Sivut

Kommentit (17)

Onnellisesti lapseton, onnelli...

Miksei miehiltä kysytä tätä samaa? Aina puhutaan vain siitä, miksi nainen ei lisäänny? Ei nainen yksistään lisäänny ja saa lapsia. Aina tämä asia käännetään niin, että naisen täytyy haluta lapsia..

Minusta lasten hankkiminen on vain yksinkertaisesti itsekästä. Nillä kenellä lapsia on niin, ettekö ole muka hankkineet niitä omaa itsetuntoa pönkittäen, että voitte sanoa olevanne äitejä? Tämä nykymaailma ei ole lapsen paikka kasvaa. Vielä kun lapsi joutuu kokemaan vanhempien eron, joka on hyvin yleistä. Mikäli ihmiset päättää hankkia lapsia niin hoitaisivat edes avioliittonsa siten, että lapsi saa kasvaa vanhempiensa kanssa. Kamalaa nämä viikko siellä ja viikko täällä.. tämä on juuri itsekästä lasten hankintaa! 

Elämä on.

On multakin udeltu, että miksei lapsia ole vielä. Näitä syitä minä olen antanut
1. Raha-asiat ovat niin huonosti, että lasta ei tähän työttömien talouteen tuoda.
2. Terveydentilani ei anna elää ilman voimakkaita kipulääkkeitä, joten raskaus ei tulisi kyseeseenkään.
3. Olen 23, eiköhän vielä ole aikaa.
"Jos olisin miettinyt koska on se oikea aika, niin ei sitä koskaan olisi tullutkaan!"
No, sen verran tiedän että sikiö ei edes kestäisi kipulääkitystäni, joten nyt ei ole todellakaan edes vaihtoehtona lapsen hankinta.
Ai miten sinulla kävi? Tunsitte muutaman kuukauden ennen raskautta, vannoitte ikionnea, mitä nyt poikaystävä vähän löi välillä, jaksoitte lapsen synnyttyä kuukauden ja nyt asut vanhempiesi luona ja äitisi vahtii mukulaa, sillä välin kun itse nukut työttömänä päivät, ja lapsen isä painaa poikamiesboxissaan jokaista alaikäistä tyttöä, jonka vaan saa sinne houkuteltua "kalliilla elämäntavallaan". Varmasti ipana on elämäsi valo, mutta miten meni niinkuin noin omasta mielestä?

Minä vaan kysyn

Vierailija kirjoitti:
Miksei miehiltä kysytä tätä samaa? Aina puhutaan vain siitä, miksi nainen ei lisäänny? Ei nainen yksistään lisäänny ja saa lapsia. Aina tämä asia käännetään niin, että naisen täytyy haluta lapsia..

Minusta lasten hankkiminen on vain yksinkertaisesti itsekästä. Nillä kenellä lapsia on niin, ettekö ole muka hankkineet niitä omaa itsetuntoa pönkittäen, että voitte sanoa olevanne äitejä? Tämä nykymaailma ei ole lapsen paikka kasvaa. Vielä kun lapsi joutuu kokemaan vanhempien eron, joka on hyvin yleistä. Mikäli ihmiset päättää hankkia lapsia niin hoitaisivat edes avioliittonsa siten, että lapsi saa kasvaa vanhempiensa kanssa. Kamalaa nämä viikko siellä ja viikko täällä.. tämä on juuri itsekästä lasten hankintaa! 

Luomakunnassa nyt vain on yleistä lisääntyä ja jatkaa sukuaan, ja ihminenhän on yksi laji.  - Puolitosissani kysyn: Menetkö sinä metsään moittimaan eläimiä itsekkyydestä, ne kun pyrkivät lisääntymään?

vapaaehtoisesti lapseton

1) En halua kokea raskautta ja sen tuomia muutoksia kehossani.
2) En halua synnyttää.
3) Lapsia on tässä maailmassa jo ihan tarpeeksi ilman vanhempia.
4) Lapsi on p****leen kallis.
5) Haluan elää omalla tavallani ilman vastuuta toisesta ihmisestä. Riittää, että kannan vastuun ihmisenä, työntekijänä, ystävänä, yhteiskunnan jäsenenä ym.
6) Koen elämäni täysin hyväksi ja täydeksi ilman lapsia.
7) Haluan pitää vapauteni.

Surensyntymätöntä

Kattava lista, joista suurin osa syistä viittaa oman itsen hyvinvoinnin ylläpitämiseen eli suomeksi itsekkyyteen.
Itse nyt lähes viisikymppisenä mietin elämän tarkoitusta ja olen tullut siihen tulokseen, että minun elämäni tarkoitus oli saada nuo kolme kaunista ja fiksua lasta. Mitähän lapseton miettii 50-vuotiaana?

Lapsettomuuden valitseva pettää Suomen vähäväkisen kansan ( suomalaisia tarvitaan lisää) ja ne miljoonat orvot, joita maailma on pullollaan (itänaapurimme kaduillakin miljoonia), koska eivät omassa mukavuuden- ja vaivattomuudenhalussaan halua adoptoida lisää suomalaisia. Kuka heidät taputtelee hautaan? Mamut?

Sukulaisilta he varastavat, koska eivät jatka sukua ja aiheuttavat surua syntymättömästä lapsesta.
Koskahan tulee aika, että tästäkin voi valinnan kautta lapsettomien kanssa puhua suoraan? Ei varmaan koskaan, koska heitä ei saa vaivata.

Mother of three

Monta yleistävää kommenttia taas.

On ihmisiä, jotka hankkivat lapsia vain kaipuusta tulla vanhemmaksi. Eivät kehuakseen sillä - itseasiassa en tunne yhtäkään vanhempaa, joka on hankkinut lapsia kehuakseen olevansa äiti/isä. Sellaisia kyllä tunnen, jotka lastensa osaamisilla ylpeilevät.

Joku kommentoi tuolla, että Jehovan Todistajat ajattelevat lapsettomuuden olevan sairautta. En ymmärrä? Tunnen monta Jehovan todistajaa ja muutamat heistä ovat päättäneet pysyä lapsettomina. Heidän elämäntapaansa ei kuulu pakollinen lasten hankinta - mieluumminkin toisinpäin!

Tunnen myös pariskuntia, jotka ovat päättäneet olla hannkkimatta lapsia, kuka mistäkin syystä. On pariskuntia, joilla on esim. koiria ja heille ne ovat "lapsia". Sitten on pariskuntia (mm. oma tyttäreni puolisoineen), jotka eivät vain pidä lapsista. Jotkut haluavat ensin elämänsä muut osat tasapainoon (onko se edes mahdollista?) ennen kuin miettivät perheen perustamista. Syitä on monia.

Ei ole tuomittavaa kumpikaan toimintamalli - lapsellisuus tai lapsettomuus.

Miksi jälleen pitää tuomita toisin toimivat?

Hyväksytään vain, että olemme erilaisia eikä "vihata" erilaisuutta.

Lämmintä kesää kaikille tasapuolisesti!

Ihana oma elämä

Minulla on ainakin 100 hyvää syytä olla hankkimatta lapsia, mutta vain kaksi jotka todella merkitsevät.
1. En halua lapsia
2. Kumppanini ei halua lapsia.

Jos me haluttaisi lapsia palavalla intohimolla, uskon, että me voitaisi selvittää kaikki muut ongelmat. Meitä ei vaan vois vähempää kiinnostaa. Jätän todella mielelläni äitiyden niille, joille se aidosti sopii, joilla on voimakkaampi lisääntymisvietti. Ei lapsikaan ole vain "näyttämistä" varten, vaikka lasten hankkiminen on - aivan kuten hankkimattomuuskin! - täysin itsekäs teko joka perustuu yksilön henkilökohtaisiin lähtökohtiin.

Ps. Poikaystäväni on kauhuissaan ja raivostuu sukujuhlissa aina, kun puheeksi tulee meidän lisääntymisemme. Että en mä naisena ole aina se, joka saa selitellä miksi lapsia ei ole eikä se mulla mene läheskään yhtä paljon tunteisiin. Tasa-arvo se on tässäkin asiassa.

Vierailija

Surensyntymätöntä kirjoitti:
Kattava lista, joista suurin osa syistä viittaa oman itsen hyvinvoinnin ylläpitämiseen eli suomeksi itsekkyyteen.
Itse nyt lähes viisikymppisenä mietin elämän tarkoitusta ja olen tullut siihen tulokseen, että minun elämäni tarkoitus oli saada nuo kolme kaunista ja fiksua lasta. Mitähän lapseton miettii 50-vuotiaana?

Lapsettomuuden valitseva pettää Suomen vähäväkisen kansan ( suomalaisia tarvitaan lisää) ja ne miljoonat orvot, joita maailma on pullollaan (itänaapurimme kaduillakin miljoonia), koska eivät omassa mukavuuden- ja vaivattomuudenhalussaan halua adoptoida lisää suomalaisia. Kuka heidät taputtelee hautaan? Mamut?

Sukulaisilta he varastavat, koska eivät jatka sukua ja aiheuttavat surua syntymättömästä lapsesta.
Koskahan tulee aika, että tästäkin voi valinnan kautta lapsettomien kanssa puhua suoraan? Ei varmaan koskaan, koska heitä ei saa vaivata.

Syytät lapsettomia itsekkääksi, mutta samalla vaadit että lapsia pitäisi tehdä sukulaisten halujen takia. Eikö se ole vielä itsekkäämpää, että vaatii toisilta lapsentekoa? Sukulaisten on helppo marista lapsettomille, kun heidän ei tarvitsisi sitä lasta elättää ja kasvattaa. Suurempi suru ei-toivottu lapsi on kuin lapsettomuus. 

Tanssityttö-80

Pahinta on se, kun ei ole (36v.) vieläkään aivan varma, mitä haluaa. Olen kateellinen heille, jotka ovat päätöksensä tehneet. Omituista että nyt olisi jo päätöksen aika, juuri "äskenhän" sitä aikaa oli rajattomasti. Itsekin kyllä viihdyn hyvin näinkin, ja lisäksi pelkään kamalasti synnytystä. Kykenisin siis elämään ilmankin, mietin vain jäänkö vaille jostakin maailmaa mullistavasta, jos en lapsia tee. Ei oma äitinikään ollut kovin äidillinen nuorena, eikä hänen pitänyt koskaan tehdä lapsia, mutta isä niitä halusi, ja niitä sitten tuli. Äitini aina sanoo, kuinka se on hänen elämänsä hienoin kokemus, ja kuinka onnellinen hän on siitä, että teki kaksi lasta!

Sitäpaitsi kyllähän jonkun täytyy lapsia halutakin, jotta me ihmiset lisääntyisimme. Eihän noin luonnollinen asia ole itsekästä, kuten joku väitti. Pikemminkin itse koen olevani itsekäs, kun pidän vapaudestani niin lujasti kiinni, vaikka tilalle voisi saada jotain todella korvaamatonta!

Lapsivapaa

Vapauttavaa, että tästä asiasta puhutaan avoimesti. On tärkeää murtaa käsitys siitä, että naiseuteen automaattisesti kuuluu äitiys, ja että lapsettomalta naiselta puuttuu jotain. Myönnän itsekin aiemmin ajatelleeni niin. Yhteiskunnan yleisten arvojen ohjaamana lisääntymisikäisen naisen korkein tavoite on olla äiti. Nainen joka ei ole äiti, mielletään vastuuta vältteleväksi, kylmäsydämiseksi ja itsekkääksi, häntä kummaksutaan ja vähän säälitään. Lapsettomuutta pidetään tragediana, mitä se tahattomana toki voi ollakin, mutta käsitys ei muutu, vaikka kyse olisi naisen henkilökohtaisesta valinnasta.

Omalla kohdallani tahaton lapsettomuus ja vuosia kestänyt yrittäminen, epäonnistuminen, suru ja häpeä on hiljalleen kääntynyt vakaaksi valinnaksi. Voisin edelleen jatkaa yrittämistä, sillä mahdollisuuksia varmaan vielä olisi, mutta surutyö on jo tehty, tragedia on ohi.

Olen innolla alkanut ajatella lapsivapaan elämän hyviä puolia. Olen etsinyt elämälleni muita tarkoituksia, ja päättänyt lopettaa lapsenhankintayritykset sekä stressaamisen. Sen sijaan haluan keskittyä avioliittooni, itseni kehittämiseen, ystäviini, matkusteluun ja uusiin kokemuksiin.

Olen onnellinen, sillä otin kohtaloni omiin käsiini, enkä itse enää koe olevani epäonnistunut naisena. Silti joidenkin tuomitsevat asenteet ja ikävätkin kommentit satuttavat. Miksi valinta lapsettomuudesta on niin iso tabu?

Vastoin yleisiä käsityksiä en ole vastuuton, kylmä enkä itsekäs. En ole huonompi kuin nainen jolla on lapsia. En myöskään väitä olevani parempi enkä onnellisempi kuin ne naiset jotka ovat äitejä,  olen vain tehnyt erilaisen valinnan, ja seison sen takana.

Vierailija

http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005274684.html

Yksi syy on myös ihmisoikeuksien hautaaminen turhina. Itselle halutaan enemmän kuin halutaan toisille antaa. Toiset nähdään välineinä, nähdään vain oma halu saada maata, rahaa, helppo elämä, aivan kuten Kolumbus ja amerikkalaiset käyttäessään orjia ja hyödyntäessään muita välineinä. Kultaista käskyä ei edes pyritä noudattamaan. 

Voitot otetaan luonnon, eläinten, muiden ihmisten, ja maapallon selkänahasta. 

Kuten on tehty tähänkin saakka. Pientä yritystä oli 70-90-luvuilla.

On ihmisiä, jotka nauttivat aiheuttaessaan haittaa ja kärsimystä tai murhetta. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat