Kommentit (12)

Hyvää joulua.

Höpö höpö. Suomalaiseen juntti perinteeseen kuuluu että jouluna viina ei lopu kesken.

Ja kunnon perheriita on kanssa hyvä. Jos suku on paikalla niin kaikki vetää kunnon kännit ja sitten tapellaan oikein kunnolla, silleen että poliisitkin tulee paikalle

parempi erillään

Alkoholistivanhempien lapsena voin kertoa, ettei mikään auttanut, joulut menivät säännönmukaisesti pilalle. Jos alkoholinkäytöstä yritti etukäteen keskustella, vastaus oli ivanaurua, mitätöimistä tai kiukunpuuska. Aloin jo murrosiässä paeta joulunviettoon raittiiden sukulaisten luo enkä sen jälkeen ole ainakaan aattoani vanhemmilleni uhrannut. Eivät siis ole vanhempani koskaan viettäneet joulua lastenikaan seurassa. Alkoholistia ei voi muuttaa, mutta voi järjestää oman elämänsä paremmin päin.

kuultu ja nähty

Miksi ketussa pöytätarjoilussa silloin pitää olla alkoa, jos mukana on sellainen, jolle alkoholi on ongelma?! Ettei vaan isännät itse ole riippuvaisia? Ne, joilla on viinaongelma, sanovat itse, ettei ole olemassa kohtuukäyttöä. Riivattu sentään,  herätkää pahvit jo taivastelemasta.

Pantoflicku

Omat vanhemmat eivät ole pystyneet tarjoamaan lapsuudessani, tai tänäkään päivänä, yhtäkään joulua tai edes yhtä arkipäivää ilman alkoholia. Ei tule edes mieleen aikuisiällä mennä kaiken kulissin keskelle.

Onneksi on ihana avomies joka ymmärtää tilanteen ja appivanhemmat jotka eivät tarvitse alkoholia luodakseen juhlavan ja tunnelmallisen perhejuhlan kaikille.

niin

Tässä on ymmärretty asian ydin, alkoholistia on turha yrittää muuttaa. Parempi luoda seuraavalle sukupolvelle toisenlainen malli. Olen nähnyt saman asian muutamassa kaverissani.

Mummu

Meillä oli sopimus mikä pätee edelleen.EI alkoa jouluna.Muutamat sukulaiset kuulivat tämän niin eivät tulleet meille Jouluna hyvä näin.Lapsillani perinne jatkuu EI alkoa

Vierailija

Aivan. Josku olen miettinyt, miksi mm.lehdissä valitaan "paras" Joulu konjakki, Joulu olut, Joulu viini, Joulu glögi (alk% 10-20) jne. Isot otsikot varsinkin tietyissä iltapäivälehdissä. Miksei paras Joulu vesi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oletin "asiantuntijan" olevan holisti itse. Tylsä, loppuunjauhettu näkökulma. Hankkikaa haastattelu myös alkoholistilta.

Tapana on hankkia asiantuntijoita, joilla ei ole asiassa henk.koht. kokemusta. Kirjoista luettua tietoa (ihan hyvä kyllä sekin, jos joku muu kuin joku iltalehti tai viikkolöehti), joita sitten jaetaan asiantutijalausuntoina (jopa muka omakohtisena tutkittuna tietona, kokemuksena jne.). Ja näitä "asiantuntijoita" Suomessa on alalta kuin alalta.

päihtynyt

Miksi jouluna pitäisi olla alkoholia tarjolla? Joulu on itsessään juhla ja jos ymmärtää sen syvemmän merkityksen ei tarvita lisätehoa. Jos on lapsia ei yhtälö sovi ollenkaan. Älkää pilatko lastenne joulua.Lapsi kokee aina turvattomuutta kun vanhempi on

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat