Artikkelista: Piitu Uski: ”Olen rakentanut itseni uudelleen”

Kommentit (5)

Vierailija

itse en ole koskaan virallisesti sairastanut työuupumusta, mutta lähellä on ollut. Olen ollut niin stressaantunut ja väsynyt liiasta työnteosta, että sydän on hakannut ihan hulluna ja yöunet on jääneet väliin.

Vierailija

Olen sairastanut, enkä selvinnyt. Siitä on yli kymmenen vuotta, apua en saanut, lomaa en liioin (anteeksi, sainpas kerran viikon) ja tila kroonistui. Nyt pari koulua ja työmaata myöhemmin keskittymiskyky ja elämänilo puuttuvat yhä. Hoitakaa tautinne ajoissa!!!

Vierailija

Minä sairastuin työuupumukseen vuosia sitten ja se on jättänyt jälkensä siten, että tunnistan uupumusoireet läheisissänikin todella helposti. Ja tiedän myös kuinka hengenvaarallinen 'tauti' se on. Onnekseni kohdalle osui hyvä työterveyslääkäri, joka näki fyysisten oireideni läpi heti, että nyt ei naisella ole kaikki kohdallaan ja laittoi välittömästi sairaslomalle. Onnekseni selvisin takaisin töihin muutaman kuukauden jälkeen, mutta tervehtyminen ja omilla jaloilla seisominen vei varmaan vielä vuoden kaiken kaikkiaan.
Sen olen oppinut, että osaan aika hyvin sanoa 'ei' ja tiedän myös, mitä työkavereiden käytöksessä tarvii sietää. Ja voisi kai sanoa, että olen näyttänyt paikkani myös kiusaajalleni.
Ja kiitos myös pomolleni, jonka kanssa sain käydä 'tilannekeskusteluja' sairaslomani aikana! Hänen tukensa oli minulle äärettömän tärkeää myös työhön palattuani.
Ja täytyy sanoa, että onhan se ihana, kun ajatuksissa ei ole sen jälkeen ollut työmatkoillakaan, että 'ajaisipa tuo autoilija minun päälleni'. Enää en odota elämäni ongelmiin ratkaisua 'ulkopuoliselta autoilijalta', vaan uskallan päättää omasta elämästäni ja tekemisistäni terveen itsekkäällä tavalla. Tämä taito pitäisi kaikkien meidän kilttien naisten oppia.
Jaksamista kaikille uupumukseen sairastuneille ja heitä tukeville kanssasisarille! Ystävyytenne on kullan arvoista sairastuneelle, muistakaa se, vaikkei sairastunut sitä osaa sanoa eikä näyttää sitä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat