Jatkuvasti surullinen ja väsynyt

Vierailija

En tiedä mistä aloittaisin. Olen niin kauhean surullinen. Asioiden pitäisi olla hyvin. Rakastava asuinkumppani on ja työ ja oma koti. On vain niin voimaton olo. Töitä on liikaa ja kaikki sanovat että siitä pitäisi olla hyvillään eikä valittaa. Töitä vaan on itselläni nyt liian paljon ja työ on todella vaativaa. Vie kaikki mehut. En meinaa jaksaa edes mennä suihkuun töitten jälkeen. Tekisi mieli vain painua peiton alle ja nukkua monta viikkoa putkeen. Parisuhde on hieman kärsinyt tilanteesta, kun en "jaksa". Mutta mieheni on tosi kärsivällinen ja ymmärtäväinen ihminen. Mistä tiedän milloin kannattaisi mennä puhumaan ammattiauttajalle?? Nukun kyllä riittävästi mutta toisinaan näen pahoja unia. Fyysinen terveys on reistaillut nyt viimeisimmän kuukauden aikana. Jotenkin elämänilo on kaikonnut.

Kommentit (11)

Vierailija

Hei! Nyt juuri voisi olla hyvä hetki kääntyä ammattiauttajan puoleen.

Olen elänyt tuon sinun kertomasi tarinan; olin surullinen, väsynyt, makasin usein sohvalla töiden jälkeen, töitä oli liikaa, parisuhde kärsi huolimatta siitä että avomies oli kärsivällinen ja ymmärtäväinen, olin voimaton -vaikka kaikki oli päällisin puolin hyvin. En vain 'jaksanut'. Hain ammattiauttajan apua, yksin en olisi osannut ja jaksanut mennä eteenpäin. Sinunkaan ei tarvitse jäädä yksin. Vaikka miehesi on kärsivällinen, perhe ja ystävät eivät kuitenkaan ole ammattiauttajia, läheisen väsymys kuormittaa myös heitä.

Tsemppiä sinulle ja toivottavasti jaksat lähetä hakemaan apua itsellesi!

Vierailija

Tuli mieleen, ettei sinulla vaan ole samaa kuin minulla oli valtavan väsymyksen ja alakulon taustalla: kilpirauhasen vajaatoiminta! Käypä työterveyshuollossa verikokeessa, niin se selviää sujauksessa ja pillerillä päivässä olosi kohenee ja elämäsi alkaa uudelleen. Minä sain uuden elämän tyroksiinin avulla. Sukkelaan lääkäriin sieltä!

Vierailija

Hei,
yksi mahdollinen vaihtoehto jaksamattomuuteesi voi liittyä psykologisien tarpeidesi tyydyttymättömyyteen. Toimin itse valmentajana ja USA:laisten ja keskieurooppalaisten kollegojeni mukaan kaksi yleisintä syytä, miksi ihmiset tarvitsevat terapeuttien palveluksia ovat: - henkilö ei osaa tyydyttää psykologisia tarpeitaan positiivisesti tai hänen persoonallisuuden vaihe on vaihtumassa.

Ensimmäinen liittyy siihen, mikä pitää meidät positiivisina ja onnellisina - mikä meitä motivoi? ja jälkimmäinen liittyy nykyisen persoonallisuuden vaiheen emotionaalisen haasteen kohtaamiseen. Molemmissa tapauksissa ihminen kokee stressiä, joka etenee asteittain.

Nyt on varmaan hyvä hetki pysähtyä ja kuunnella itseäsi - mikä sinulle on arvokasta ja tärkeää juuri nyt? Lähes aina se liittyy psykologisiin tarpeisiimme, jotka muuttuvat kun persoonallisuutemme vaihe muuttuu.

Alla kuvaukset erilaisista psykologisista tarpeista, jotka auttavat sinua tunnistamaan - mikä sinua motivo? lataako vai tyhjentääkö nykyinen työsi akkujasi?

Kuusi eri tapaa motivoitua
Osa henkilöstöstä motivoituu saadessaan tunnustusta hyvin suoritetusta työstä ja ajan hallinnasta. Selkeän palautteen saaminen suorituksista ja aikatauluihin liittyvistä odotuksista, heidän ideoiden kysyminen, kuunteleminen ja mahdollinen hyödyntäminen pitävät heidät vireessä ja motivoituneena. Heille on tärkeää, että se, mitä he ovat tehneet hyvin, myös huomataan.

Toinen osa henkilöstöstä vastaavasti motivoituu, kun heidän mielipiteitään kysytään, kuunnellaan ja kunnioitetaan. He tarvitsevat vahvistusta sille, että heidän arvoilla, mielipiteillä ja tehtävällä on merkitystä. Kun heidän psykologiset tarpeet tyydyttyvät työtä tehdessään, he ovat sitoutuneita ja motivoituneita.

Kolmas työntekijätyyppi tarvitsee pysyäkseen motivoituneena leikkisää ja humoristista kontaktia, sekä huomioita omista lahjoistaan. He tarvitsevat päivittäin virikkeellistä ympäristöä ja ovat tuottavia, kun heillä on hauskaa.

Neljä persoonallisuustyyppi motivoituu, kun he tuntevat olevansa hyväksyttyjä ihmisinä, ilman mitään suorituksia ja vaatimuksia. Selkään taputukset ja " hienosti suoritettu työ" kehut, eivät saa heitä työskentelemään tehokkaasti. He sitoutuvat työhönsä joka päivä, kun he tuntevat olevansa osa toisistaan välittävää "työperhettä".

Viides ryhmä henkilöstöä motivoituu yksinolosta. He työskentelevät tehokkaimmin, kun heille annetaan selkeä ohjeet ja sitten jätetään yksin tekemään tarvittavat työt.

Kuudennen henkilöstöryhmän pitää motivoituneena toiminta ja jännitys. Suuret haasteet, paljon toimintaa mahdollisimman lyhyessä ajassa ja nopeat palkkiot, pitää heidät vireessä ja tuottavana. Heitä ei motivoi pitkän aikavälin bonukset ja palkkiot. He sitoutuvat parhaiten työpaikkaan, joka tarjoaa mahdollisuuksia suoraan toimintaan ja karismaattiseen johtamiseen.

Vierailija

Hei! Vaikuttaa siltä että olet sairastumassa työuupumukseen. Tiedän tunteen, kun olin itse vastaavassa tilassa ja yritin puhua väsymyksestä, monet pamauttivat heti tuon hyvä-kun-on-töitä ja kaikilla-ei-ole. Tämän päivän työelämä on mennyt sellaiseksi, että toisilla on liikaa ja toisilla ei ollenkaan. Voitko puhua esimiehesi kanssa jaksamisestasi? Nykyisessä työssäni voin pomon kanssa puhua kuormittavista asioista ja jo hyvä keskusteluyhteys auttaa jaksamaan.

Arvosta terveyttäsi ja mene työterveyshoitajalle puhumaan jos paha olo ei hellitä. Minä lähdin purkamaan omaa katastrofiani sitä kautta ja sain nimen pahalle ololleni. En siis ollut huono, laiska, kiittämätön tms, vaan tunnollinen työntekijä joka uupui. Omien voimavarojen käyttöä pitää opetella aivan samalla tavalla kuin muita taitoja etkä suinkaan ole ainoa tuossa tilanteessa. Rohkeutta sinulle!

Vierailija

Vau! Olipa selkeästi kuvattu eri ihmistyypit! Mutta mitä sanoisit lisää tuosta persoonallisuutemme vaihtumisesta uuteen..?
Itse kun en ymmärrä tätä että olen jatkuvasti kärttyinen kuin mikä; vitamiinit ja hivenaineet, yleensäkin syöminen ja juominen sekä nukkuminen on aika hyvässä jamassa. Ja liikunkin ainakin vähän päivittäin. Olen kotirouva, aikaa itselle löytyy 12- ja 14-vuotiaiden koulunkäynnistä johtuen. Mutta nii-in kiitoksenkipeä, uupunut ja turhautunut mä vain olen. Isäntäkin kehuu vain koiraa. Mikä neuvoksi? Työelämä ei vielä tunnu ajankohtaiselta, tuntuu tärkeältä keskittyä näihin murkkuihin. Ystäväsuhteetkin näyttää olevan kovassa tuulessa. Ennen tapasin olla kovin kiltti, nyt ei ole enää ihan niin.
Niin sitten mikään ei suju, eikä kiinnosta. :(

Vierailija

Minä olen ollut masentunut ja ahdistunut pitkään. Pätkätöitä olen joutunut tekemään pitkään ja ihmissuhteita ei ole juuri mitään, kuin suhde veljeen on ainoastaan hyvä. Jotenkin pitää yrittää päästä tästä henkisestä lamasta ylös. Terapiaan olen ajatellut mennä. Ihminen uupuu :-(

Vierailija

Kiitos kaikille ajatuksista ja vinkeistä!! Työterkkarille olen jo puhunut. Se tuntuikin yllättävän vaikealta..pala nousi heti kurkkuun. Mutta samalla ehkä vähän helpotti. Ensimmäinen askel otettu. Nyt ainakin joku ulkopuolinen tietää että voin pahoin ja hän on sydämellinen ihminen. ..Verikokeita ei ole vielä otettu, mutta uskon että sekin toteutuu tässä lähiaikoina. Terveisin; jatkuvasti surullinen ja väsynyt

Vierailija

Koin itsekin muutama vuosi sitten lievää työuupumusta. Kun pääsin töistä kotiin en jaksanut muuta kuin syödä ja peseytyä. Sitten nukahdinkin melkein heti. Sitä jatkui useita kuukausia kunnes ero silloisesta poikaystävästä herätti miettimään omaa elämää uudelleen. Arvoni järjestyivät lähes kuin itsestään uusiksi. Ymmärsin ettei kukaan muu voi parantaa tilannettani kuin minä itse. Annoin itselleni armoa ja hellitin hieman työtahtiani. Piristyin ja jaksoin taas tehdä asioita joita en ollut tehnyt pitkiin aikoihin. olen pitänyt linjastani kiinni ja jaksan paremmin. Juuri saatu ylennyskin kohotti mukavasti motivaatiota. Ja nykyisen miehen kanssa elämä soljuu mukavasti eteenpäin. Voimia sinulle, kyllä aurinko paistaa varmasti sinunkin risukasaasi ennemmin tai myöhemmin :)

Vierailija

Hei,

tutulta kuulostaa.Itsellä koettuna sekä masennusjaksoja että työuupumus.MUTTA myöskin ihan fysiologinen syy löytyi hirvittävälle väsymykselle, ja siksi suosittelisin minäkin ihan terveystarkastusta alkuun:
itsellä nimittäin todettiin sekä kilpirauhasen vajaatoiminta että keliakia pari vuotta sitten.
Ei vaan voi olla pirteä, jos vuosikausiin et ole saanut ravintoaineita riittäviä määriä. Siispä tosiaan myös keliakian vasta-aineet kannatta testata, varsinkin jos hemoglobiini on alhainen.
Tsemppiä kevääseenne, kaikki.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat