Kommentit (14)

sanne87
Seuraa 
Liittynyt21.3.2015

Väheksymättä mitenkään Meerin kokemuksia, jokainen kokee asiat omalla tavallaan, kaipaisin lehteen myös juttua ihmisistä, jotka suhtautuvat todistajiin myönteisesti. Tästä jutusta tuli hyvin yksipuolinen kuva, vaikka luultavasti totuus tässä kuten monessa muussakin asiassa on jossain puolivälissä. En ole itse ollut koskaan uskonnollinen, enkä ole todistaja, mutta jo muutaman vuoden ollut "tarkkailemassa" heitä mieheni todistajuuden kautta. Jonkun verran osallistunut heidän tapahtumiinsa ja tavannut monia todistajia, kuitenkin aivan maailmallisena ihmisenä.

Kuten sanottu, ihmiset kokevat asiat eri tavoin, eikä kenenkään kokemus ole väärä, lisäksi uskon että todistajien eri seurakunnissa on erilainen meininki kuin toisissa ja erilaisia ihmisiä. Mutta oman kokemukseni mukaan, sen mitä olen oppinut asiasta ja todistajista ja nähnyt sitä käytännössä, tämä mieheni seurakunta ja ihmiset ovat todella suvaitsevaisia ja ystävällisiä, auttavaisia ja vaatimattomia. Opetuksessa korostetaan lähimmäisen rakkautta ja vanhemmista huolehtimista, eikä täällä varmasti kukaan kieltäisi vanhan äidin hoitamista. Täällä hoidetaan muidenkin vanhempia, pidetään huolta jos vaikka joku menettää läheisen (oli tämä todistaja tai ei), työpaikan tms. Eikä kokouksiin ole pakko tulla, varsinkaan kipeänä, välillä itsekukin on estynyt käymästä vaikka monena viikkona, ja silti hänet otetaan aina sydämellisesti vastaan kun hän taas kokoukseen tulee. Ja jos joku kerta jonkun puoliso ei ole paikalla, joku saattaa kysyä, että onhan hän kunnossa, mutta itse ottaisin tämän kyllä välittämisenä, enkä toisen vahtimisena.

Jokaisessa asiassa on monia puolia, olisi hyvä jos lehdessäkin esitettäisiin asiat muulta kuin yhdeltä kantilta. Myönnän, että todistajien opetuksissa on joitakin asioita, joita en ymmärrä tai joita en täysin allekirjoita. Pääasiassa minulla on heistä kuitenkin hyvä kuva, ja suurin osa opetuksista on mielestäni hyvää ja arvokasta, hyviä arvoja ja moraalinormeja, jotka nykymaailmassa ovat päässeet häviämään, juuri ihmisten hyvä kohtelu ja kaikkien suvaitseminen, rehellisyys ja vaatimattomuus ja hyvä moraali niin töiden hoitamisessa kuin sanojen pitämisessä.

Ja karttamisessa. Mieheni oli erotettuna seurakunnasta kun tapasimme, ja useimmat eivät tietenkään olleet silloin hänen kanssaan tekemissä. Kuitenkin kyllä kadulla vastaantullessa tervehdittiin. Eikä mieheni ollut pahoillaan ihmisten pitämästä välimatkasta, hän tiesi mitä ole tehnyt pahasti, ja Raamatussa selvästi sanotaan jotain kanssakäymisen rajoittamisesta väärintekijöiden kanssa (anteeksi, en osaa selittää paremmin kun en tosiaan itse ole mukana). Ei häneen kuitenkaa suhtauduttu syyttävästi, hänen toivottiin ponnistelevan takaisin seurakunnan pariin.

Ymmärrän kyllä, että ihmisille voi tulla riittämättömyyden tunteita todistajien uskonnossa, kyllähän riittämättömyyttä tulee ihan tavallisessakin elämässä. Oma käsitykseni kuitenkin on, ettei kenenkään odoteta olevan täydellinen, tiedetään että kaikki mokaavat joskus, ja jokainen tekee parhaansa elämässä, ovelta ovelle -työssä yms. Ettei kenenkään tarvitsisi ottaa paineita saarnaamisessa tai yrittämisessa olle "hyvä", riittää että tekee parhaansa omien kykyjensä ja resurssiensa mukaan, olla armollinen myös itseä kohtaan samalla tavalla kuin opetuksessa korostetaan armollisuutta muita kohtaan. Itselläni on todistajista ja heidän uskonnostaan vain hyvä käsitys, jos itse joskus johonkin uskontoon haluaisin osalliseksi, uskon että lähinnä totuutta ja Raamatun täsmällisintä tulkintaa ovat todistajat.

Niin, ja vielä. Harmageddonissa ei odoteta kaikkien muiden tuhoutuvan ja vain todistajien selviytyvän. Todellisuudessa uskotaan, että melkein kaikki tulevat saamaan mahdollisuuden elää Jumalan valtakunnassa, jo kuolleet ylösnousemuksessa ja kaikki jotka eivät ole tienneet Jumalan sanasta, he kaikki saavat mahdollisuuden oppia "totuuden" ja elää todistajien rinnalla, ja sitten valita haluavatko he ikuisen elämän noudattamalla Jumalan ohjeita, haluavatko he uskoa.

Sari Anneli Ezenwa

Tämä ei ole totta: "Suomen kolmanneksi suurin uskonnollinen yhteisö evankelisluterilaisen ja ortodoksisen kirkon jälkeen. Noin 19000 aktiivista jäsentä."

Helluntaiherätys: Suomessa helluntailiike on elinvoimainen ja Suomen vapaakristillisistä yhteisöistä suurin. Vuoden 2013 lopussa helluntaiherätykseen kuului noin 50 000 jäsentä ja 241 seurakuntaa.Nykyisin Suomen helluntaiherätys koostuu Suomen Helluntaikirkkoon kuuluvista rekisteröityneistä helluntaikirkkoseurakunnista sekä kirkkokuntaan kuulumattomista yhdistyspohjaisista helluntaiseurakunnista.  http://www.helluntaiseurakunnat.fi/helluntaiheratys 

Terveisin Sari Anneli Ezenwa

Lissu Salo

Todistajat on uskonto jonka kannattajat on opetettu näyttämään siisteiltä ja ns. myyviltä. Toki he antavat kiinnostuneille tai esim. ei uskovalle puolisolle hyvän kuvan itsestään. Itse olin pitkään todistaja ja näin sen nurjan puolen liiankin hyvin. Hyvä kuva täytyy antaa maksoi mitä maksoi. Totuus on toinen. Ei pitäisi myydä uskontoaan täydellisenä jos se sitä ei ole! Todistajissa on paljon hyviä ja ns. normaaleja ihmisiä normaaleine ongelmineen. Kuten muissakin uskonnoissa. Silti ei ole oikein pitää omia oikeusistuntoja ja salata vakavia rikkeitä ja syntejä oikealta oikeudelta. Ei pidä siloittaa pintaa kärsivien kustannukselle ettei "puhdas uskonto" tahriintuisi. Niin paljon valhetta itse todistajat levittää itsestään. Tai valheellista kuvaa.. Ei ketään saisi huijata uskontoon lupaamalla kymmenen hyvää.

Kauhistunut

Olen itse joutunut jkv tekemisiin Jehovan todistajien kanssa. Siis muidenkin kuin niiden, jotka kiertävät ovilla kaupittelemassa uskoaan. Olen tullut siihen tulokseen, että he ovat hyvin häiriintyneitä ihmisiä, jotka pysyvät kasassa vain ulkoistamalla aivonsa. He eivät ajattele itse. Aina kun joku ihminen typistää elämäänsä, se on heille riemuvoitti. Silkka viha elämää kohtaan on ystävällisen hymyn takana, joka sekään ei kyllä ulotu silmiin.

Usein puhutaan projisoinnista, kun ihminen kokee voimakkaita kielteisiä tunteita. Puhuin asiasta kuitenkin äskettäin toisen henkilön kanssa, joka tuntee kyseisen porukan ja hän käytti mm. sanaa sadismi.

En mene yksityiskohtiin, koska en halua tässä avata omaa elämääni, mutta mielestäni Jehovan todistajien lapset pitäisi ottaa huostaan automaattisesti. Ja heidän "käännytystyönsä" pitäisi ehdottomasti kieltää.

Eihän kukaan valitustunut ja vahva ihminen käännykään, mutta Jehovan todistajille on kyky etsiä aina ne heikoimmilla olevat. Erityisesti inhottaa heidän tapansa käydä varakkaiden yksinäisten vanhusten kimppuun. 

Meeri Ropo

Olen tullut siihen tulokseen, että he ovat hyvin häiriintyneitä ihmisiä, jotka pysyvät kasassa vain ulkoistamalla aivonsa.

Ei pidä yleistää paineet kovat jotka mukana.  

Sininen

Itse olen 16 vuotiaaksi asti kuulunut Jehovan todistajiin ja sitten eronnut uskonnosta.Minua EI ole hylätty,vanhempani pitävät ihan normaaliin tapaan yhteyttä ja ollaan tekemisissä.Ja perheeni siis kuuluu todistajiin..et Oisko vähän liiottelun makua näissä julkaistuissa jutuissa,tai sit on jotai todella ääriuskovaisia nää immeiset.Itsellä ei ole mitään ongelmaa tän uskonnon suhteen ja ihmettelen mikä hemmetin pakko sitä on ruotia jatkuvaan lehdissä sun muissa?? 

Nimimerkillä uskonnosta eronnut.

Kauhistunut

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut siihen tulokseen, että he ovat hyvin häiriintyneitä ihmisiä, jotka pysyvät kasassa vain ulkoistamalla aivonsa.

Ei pidä yleistää paineet kovat jotka mukana.  

Mutta johan tuokin osoittaa, että eivät ajattele enää omilla aivoillaan. Muutenhan eroaisivat.

Lissu Salo

Ihmisillä on kumma ajattelutapa: jos mulla meni näin niin toisille myöskin menee. Se mitä olen seurannut uutisia ja julkaisuja on sanottu että osa karttaa ja osa ei ja osa tapaa salassa. Silläkin on paljon väliä onko kastettu vai ei (aika oleellinen asia minusta kertoa näissä karttamistapauksissa onko kastettu). Jos itse en olisi aikoinaan mennyt kasteelle olisi kaikki toisin. 

Mitä tulee omilla aivoilla ajatteluun niin eivät he tajua että heitä johdatetaan. Luulevat että ajattelevat, mutta eihän se niin mene. Toki joissakin asioissa on enemmän varaa pohdiskeluun, mutta moni päätyy ajattelemaan silti sen uskonnon mukaan.

Todistajat sanoo: poistakaa paha keskuudestanne. Sinänsä jännä että itse uskonto on toiminnaltaan sellainen että se on itse paha. 

Lissu Salo

Miksei saisi ruotia? Minusta on järkevää tuoda esille muutkin näkökannat. Todistajilla on itsellään mahdollisuus tuoda se oma kanta esiin. Kummasti esim. Todistajien tiedottaja ei osallistu esim. suoraan lähetykseen. Miksei voi tulla kertomaan omaa (uskonnon) kantaa asiaan? Uskontojen tulisi sietää kritiikkiä itsestään pikkuisen paremmin. Varsinkin jos on kova kritisoimaan itse muita uskontoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kummasti esim. Todistajien tiedottaja ei osallistu esim. suoraan lähetykseen. Miksei voi tulla kertomaan omaa (uskonnon) kantaa asiaan? Uskontojen tulisi sietää kritiikkiä itsestään pikkuisen paremmin. Varsinkin jos on kova kritisoimaan itse muita uskontoja

Sitä minäkin odottanut :)

Leena Nikula

Keskustelupalstan säännöt, valvooko kukaan?

Rasismi, kansanryhmää vastaan kiihottaminen, herjaukset ja kunnianloukkaukset sekä yksityisyyden loukkaaminen on ehdottomasti kielletty. Asialliseen keskusteluun ei myöskään kuulu toisten haukkuminen,

Rouva vm. -70

Olin itse Jehovan todistaja nuoruusiästä n. Nelikymppiseksi.
Minut siis eroitettiin. En saanut siitä traumoja , koska tiesin miten sen jälkeen minua tullaan kohtelemaan toisten Jehovan todistajien puolelta. Tiesin että monella entisellä ystävälläni tulisi olemaan ikävä minua ja minulla heitä. Ei ole Jehovan todistajat ihmisiä kummempia.
Muutaman kerran tapasin ns.entisiä ystäviäni sattumalta ja yhdessä todettiin, että ikävä on kova puolin ja toisin.
Arvostan kuitenkin Jehovan todistajia ryhmänä: he ovat kunnon ihmisiä ja yrittävät noudattaa raamatun oppeja. Ja opit eivät ole huonoja ollenkaan.
Joskus kun luen " ex Jehovan todistajien" kauhukertomuksia, mietin että miten eri tavalla itse koin sen ajan kun olin Jehovan todistaja ja sen jälkeisen ajan. Ei minua myöskään perhe hyljännyt eroamiseni jälkeen, ehkä se on joidenkin " erittäin fanaattisten Jehovan todistajien" tapa; ei kannata ihan yleistää.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat