Artikkelista: Ero tuli, rahaa meni

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Loistava analyyttinen artikkeli, jossa puhutaan asiaa. Se kaiken kaksijakoisuus, omat tunteet ja käytäntö. Tässä tapauksessa mies kuitenkin huolehtii lapsistaan sen joka toinen ja ilmeisesti maksaa sovitut elatusmaksut, mikä helpottaa eteenpäin pääsemistä. Minun lähelläni akateemisista perheistä toinen vanhemmista on kadonnut kuvioista, jättää maksamatta ja tapaamatta, tekee siis lähivanhemman lastista moninkertaisen. Itse pyörin suossa 10 vuotta, kunnes näin kevään ja kesän virkeänä sekä uskalsin mennä yksin mökille, lapset pärjää ja nyt kaikki on hyvin.

Vierailija

Hyvä artikkeli sopuisasta erosta, näinhän sen pitäisi mennä. Oma kokemus yli 10v takaa täysin alkoholisoituneesta miehestä, otin lapset 2 ja 5 vuotiaat , enkä paljon taakseni katsellut. Eipä kyllä ollut omaisuuttakaan , kaikki oli mennyt kurkusta alas ja oli vain velkaa, minun nimissäni tietenkin , olinhan ainoa joka oli töissä. Lapset eivät isäänsä kyselleet ja elämä rauhoittui kun talouden sai kuntoon, monta vuotta oli ulosotossa melkoinen pino laskuja. Eipä mies niihin mitenkään kajonnut ennekään. Nyt on elämä mallillaan ja lapset jo isoja eivätkä edelleenkään halua pitaa alkoholin vallassa olevaan isäänsä minkäänlaista yhteyttä.

Vierailija

Työ on naisen paras vakuutus. Olisin minäkin jäänyt kotiin jos ois lapsia ja mies. Elämä kuljetti toisin ja olen aina tehnyt hommia. Voin olla kiitollinen tässä iässä siitä. t. 43-vuotias sinkkunainen

Vierailija

Suomessa yksinhuoltaja pärjää loistavasti. Laskin, että nainen saa saman verran tukineen käteen kuin minä sillä erotuksella että itse käyn töissä hän on kotona. Adun yksiössä ja hän omakotitalossa. Ihmettelen vaan .....t. sinkkunainen

Vierailija

"Suomessa yksinhuoltaja pärjää loistavasti." sanoo sinkkunainen.
Omakotitalon ja kolmen lapsen kulut ovat sen verran suuret, että taitaa yksinäinen sinkkunainen mennä elintasollaan pitkälle kärkeen. Ei kannata kahdehtia, ennen kuin tietää, mitä todellisuudessa kadehtii!

Leenalle kiitos avoimuudesta ja optimistisesta suhtautumisestasi hankalaan tilanteeseesi. Monella olisi oppimista pärjäävästä asenteestasi.

Vierailija

Hieno artikkeli. Itse olen samassa tilanteessa, mutta vasta alkutaipaleella. On lakimies palkattu ja kaikkia asioita hoideltu. Muutama pieni kommentti artikkelissa osui silmään. Itse olen ollut äitiyslomalla myös 2000-luvulla, eikä ole kertynyt yhtään eläkettä siltä ajalla, koska en ollut vakituisessa työsuhteessa. Toinen asia oli vapaaehtoinen eläkevakuutus. Oman vakuutusyhtiöni lakimies sanoi minulle, että ei ole olemassa mitään lakipykälää, joka vaatisi jakamaan säästetyn eläkkeen osituksessa. Ei myöskään ole pykälää, joka estäisi jakamisen. Eli lakimies odottelee innolla ennakkotapausta. Itse en aio suostua jakamaan kertynyttä eläkettäni vedoten lakipykälien puuttumiseen. Ihmettelin myös lakisääteisen työttömyyskorvauksen lapsikorotusta. Omassa liitossani sanottiin suoraan, että ei ole merkitystä sillä, onko yh-äiti, vai ei. Eli ei korotuksia. En myöskään saanut asumistukea, vaikka olen asuntovelkainen ja osa-aikainen työssäkävijä.
Mies lähti myös yllättäen, eikä sen koommin ole lähettänyt rahaa lapsia varten. Sosiaalitoimisto ei tee mitään. Olen kaiken tämän jälkeen tullut siihen tulokseen, että Suomessa lapsilla ei ole oikeuksia. Oikeuksia on vain isällä, joka lähtee, vaikka hän ei suorita velvollisuuksiaan.
Tässä nyt odotetaan, että oikeus tekee päätöksen elatusvelvollisuudesta. Ehkä lasten isä sitten alkaa täyttää velvollisuuksiaan. Voin myös nyt sanoa, ettei miehen hienolla koulutuksella, hyvällä uralla tai muulla ole mitään merkitystä siihen, miten helposti miehellä käy lasten jättäminen. Ja miten ajattelemattomasta jätetään lapset ilman raha-avustusta äidille, joka on pienituloinen ja jolle jäävät omakotitalon velat, laskut ym. Ei sitten pidä kyllä ihmetellä, että murrosikäiset lapset eivät halua nähdä isäänsä, kun elintaso vähän laskee yllättäen.
Katsotaan, miten asiat etenevät.

Vierailija

Älä hyvä ihminen vaan odottele sossun ja liittosi päätöksiä, vaan soittele ja lähettele viestejä, kyllä asiat on saatava rullaamaan. Lapsikorotukset kuuluvat päivärahoihin, mikä liitto väittää etteivät muka kuulu? Sossu maksaa elatusmaksua, joka on kait jotain 140 egee/lapsi ja perii ne sitten lapsen isältä; jollei suostu maksamaan, niin sitten ulosottoteitse. Pistä pyörät pyörimään äläkä vaan odottele. Lapsesi tarvitsevat ruokaa ym sillä välinkin, kun aikuiset vaan ihmettelee. Lapsilisiinkin tulee jonkin verran yh-lisää. Tsemppiä!

Vierailija

Sinulla on velaton OKT ja jaksat valittaa. Kovasti kerrot miten on pienet tulot ja tuet. Et kuitenkaan kerro miten paljon ex-miehesi tienaa ja sitä kautta miten paljon saat elatustukea mieheltä. Oma veikkaukseni on, että ex-mies on suurituloinen (ulkomaankomennus jne), koska miten muuten 40v. rouvalla olisi OKT. Tämän on oltava puolet miehen tienaamasta omaisuudesta, sillä teillähän ei ollut avioehtoa. Paljonko elatusmaksu on? Jäkätät ja valitat, etkä ole mihinkään tyytyväinen. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä miksi mies häipyi tiehensä.

Vierailija

Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Veit mieheltä lapset, sait ilmaisen talon, mutta tämäkään ei riitä. Toivottavasti mies löytää pian jonkun nuoren naikkosen, että saa jotain lohtua kun häneltä on viety tuhkatkin pesästä. Nimimerkki: Yksiössä asuva leski

Vierailija

Suosittelen kaikille englannintaitoisille eron alkutaipaleella tai keskellä oleville naisille Mary Jo Eustacen kirjaa "Divorce sucks", joka on eräänlainen self-help-opas eroajalle. Eustacen omassa elämässä ukko lemppasi hänet Tori Spellingin takia, pariskunnan adoptoitua juuri vastikään tyttövauvan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat