Kommentit (5)

YksUkko

Sukunimen ongelma on se, että kun Virtanen-Outonimi-Omaasukua-Väinämöinen ottaa puolisokseen Isontalo-Vääräniemi-Ylitalo-Nieminen, niin mikä on asiallinen sukunimi heidän yhteisille rakkaille lapsilleen ei kai kuitenkaan...Virtanen-Outonimi-Omaasukua-Väinämöinen-Isontalo-Vääräniemi-Ylitalo-Nieminen. Jos rakkaus ei riitä edes yhden nimen valintaan, niin paras on olla sotkematta syntymättömiä lapsiaan omaan päättämättömyyteensä.

Lisäksi on tulossa aivan varmasti ongelmia erilaisissa virastoissa ym. koska nimet ovat liian pitkiä sopiakseen kaikkiin erilaisiin tietorekisterihin.

Mutta siitä vaan, sehän on jokaisen oma ongelma, jos haluaa tehdä itsestään ja puolisostaan pellen, rakkaus kuulemma kaiken se kestää ja kaiken se anteeksi antaa. 

Vierailija

Äiti moitti minun ruuanlaittotaitojani: "ikinä et tule miestä saamaan". Sanoin, että haluan miehen, joka ottaa sukunimeni ja tekee ruuat minulle. Ja sain sellaisen. 25 vuotta yhdess ja voin varmuudella sanoa, että onnellisempia, kuin kummankaan vanhemmat. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sukunimen ongelma on se, että kun Virtanen-Outonimi-Omaasukua-Väinämöinen ottaa puolisokseen Isontalo-Vääräniemi-Ylitalo-Nieminen, niin mikä on asiallinen sukunimi heidän yhteisille rakkaille lapsilleen ei kai kuitenkaan...Virtanen-Outonimi-Omaasukua-Väinämöinen-Isontalo-Vääräniemi-Ylitalo-Nieminen. Jos rakkaus ei riitä edes yhden nimen valintaan, niin paras on olla sotkematta syntymättömiä lapsiaan omaan päättämättömyyteensä.

Lisäksi on tulossa aivan varmasti ongelmia erilaisissa virastoissa ym. koska nimet ovat liian pitkiä sopiakseen kaikkiin erilaisiin tietorekisterihin.

Mutta siitä vaan, sehän on jokaisen oma ongelma, jos haluaa tehdä itsestään ja puolisostaan pellen, rakkaus kuulemma kaiken se kestää ja kaiken se anteeksi antaa. 

Kannattaisi lukea, mitä nimilaki sanoo, ennen kuin tulee tänne paasaamaan. Suomessa yhdistelmänimi on mahdollinen vain toiselle puolisolle, ei koskaan molemmille eikä koskaan lapsille. Lisäksi yhdistelmänimi on aina mallia Omasukunimi-Puolisonsukunimi. Vain kaksi nimeä on mahdollista yhdistää, eli eronnut tai leski ei voi lisätä kolmatta sukunimeä rimpsun perään. (Eri asia ovat sitten tietenkin niin sanotusti jo valmiiksi kaksiosaiset nimet, kuten Keski-Penttilä tms., jotka tulkitaan yhdeksi sukunimeksi vaikka mukana onkin viiva. Eli yhdistelmänimi voi olla muotoa Keski-Penttilä-Laakso, jossa on siis vain kaksi sukunimeä, vaikka viivoja onkin kaksi.)

Mielestäni lain ei edes tarvitsisi olla noin rajoittava. Lomakeongelmien välttämiseksi voitaisiin esim. vain määrätä, että ihmisellä voi olla korkeintaan kaksi sukunimeä mutta hän saisi itse päättää, mitkä nimet valitsisi ja missä järjestyksessä. Näin lapselle voisi antaa kaksi sukunimeä (mikä muuten on tuiki tavallista monissa maissa), mutta lapsen solmiessa avioliiton hän voisi pitää omat nimensä tai yhdistää jommankumman puolisonsa nimeen (tai vaihtaa kokonaan puolisonsa nimeen). Suomen nimilaki on kummallisen rajoittava - ihmiset tulevat toimeen ilman moisia rajoitteita myös monissa muissa maissa, miksi eivät siis Suomessa.

Ihmettelijä

Olen biseksuaali joten olen elämäni aikana ollut vakavassa suhteessa sekä miehen että naisen kanssa. Sen takia on vaikea ymmärtää, miksi kumppanini sukupuoli vaikuttaisi kokemukseen ottaa minun sukunimeni. Minusta yhteiseksi sukunimeksi pitäisi ottaa se joka on harvinaisempi/kauniimpi/sointuu etunimiin parhaiten. Jos esim. toinen on Kylmäperä ja toinen on Virtanen niin voidaan asia ratkaista niin että Kylmäperä on harvinaisempi mutta Virtanen on kauniimpi. Noista saisi myös kauniin nimen Kylmävirta. Näyttelijä Maria Järvenhelmi koosti sukunimensä isoäitinsä Helmi Järven nimestä. Ehkä voisi käyttää mielikuvitusta ja luoda kokonaan uuden sukunimen jos kummankaan sukunimeä ei voida valita. Jos jonkun naisen sukunimi on vaikkapa Vuorensola ja miehen nimi on vaikkapa Korhonen niin tyhmäähän se on sukupuoliroolien takia valita Korhonen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat