FACEBOOK -TUTKIMUS!

Vierailija

Hei. Olen tekemässä tutkimusta Facebookista ja etenkin sen suosion syistä. Olisin todella kiitollinen jos voisit vastata muutamaan kysymykseen.

Sukupuoli:
Ikä:
Käytätkö Facebookia? Miksi/ Miksi et?

Kuinka usein?

Koetko Facebookin tarpeelliseksi? Miksi?

Mistä arvelet Facebookin suosion johtuvan?

Käytätkö jotakin muuta sosiaalisen median formaattia, Twitter tms. ? Arveletko käyttäväsi niitä enemmän/vähemmän/saman verran kuin Facebookia?

Tiedot käsitellään luottamuksellisesti. Kiitos!

Sivut

Kommentit (64)

Vierailija

Käytän. Ajankuluksi, ystäviä hakiessani,kuulumisia lukeakseni/kertoakseni. Päivittäin. Ei ole välttämättä tarpeellinen, mutta hauska ajanviete. Paha sanoa mistä suosio johtuu. Helppous saada/luoda kontakteja.
En käytä muista formaatteja.

Vierailija

Moi

sp: nainen, ikä:34v, käytän ja joka päivä, oikeastaan jatkuvasti, monta kertaa tunnissa

miksi: sosiaaliset kontaktit helppo pitää yllä, uteliaisuus toisten elämää ja asioita kohtaan, ajanviete

tarpeellinen:kyllä!

suosio: hyvin helppo keino verkostoitua laajalti, keino löytää ihmisiä, keino pitää yhteyttä helposti melko vieraisiinkin ihmisiin, hyvä mainospaikka, tapa jakaa tietoa ja tärkeitä asioita, tapa jakaa esim valokuvia, hyvä paikka olla perillä ympäristön asioista sekä kavereiden tärkeimmistä jutuista,hyvä ajankulu sekä huvi, erittäin mielenkiintoinen jo ihan ILMIÖNÄkin, nykyään hyvä media myös ammatilliseen verkostoitumiseen! ja vielä: hyvä tapa kuulua eri yhteisöihin ja osoittaa/kertoa mielipiteitään (esim eri ryhmien ja faniuden kautta)

Muut mediat: tosi vähän, en käytä Twitteriä meseä ym. Facebook KATTAA ne kaikki muut. Sähköposti ja kännykkä ovat muut tärkeät sosiaaliset välineet, mutta fb menee niiden edelle.

Sulla on mielenkiintoinen aihe! Minä tekisin samasta, jos olisi lopputyön aika.

Vierailija

Sukupuoli: N
Ikä: 41
Käytätkö Facebookia? Käytän
Miksi? Yhteydenpito kavereihin, huvittelukanava

Kuinka usein? 5 x vko

Koetko Facebookin tarpeelliseksi? Miksi?
Tulisin toimeen ilmankin, mutta vähentäähän se puhelinlaskua.

Mistä arvelet Facebookin suosion johtuvan?
Helppo tapa päivitellä kaverisuhteita tai hommailla jonninjoutavuuksia, nollailla duunin jälkeen. "Kaikki" ovat siellä.

Käytätkö jotakin muuta sosiaalisen median formaattia? Enpä ole vielä käytellyt.

Vierailija

Nainen, 38, Käytän kerran päivässä, iltaisin tsekkaan viestit. Minulla on nuoruudesta ystäviä ympäri maailmaa, joista suurimman osan olen kadottant koska reissasin ajalla ennen kännykkää ja sähköpostia. FB:stä olen löytänyt suurimman osan, todella ihanaa lukea mitä heille nyt kuuluu, millainen perhe, missä ovat, ja minkä näköisiä ovat nykyään. Myös yläaste ja lukiokavereita on löytynyt. Siinä en näe järkeä, että työkavereuden kanssa facebookattaisiin, heidäthän näkee muutenkin joka päivä. Facebook on ottanut jonkin verran tekstarien roolia, se on ilmainen kanava viestitellä ja sopia tapaamisia. En käytä twittereitä etc.

Vierailija

Olen 23 vuotias nainen.
Käytän facebookia muutaman kerran viikossa. Nään kavereiden kuulumiset ja päivitän omani.
Facebook ei ole välttämätön, mutta hyvä tapa pitää yhteyttä esim. entisten luokkakavereiden kanssa.
Facebookin suosion epäilen johtuvan mahdollisuudesta urkkia ihmisten elämää. Vaikka et olisikaan jonkun kavri saat hänestä yllättävän paljon tietoa.
En käytä muita formaatteja.

Vierailija

Sukupuoli: nainen
Ikä: 34
Käytätkö Facebookia? Kyllä käytän, se on viihdyttävää. Olen päässyt läheisemmäksi monen vanhan tutun ja sukulaisen kanssa rikastamalla yhteydenpitoa fb.lla.

Kuinka usein? päivittäin, useita kertoja

Koetko Facebookin tarpeelliseksi? Miksi? Fb on tarpeellinen. Fb on yksi kehitysvaihe netin ja s-postin rinnalla sähköisen tiedon levittämisessä. Onhan mahdollista olla lähettämättä perinteisiä kirjeitä ja lukematta sanomalehteä. Kukin viestittää ja hankkii tietonsa haluamallaan tavalla. Minusta on helpointa hyödyntää teknologian suomia mahdollisuuksia.

Mistä arvelet Facebookin suosion johtuvan? Se on helppo ja nopea tapa viestiä ja nähdä muiden viestiä. Lisäksi se on suht avoin kenen tahansa lisätä sovelluksia esim. Farm Ville joka on viatonta kavereiden kanssa pelailua.

Käytätkö jotakin muuta sosiaalisen median formaattia, Twitter tms. ? Arveletko käyttäväsi niitä enemmän/vähemmän/saman verran kuin Facebookia? Käytän mm. Twitteriä, Xihaa, LinkedIniä ym. mutta vähemmän kuin Face Bookkia, koska niissä ei ole niin paljon ystäviä.

Vierailija

Ikä 46. En ole sinne kirjautunut. En tunne sitä, mutta kiinnostaa. En tosin uskaltaisi kirjautuakaan, kun tietojaan ei saa koskaan pois, eikä tiedä mihin niitä käytetään. Voi kun joku näyttäisi mitä kaikkea facebookissa on ja mitä sieltä voi nähdä.

Vierailija

Olen 39 v. nainen enkä käytä Facebookia. Syyt miksi en käytä: en halua koskaan nimeäni ja naamaani nettiin, ei kiinnosta lukea typeriä päivityksiä mitä ovat taaskin tehneet, enkä jaksa kiinnostua vanhoista jo kadonneista koulukavereista. Yhteydenpito tosi ystäviin tapahtuu tapaillen ja soitellen, ei netin välityksellä.Ärsyttää koko Facebook, en tule koskaan liittymään siihen ja siitä olen ylpeä.

Vierailija

Moi,

Sukupuoli: nainen
Ikä: 29
Käytän Facebookia. Hyvä tapa pitää yhteyttä uudestaan löytyneisiin/etsittyihin vanhoihin tuttuihin ja kavereihin. Hyvä tapa rentoutua pelien parissa pitkän päivän jälkeen.

Kuinka usein? Ainakin kerran päivässä, luultavasti useimmiten 3 kertaakin...

Koetko Facebookin tarpeelliseksi? Kyllä, hyvä tapa pitää sosiaalisia suhteita yllä ja keskustella muiden samanhenkisten kanssa esimerkiksi Leijonien otteista olympialaisissa. Lisäksi, kun laiskuus iskee, voi kertoa omia kuulumisiaan statuksessaan niin ei tarvitse jokaiselle erikseen ruveta selvittämään...

Mistä arvelet Facebookin suosion johtuvan? Varmaan juurikin kuulumisten jakamisen helppoudesta ja mahdollisuudesta löytää vanhoja tuttuja ja elvyttää vanhoja ystävyyksiä. Myös pelit ovat mielenkiintoinen lisä, ja erilaisiin testeihin vastaaminen on tietyllä tavalla viihdyttävää, siinä voi heittää aivot narikkaan ja naureskella tuloksille.

Käytätkö jotakin muuta sosiaalisen median formaattia, Twitter tms. ? Arveletko käyttäväsi niitä enemmän/vähemmän/saman verran kuin Facebookia? En käytä. Ainoastaan MSN Messenger ja Google Talk ovat pikaviestimistä käytössä. Messengerin suhteen käyttö Facebookiin on suht samalla tasolla, Google Talk laahaa ehkä pikkasen jälkijunassa.

Vierailija

Nainen 35-v. En käytä facebookia eikä ole aikomustakaan liittyä facebookiin. En koe sitä tarpeelliseksi. Samat asiat hoituu sähköpostitse.

Vierailija

Nainen ,48

Käytän Facebookia päivittäin. Miksi? Miksi en käyttäisi?

Helppo ja kätevä tapa pitää yhteyttä moniin ihmisiin. Sieltä olen löytänyt myös uusia tuttavuuksia, eri puolilta maailmaa, Luonani on kyläillyt ihmisiä, joita en todennäköisesti ikinä olisi tavannut ilman Facebookia. Kaksi näistä tuli muilta mailta vierahilta. Facebookista löytyy myös "kadonneita" kavereita. Tuttujen kuulumiset kiinnostavat, tosin leipomis ja siivoamis-statukset ärsyttävät. Kuten myös pikkupetterien korvatulehdusraportit.

Olen hyvin sosiaalinen ihminen, ja hetkinä joina en syystä tai toisesta voi tavata ihmisiä henkilökohtaisesti, Facebook tarjoaa reaaliaikaista yhteydenpitoa nettiyhteyden hinnalla.

Yllämainituista syistä pidän Facebookia tarpeellisena, toki sitä ilmankin voi elää. Suosio johtuu varmaankin juuri sen sosiaalisuudesta, mahdollisuudesta irrottautua arjen juoksupyörästä ja käytön helppoudesta.

Käytän säännöllisesti myös meseä. Facebookin chatti ei aina toimi kovin luistavasti, mesessä tällaisia ongelmia ilmenee harvoin. Mesessäni on myös ihmisiä, joilla ei ole Facebookia, joten mese on oiva lisä yhteydenpitoon. Facebookia käytän enemmän kuin meseä.

Vierailija

sp: nainen
ikä: 48
fb: Käytän päivittäin, pidän sen kautta yhteyttä puolituttuihin, ex-mieheni kaukana asuviin sukulaisiin, joihinkin työkavereihini, sekä ihmisiin, joiden kanssa olen ollut tekemisissä vuosia sitten. Olen löytänyt fb:n kautta vanhoja luokkakavereitani ja muita nuoruuden kavereitani.
Pidän fb:n kautta yhteyttä ihmisiin, joiden kanssa en muuten olisi jatkuvasti yhteydessä. Läheisimpiin ystäviini pidän yhteyttä muulla tavalla, osaan heistäkin myös fb:n kautta.
Kaikki fb-ystäväni ovat sellaisia, jotka oikeasti tunnen myös muuta kautta, ei ketään ventovierasta.
Fb on helppo tapa pitää yllä yhteyttä ihmisiin, joihin ei ehkä muuten tulisi pidettyä yhteyttä, tai yhteydenpito olisi sähköpostin kirjoittelua ja soittelua hyvin harvakseen.
Fb on myös aika hauska, olen liittynyt hassuihin yhteisöihin ja hurahtanut Farmvilleen, joka tosin on alkanut hiukan kyllästyttää.
Olen tehnyt muutaman valokuvakansion matkoistani ja onnistuneista maisemakuvista, mutta olen välttänyt kuvia, joissa on ihmisiä. Käytän fb:ia hiukan varauksella, en kirjoita sellaisia päivityksiä, joista ventovieras voisi minut tunnistaa, ja olen asettanut yksityisasetukset melko tiukoiksi. En hae fb:n kautta uusia ihmissuhteita, vaan pidän yllä vanhoja.

En käytä muita sos.median formaatteja.

Fb:n yksi suosion syy on varmaan sen helppous. On helppo pitää kevyesti yhteyttä moniin ihmisiin. Sähköpostien kirjoittamiseen ja puheluihin tarvitaan paljon enemmän aikaa ja vaivaa. Viestien kautta voi sitten kuitenkin kirjoittaa asioita, joita ei halua kaikkien nähtäväksi.

Vierailija

Nainen, 47 v
Kaytan paivittain. En asu Suomessa, helppo tapa pitaa yhteytta ystavien kanssa.
FB on tunnettu ja helppokayttoinen, siksi suosittu.
En kayta muita formaatteja.

Vierailija

Nainen, 29.
Kyllä käytän päivittäin. Olen yhteydessä ystäviin ja pelaan pelejä.
Facebook korvaa kännykän -lähes! =)
Facebook on loistava tapa ilmoittaa asioista ja pitää yhteyttä muihin aktiivikäyttäjiin.
En käytä muita.

Vierailija

nainen 35v
käytän. avaan fb:n 1-4 krt pvässä.
haluan nähdä mitä kaverit kirjoittavat sinne. joskus kirjoitan itse. sieltä saa helposti yhteyden kavereihin. hyvin vanhoja tuttuja vuosien takaa on löytynyt sieltä. se kivaa.
ihan yhtä paljon/vähän tarpeellinen kuin s-postit. en käytä muita formaatteja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat