Sivut

Kommentit (21)

omataivot

Aina kun  Televisiosta alkaa joku kuntosali ohjelma tai laihdutus ohjelma niin vaihdan kanavaa. Nykyään vielä kun tuota bisnestä pitää katsoa kaikilta kanavilta liki samaan aikaan. Ensin oli tuo puutarha ohjelmat,kauniskoti.kiinteistövälitys,kesämökki,remontti,ruuanlaitto,laihdutus jne. ja mikä pahinta niin toosan täydeltä kaikilta kanavilta. vaan mikä parasta, paina  tv sammutus   napista ja lähde ulos lenkille anna kehon nauttia ja ennen kaikkea aivojen.

Kaikki, mikä on punaisissa pak...

Ihmeen paljon noilla tuntuu olevan kaikenmaailman allergioita, tai muita kutinoita, vaikka tuntuvat olevan terveyden perikuvia..

Vierailija

Aika mielenkiintoinen havainto: pitkälle koulutetut laillistetut ravitsemusterapeutit ovat varsin maltillisia ja järkeviä ruokavalinnoissaan. Sen sijaan nämä bloggarit ym. valmentajat ovat tiukkapipoisia, luultavasti ilman tutkittuja perusteita. Kuvittelevat, että se joka sopii heille itselleen, on hyväksi kaikille muillekin. Ehdottomuus ei koskaan vie kovin pitkälle!

MeMiehet

Sokerit on syypää ihmisen kehittymiselle älyllisesti, en vaihtaisi niitä keinomakeutettuihin hermomyrkkyihin, naiset onkin tutukitusti nirsompia sokereille, kuten myös tutkitusti tyhmempiä kuin miehet =)

Vierailija

Että oikein ruokaguruja! Hanna Partanen ja Anette Palssa lienevät ainoat alaa oikeasti opiskelleet. Sitten on ruokakirjailijaa, reseptisuunnittelijaa (?), hyvinvointivalmentajaa (!) sun muuta 'asiantuntijaa'. Hupinahan näitä juttuja voi lukea, mutta että niitä ottaisi vakavasti - ei ikinä.

Repa Löysä

Otsikkona on "Näihin ruokiin terveysgurut eivät koske" ja sitten melkein ne kaikki kertovat, ettei sellaisia ruokia olekaan, joita eivät koskaan söisi.

Still going strong!!

Maito jota juon, löytyy punaisesta purkista, samoin voimariini. Ja juusto punaisista kuorista. Sanomattakin selvää, että nortti on myös punaista. Enkä säännöstele minkään noiden käyttöä. Lääkäri on minulle punainen vaate, joten siellä ei tarvitse käydä. Ennen liikuin jalan, nykyään autolla. On käytännöllisempää. En vilkuile kilojani, ne alkavat vilkkua punaisella. On kuitenkin hyvä olla. Verenpaineet ja kolesterolit ei kiinnosta, mihin niitä tietoja tarvitsisikaan? Elän tämän ainoan elämäni mieluummin viisarit punaisella, hymyssä suin, kuin turhia niuhottamalla. Ei tänne ole unohtunut vissiinkään kovin montaa ruohonpurijaakaan.. :)

viljaton

Ravitsemustieteen dosenttien sekä professorien ja muiden virallista linjaa edustavien asiantuntijoiden (VIRALLISET RAVITSEMUSTERAPEUTIT) mielestä suomalaisten tulisi syödä suolatonta, rasvatonta ja runsaasti täysjyväviljaa sisältävää ruokaa runsaalla prosessoiduilla kasvirasvoilla (margariinit, kasvirasvakermat jne...) höystettynä ja rasvatonta maitoa päälle. Nämä ovat henkilöitä, jotka sanovat, mitä heidän on käsketty sanoa. Nämä virallista linjaa edustavat "asiantuntijat" kertovat virheellistä tietoa mm. rasvoista, lihasta, maidosta ja viljoista.

Joko ravitsemustieteen koulutuksessa on vikaa tai sitten alalle hakeutuu Suomen pohjamuta, ne jotka eivät minnekään muualle pääse opiskelemaan, he menevät lukemaan ravitsemustiedettä. 

Mediaa seuraamalla ja näitä "asiantuntijoita" kuuntelemalla saa sen käsityksen, että keskivertosuomalaisen suurimmat ravitsemukseen liittyvät ongelmat ovat eläinrasvat, liian vähäinen viljan ja margariinin syönti ja liiallinen punaisen lihan syönti. Toki tätä on aivopesty suomalaisen kalloon jo vuosikymmenien ajan ja edelleen aivopestään.

Kaikilla virallisilla ravitsemusterapeuteilla on niskassa VRN, valtion ravitsemusneuvottelukunta, joka määrittää ravitsemuspoliittisen linjan. Siitä ei noin vain lipsuta, jos mieli pysyä työllistyneenä.

tattisjamoro

Suomessa margariinileipä, puuro ja rasvaton maito perustuu maatalouspolitiikkaan, EI terveyttä edistävään ruokavalioon, tieteellisestä tutkimuksesta puhumattakaan. 

Viljavalmisteita ei raavaskaan mies tarvitse kahta leipäpalaa, yhtä pasta-annosta tai yhtä puurolautasellista enempää päivässä, sillä muuten ei jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla puolet aterian koosta.

Terveelliset ravitsemussuositukset yli 2-vuotiaalle ovat:

Päivittäisestä energiasta lähes 40%  pitäisi tulla hyvistä rasvoista. Aikuisen perusruokavaliossa tämä tarkoittaa lähes 100 grammaa rasvoja.

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut LUOMU kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Sekä eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan prosessoituja kasviöljyjä (pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa. Proteiinin liian vähäinen saanti johtaa vääjäämättä lihasmassan ja luuntiheyden menettämiseen sekä immuniteetin heikkenemiseen.

Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin 1000 grammaa.

Ja juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan. Valio ei edes kerro, miten maito prosessoidaan. Moni pystyy käyttämään ulkomaisia maitotuotteita, mutta suomalaisia ei, joten suomessa maito pilataan joko prosessoinnilla tai lehmien rehu pilaa maidon. Suomessa maito on pelkkää maatalouspolitiikkaa, ei muuta.

Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä.

Syöthän D-vitamiinia?

Iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä, jopa 500µg puolessa tunnissa (elimistö hajottaa ylimäärän, joten liikaa sitä ei saa). Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

Suomessa alle 1-vuotias saa tippapullosta D-vitamiinia 10µg / vrk ja korvikkeesta (1dl korviketta sisältää 1,1 - 1,3µg D-vitamiinia) 10-20µg/vrk. Eli yhteensä alle 1-vuotias saa D-vitamiinia 20-30µg / vrk, riippuen paljonko korviketta menee. Ja tämä riittää alle 1-vuotiaalle.

D-vitamiinin tarve kasvaa painon ja iän mukaan. EFSA:n turvallinen D-vitamiinin saanti päivässä on yli 1-vuotiaalle 50µg päivässä ja yli 10-vuotiaalle 100µg päivässä.

Virallisia suosituksia korkeampia D-vitamiinitasoja puoltavia tutkimuksia tulee jatkuvasti, viikoittain. Suomessa ravitsemusneuvottelukunnan (VRN) matalat (10µg/päivä) D-vitamiinisuositukset näyttävät yhä fossiilisemmilta. Ne riittävät vastasyntyneille sekä kissoille ja pienille koirille.

Hyvällä ruokavaliolla, riittävällä liikunnalla, riittävällä levolla, hyvällä yöunella ja ravintolisien käytöllä voitaisiin ehkäistä paljon terveydenhuollon kuluja. Nykyinen hoitojärjestelmä on kuitenkin jo lääkärikoulutuksesta alkaen niin lääkehoitokeskeinen, että muutos tuskin tulee tapahtumaan. Ja media ja virallinen taho kyllä varmistaa, että Matti ja Maija Meikäläinen aloittaa jatkossakin aamunsa mikropuurolla rasvattoman maidon kera ja nauttii päivän aikana runsaasti margariinileipiä :(

Maailman vauraimmassa maassa syödään ala-arvoista ruokaa myös päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla. Länsimainen lääketiede ei suostu ottamaan ravitsemusta terveydenhoidon osaksi. Ruokapyramideilla ei tehdä mitään, jos ei konkretiaa ravitsemuksesta saada toiminnan tasolle. 
 

ei mikään guru

Olen yli 70v. Lapsena välipala oli usein halkaistu vehnäpulla. Puolikkaat siveltiin voilla ja syötiin kahvin kanssa missä oli 3-4 palaa sokeria ja kermaa. Hyvää oli.

Te terroristit olette unohtaneet kiihkossanne että ruuassa tärkein asia on maku!

Miksi noita "valistajia" muuten kutsutaa guruiksi?

Joskus isän ollessa työtön ja rahat lopussa, maidossa keitettiin säästetyt kovat leivän kannikat ( ei ollut muovipusseja) ja siinä oli päivän lämmin ateria. Ei tarvinnut laskea vitamiineja eikä muita härpäkkeitä.

Ei siinä ruisleivät ja maidot ...

Voi kunpa ihmiset söisivätkin ravintosuositusten mukaan, niin voitaisiin kiistellä niiden
vaikutuksista. Mutta eihän kukaan syö, kaikki vetävät kiireessä mitä sattuu. Päivästä
toiseen...

Allergia ja pelot ruokapöydässä

Yksi mainitsi että hänellä on allergioita, muttei kertonut mille. Olisi ollut kiva tietää onko hänen ravintolassa syömisensä niiden allergioiden johdosta helppoa. Yleensäkin missä allergikot oikein syövät silloin kun haluavat vaihtaa vapaalle ja päästä itse ruoan teosta edes pari kertaa vuodessa!?

Toisella taas kutinoita suussa muttei anna sen hidastaa syömisiään, toivottavasti menevät ohi, mutta omien kokemusten perusteella tuosta se lähtee. Turha kai varoitella ruoan ja terveyden ammattilaista, mutta kokemus vasta toisia opettaa tässäkin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat