Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Meidän koulussa eräs miesopettaja söi omia eväitä ja ruokia oppilaiden keskuudessa ruokalassa. Näytti esimerkkiä miten hyvä ruoka on kyseessä.

Vierailija
Vierailija

Meidän koulussa eräs miesopettaja söi omia eväitä ja ruokia oppilaiden keskuudessa ruokalassa. Näytti esimerkkiä miten hyvä ruoka on kyseessä.

Opettajat joutuvat itse maksamaan kouluruoasta ja se hinta on turhan kallis tasoon nähden. Omakustannehinnalla varmasti moni söisi. Lisäksi monesti on niin ettei opettaja edes ehdi pitää puolen tunnin lounasta, vaan ruokailu on nopeampaa kun syö omat eväät. Kun ei enää ole oikeutettu ilmaiseen lounaaseen, niin kyllä niitä ruokia on ikävä.

Vierailija
Vierailija
Vierailija

Opettajat joutuvat itse maksamaan kouluruoasta ja se hinta on turhan kallis tasoon nähden. Omakustannehinnalla varmasti moni söisi. Lisäksi monesti on niin ettei opettaja edes ehdi pitää puolen tunnin lounasta, vaan ruokailu on nopeampaa kun syö omat eväät. Kun ei enää ole oikeutettu ilmaiseen lounaaseen, niin kyllä niitä ruokia on ikävä.

Opettajalla ei edes ole mitään "puolen tunnin lounastaukoja" vaan valvontavastuu oppilaista on myös koko ruokailun ajan. Siksi pitää omat eväät syödä oppilaiden keskellä.

Vierailija

"opettaja joutuu kuuntelemaan naljailua lomistaan läpi vuoden, myös lomalla"

Höpö höpö. Vuodesta -83 lähtien olen ollut opettajana eika kukaan ole KOSKAAN minulle naljaillut lomistani. Sitä paitsi pidän työstäni.

Olen myos ollut melko useassa koulussa töissä eri puolilla Suomea, eika yhdessäkään niista ole ollut hometta.

Vierailija

Opettajalla olisi kesällä aikaa viettää kaverien kanssa aikaa, mutta kaikki kaverit ovat töissä ja kiireisiä. Sitten kun kaverit ovat lyhyellä lomallaan, on heillä vielä kovempi kiire kun täytyy ehtiä sukulaisiin ja mökille ja levätä ja kaikkia muita pakollisia loma-asioita.
Open täytyy siis tulla hyvin toimeen itsensä kanssa koska täytyy olla itselleen loman parasta (eli ainoata) seuraa.

Vierailija

Lisäksi opettajat ovat äärimmäisen pihejä, haluaisivat saada sen huononkin ruuan ilmaiseksi. Ärsyttää tuo jatkuva kouluruuan mollaaminen. Haluaisin nähdä selviäisikö yksikään opettaja senkään ruuan valmistamisesta edes yhtenä päivänä. Nousisi senkin työn arvostus ja jatkuva kotkotus.

Olen lomalla ja ansaitsen sen

Mitä aiheen käsittelyä......vai ruokatunti..... äkkiä  haukkaan jotain, jotta taas täydellä tohinalla eteenpäin, kello käy näet ja lukiokurssit etenevät vauhdilla. Aikataulussa on pysyttävä ja kelloa ja viikon aikataulua seurattava herkeämättä, oltava koko ajan ajasta edellä suunnitelmat raksuttaen. Viikonlopputöistä ei korvata, iltatöistä ei korvata - ne vain kuuluvat asiaan. Mitään ylityövapaita ei ole, pekkaspäiviä ei ole. Joopa joo, että jos oikein ruvetaan ajattelemaan. Mutta eipä siinä mitään, jos haluat opettajaksi, löydät varmasti netistä ohjeet hakea opettajainkoulutukseen, sekä tarvittaessa aineenopettajaopinnot siihen päälle. Muutaman vuoden tarvitset keskittyneesti....

Vierailija

Totta - lisäksi opettajan työn kuva on niin moninainen. Se on niiiiiin paljon muutakin kuin oppituntien pitoa ja valmistelua, puhumattakaan arvioitavien tehtävien määrästä esim. lukiossa. On palaveria jos minkämoista ja opiskelijoiden ohjausta henkilökohtaisella tasolla jne jne. Omat työpäiväni ovat kyllä yleensä paikan päällä koulussa keskimäärin 8.30-16.30... eikä työ tekemällä lopu. Ilta-ja viikonlopputyötä piisaa kyllä. , Urakkaluonteisuus painottuu, urakka meinaa venyä lukuvuoden mittaiseksi, välipäätä ei paljon ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Totta - lisäksi opettajan työn kuva on niin moninainen. Se on niiiiiin paljon muutakin kuin oppituntien pitoa ja valmistelua, puhumattakaan arvioitavien tehtävien määrästä esim. lukiossa. On palaveria jos minkämoista ja opiskelijoiden ohjausta henkilökohtaisella tasolla jne jne. Omat työpäiväni ovat kyllä yleensä paikan päällä koulussa keskimäärin 8.30-16.30... eikä työ tekemällä lopu. Ilta-ja viikonlopputyötä piisaa kyllä. , Urakkaluonteisuus painottuu, urakka meinaa venyä lukuvuoden mittaiseksi, välipäätä ei paljon ole.

Jatkan vielä tärkeän ajatuksen aiemmin kirjoittamaani:  "Nuoret antavat paljon, he ovat parasta työssäni."

Vierailija

Jos todellakin opettajan vuoden palkka on jaettu kahdelletoista kuukaudelle, niin miten sitten on mahdollista keskeyttää äitiysloma/hoitovapaa kesäkuukausiksi ja nostaa noilta vapailta kuukausilta täysi palkka ja syksyn tullen taas jäädä takaisin äitiyslomalle/hoitovapaalle? Samaan aikaan sijainen jää ilman kesäkuukausien palkkaa. Vain opettajat voivat kohdella työtovereitaan tällä tavalla.

Maikku-ope

Sen on ammattijärjestö ajanut noin joskus kauan sitten. Itse emme voi siihen vaikuttaa. Yritin, mutta huonosti kävi. Minulla on neljä lasta ja olin äitiyslomien lisäksi yhteensä viisi vuotta hoitovapailla. Minulla oli ainakin viisi sellaista kesää, että kouluviraston palkkatoimisto muistutti lain mukaisesta vapaan keskeyttämisestä. En tehnyt sitä, koska asia nolotti minua, enkä halunnut sijaiseni puhuvan minusta pahaa sen takia. Pyysin ohjaamaan kesäpalkat aina sijaiselleni. Luulinkin, että näin tapahtui! Vasta monta vuotta tämän jälkeen sain tietää, ettei yksikään sijaiseni ollut saanut kesäajan palkkoja. Olin hyvin pettynyt, sillä olisin toki suurperheen äitinä itsekin tarvinnut rahaa. Lisäksi menetin tuolla järjestelyllä työvuosia ja nyt se siirtää eläkkeelle pääsyäni noin vuodella. Muutenkin eläkeikäni on 65 vuotta, vaikka muut ikäiseni pääsevät vapaalle 60-vuotiaina. Minä täytän ensi vuonna 60 ja olen homekouluilla pahasti sairastunut luokanopettaja, jolle on vaikean astman lisäksi kehittynyt jo useita muita työkykyä rajoittavia sairauksia. Hajuste-ja kemikaaliyliherkkyys on niistä hankalimpia. Yskin kovasti ja ääni käheytyy jo oppilaiden vaatteista tulevista pesuaineiden hajuista, uusista oppikirjoista ja väripaketeista. Olen ai a rakastanut työtäni, mutta en sairaana jaksaisi enää tehdä sitä , vieläpä monta vuotta vielä .....

Vierailija

Ruokavalio sairauden vuoksi ainakin minulla syötättää omia eväitä. Ns. ruokavalioruoka on mautonta, mausteetonta laastia monesti. Syön mieluummin omatekemää ravintorikasta ja kuituriittoisaa ruokaa. Ja voin hyvin. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat