapset unohtuivat omiin oloihinsa, ja miten sitä lapsi oppii jos ei kukaan ohjaa.

Ajatiuksiani kun kirjoitan ja jos laitan ... nuo kolme pistettä se minun teksteissäni tarkoittaa, että ajatus voi jatkua lukijan mielikuvituksen mukaan! Onko hullua antaa lukijalle tällainen oikeus?

Vierailija

Kai te tiedätte että bambi oli poikapuolinen...

Eli se homoili rumpalin kanssa ja vielä ristiin eri lajien kesken, onko siis ihme jos tuollaisia satuja lukeneina olemme kasvaneet hieman uhkaavan oloisiksi...

uneksija

Ai miksi nauravat. Nykyään pitää aina ihmisille nauraa tai ivailla. Ilkeily on suotavaa. En ihmettele että ollaan yksinäisiä kaikista vempaimista huolimatta. Jos sanoo jostain ihmisestä jotain hyvää katsotaan ihan kummastuneina. Tylsä maailma on kun viestien avulla seurustellaan eikä livenä.

Täti 42vee

Joo, siis tosi noloo....auts ;) T. Täti 42vee.

Teinit on teinejä ja tädit tätejä.... enkä enää teiniksi palaa tai edes halua palata. Ne ajat on nähty ja koettu ja oppi niistä otettu. On mukavaa olla täti. .... ;)

Vierailija

Nämä teinipellemäiset jutut saa tältä vanhukselta vastahäpeisen röhönaurun!

Kuten joku num(kolme)rot..tykkään alle kolmella tai minäkaksi...

Vierailija

Jos nuoret olisivat pitäneet korvansa auki äidinkielentunnilla,tietäisivät että kolme pistettä tarkoittaa kesken jäänyttä lausetta.Ei se ole mikään uhkaus,kaikkea ei vaan sanota.Joka nauraa toisen ihmisen kirjoitustyylille tai muulle ominaisuudelle näyttää sillä vain oman tyhmyytensä.

Basta

Exäni viljelee pisteitä jokikisessä lauseessa ja se ärsyttää minua vaikka olemme molemmat ”ikärikkaita” eli vanhoja. Minä Olen suoraviivainen ja käyn heti asiaan. Hän on ranskalainen ja tervehdys pitää olla ennenkuin jotain kirjoittaa. En kestä näitä pisteitä koska se jättää arvailun varaan.

Mielleyhtymiä

Kyllä näiden välimerkkien merkitys pitäisi olla tuttu jo ihan äidinkielentunneilta ja kaunokirjallisuudesta. Jokaisella merkillä on paikkansa. Pohdintaa/sarkasmia/vitutusta voi tietenkin jatkaa kolmella pisteellä. Mutta eihän se nyt oikein onnentoivotukseen sovi. Itse koen, että huutomerkki on parempi iloisuutta/innostusta osoittamaan: "Voi miten hauskaa!", on parempi, kuin: "Voi miten hauskaa..." Myöskään piste ei ole huutomerkin veroinen: "Voi miten hauskaa." Jälkimmäinen on vähän sellainen liian neutraali, vähän välinpitämätön. Kolme pistettä on selkeästi negatiivinen ilmaisutapa. Mielestäni näin on ollut myös kirjallisuudessa, eikä ainoastaan teinien välisessä someviestinnässä? Kolme pistettä on voinut viestiä myös pohdintaa ja asian keskeneräisyyttä... Mutta, tämähän on vain minun kokemukseni asiasta! (Bongasitko kolme pistettä tekstistäni? ;))

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat