Kommentit (4)

sora

Niin no jos normaalisti arkeen kuuluu ihmisiä,sosiaalista elämää,menOja = elämää,niin Joulun voi viettää rauhoittuen yksin.

Mutta on eri asia jos on AINA yksin, silloin juhlapyhät ovat yhtä kidutusta:( Ei ole vanhempia joiden luona ruokailla...tai he ovat toisella paikkakunnalla laitoksessa
,jonne hankala pienituloisten pyhinä vierailla.

Yksin vai yksinäinen?

Jutun aihe on hyvä ja tärkeä, mutta esimerkiksi valittu Mika ei suinkaan vietä joulua yksin. Hänhän menee syömään äitinsä ja siskonsa luo ja kaverit saattavat pistäytyä hänen luonaan! Mika on valinnut olla valmistelematta joulua (mennä valmiiseen, muiden laittamaan pöytään, siis pääsee itse vähällä)ja hän vastustaa jouluhössötystä, mutta ei hän mikään esimerkki ole yksin, oikeasti yksin vietettävästä joulusta tai sitten yksinäisyydestä ja yksinäisyydessä (pakosta) vietetystä joulusta - ja siinä on huima ero.

vapaus valita

Niin, eihän tämä mies yksin ole.

Vastustaa jouluhössötystä, mutta silti kelpaa hänellekin valmis joulupöytä sukulaisten luona. Joku nekin ruuat on laittanut!

Kuulostaa vähän tekopyhältä.

Minäkään en stressaa joulun vuoksi, vaikka en ole yksin. Ostan ja laitan vähemmän, mutta parempaa ja vain sitä, mistä pidämme.

En itse edes pidä joulusta, mutta teen siitä juhla-ajan ja arvostan silloin lepoa, hyvää ruokaa ja juomaa, perheen yhdessäoloa. Jouluyön messu on myös tärkeä.

Olen lisäksi syntynyt jouluyönä, joten se vasta traumaattista on...)

Onnea muillekin jouluna syntyneille, synttärilahjat ovat yleensä kääritty joulupaperiin...)

Onni tulee sisältä

Ihan kiva olla yksin...kaverit puhelun päässä, kirjoja, mukavia tv-ohjelmia, lepoa ja ulkoilua. Ei lahjojen miettimistä, ei mitään pakkoa tehdä mitään. Kirkkoon kokemaan se, miksi kristityt viettävät joulua.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat