Artikkelista: Opetusministeri Henna Virkkunen: "Kansainvälistyminen on Suomessa vielä heikolla tasolla"

Kommentit (4)

Vierailija

Itse ulkomailla asuneena (monta vuotta) ihmettelen miten suomessa ollaan viela noin sinisilmaisina ulkomaisten opiskelijoiden suhteen.. Totta kait sana kiertaa et suomessa ei ole lukukausimaksuja ja opetuksen taso on korkea.. Muista kulttuureista tulleet ei jaa suomeen toihin, kun muualla on tarjolla enemman palkkaa, mieluisammat elinolot jne.
Olisi jo aika herata ja laittaa ne lukukausimaksut ainakin ulkomaisille opiskelijoille. Esim. Jenkeissa ei paase ilmaiseksi opiskelemaan edes oman maan kansalaiset... Kuinka kauan suomella kestaa tajuta tama yhtalo etta ulkomaiset opiskelijat tulevat vain ilmaisen opiskelun perassa ja nousevat koneeseen heti, kun paperit taskussa... HERATYS PAATTAJAT!!!!

Vierailija

Ilmaisen opiskelun lisäksi Suomella on tarjota varsin vähän muita valintoihin vaikuttavia "valovoima" tekijöitä. Muualta maailmasta tulleelle Suomi saattaa vaikuttaa varsin pikku kylältä. Tuskin tänne mitään opiskelija ryntäystä saadaan aikaiseksi vaikka kuinka yritettäisiin. Lukukausi maksut saattaisivat karkottaa nekin harvat jotka nyt uskaltautuvat. Sitä paitsi erilaiset takuu summat kyllä jo karkottavat ne köyhimmät hakijat joten ei tarvitse suomalaisten pelätä "kaiken maailman köyhien" tulevan hyötymään "onnelastamme". Asenne on ilmeisesti vielä pitkään kansainvälistymisemme suurimpana esteenä, mikä on sääli varsinkin kehitykselle ja tieteelle.

Vierailija

Ei kyse ole pelosta, etta suomeen tulisi ulkomaalaisten opiskelijoiden ryntays (tervetuloa kaikki halukkaat, opiskeleehan suomalaisiakin paljon ulkomailla..) vaan siita etta verorahoilla kustanettu opiskelu on kait tarkoitettu ensisijassa suomalaisille nuorille..? Opiskelijavaihdot etc. on sitten erikseen... Joutuuhan suomalaisetkin opiskelijat maksamaan ulkomailla opiskelustaan ja olemisestaan, ei sita heille kohdemaan jarjestelma ilmaiseksi tarjoa... Ja tosiaan se etta kun suomessa opiskelevat ulkomaalaiset harvoin sitten jaavat suomalaisten firmojen palvelukseen. Silla ei ole mitaan tekemista kansainvalistymisen kanssa, jos ulkomaalaiset opiskelijat maksavat opinnoistaan extraa. Ne jotka haluavat tulla tanne opiskelemaan (vaikka se maksaisi) varmasti tulisivat vaikka se lukukausi maksu olisi olemassa..

Vierailija

Olin itse ulkomaalainen opiskelija ja luulen Suomessa on jo LIIKAA ulkkareita, ja tosi vähän voi oppia suomee = tosi vähän saa työtä suomessa vaikka haluaa. Vaihtaopiskelijat ovat ihan ok, mutta niin paljon ulkomaalaistutkinto-opiskelijaa ei tarvitse! Itse tiedän että iso osa ulkomaalaistutkinto-opiskelijaa ei ole edes niin hyvää, Suomi ei houkkutele parhaita eliitiä. Kannata lopeta ulkkari"maahantuonti", säästää rahaa, ja maksaa lähettää suomalaisopiskelijat ulkomaahan. Kansainvälistyminen ei ole kuin mitä on te tyhmät opetusministeriö-rouvian mielessä!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat