Kommentit (3)

Päivikki Telenius

Yksinäisyyttä on todella monenlaista.

Lapsena, nuorena ja työikäisenä tarvitsin ja osasin saada/ottaa sitä sopivasti.

Nyt eläkkeellä, kun olen jäänyt omakotitaloomme yksin asumaaan, ei ole mistä valita. Alueella ei ole tapana kutsua naapureita kylään noin vain eikä muitakaan helppoja tutustumismahdollisuuksia . Täytyy olla asiaa... 

Aluksi naapurien pikkulapset helposti 'eksyivät' pihallemme leikkimään, mutta sitten kerran päästin heidät sisälle katsomaan kissanpoikasia - hävisivät kotiväkensä näköpiiristä. Seurauksena oli sopimus, jossa heidän tuli pyytää lupa ennen meidän pihalle tuloa. Tähän lapset eivät ryhtyneet, enkä minäkään osannut järjestää ohjelmaa, johon olisin 'virallisesti' heitä kutsunut.

Toki tervehdimme edelleen vanhojen tuttujen aikuisten kesken, mutta viimeksi muuttaneita en edes tunnista.

Niin kauan kuin asuinalueemme ihmiset joutuivat itse/yhdessä huolehtimaan teiden kunnosta, pidettiin kokouksia ja tultiin tutuiksi. Nyt ei ole mitään aihetta kokoontua, ellei virallinen taho kutsu johonkin  aluetta koskevaan neuvonpitoon.

Samantapaista tuntuu olevan kerrotaloissakin asuvilla yksinelävillä eläkeläisillä. Olen käynyt MLL:n erilaisissa vapaaehtoiskoulutuksissa, mm. allekirjoittanut "Kylämummin lupauksen", mutta ko järjestöllä ei ole alueellamme toimintaa, kun täällä ei ole koulu eikä kerhotiloja. Läheisessä päiväkodissa olin mummona eli 2-3 tuntia viikossa - siinäkään ei tutustunut kuin  joihinkin lapsiin. 

Minulla ei siis ole mahdollisuutta edes jäätyä sosiaalisissa tilanteissa - niitä ei minulle tule kuin kaupan kassajonossa. Ja kauppaa ei olueellemma ole.

Päivikki

72 v eläkeläinen Myyraksesta Vantaan ja Sipoon rajajmailta.

Vierailija

Olen aina ollut ystävätön. En osaa ystävystyä. Yksinäisyyteen olen tottunut. Puoliso on ainoa kontaktini. Pelkään, että hän kuolee ennen minua.

Käyttäjä2189
Seuraa 
Liittynyt30.12.2015

Mielenkiintoinen juttu ja tutkimustulos. Pelkojen käsittelystä löytyy paljon materiaalia esim. http://www.elaparemmin.fi ja jos sosiaalisten taitojen opettelu kiinnostaa, niin http://jaanmurtajat.blogspot.fi

Yksinäiselle 72v kommentoijalle: vaihtoehdot lienevät matkustaa pidemmälle harrastustoimintaan tai muuttaa. Rankkoja voivat olla molemmat, mutta onko vaihtoehto yksinäisenä parempi?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat