Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Varmaan herkullinen kukkakaalirieska, mutta ei sovi vegaanille eikä laktovegetaristille. Kananmunan tilalle aion kokeilla soija-, peruna- tai maissijauhoa.

Hiilihydraatit eivät ole epäte...

"pikaleivonnainen on gluteeniton ja hiilariton eli TERVEELLINEN" Mistähän lähtien gluteeni ja hiilihydraatit ovat olleet epäterveellisiä? Juuri tällä tavalla muovataan ihmisten ajatusmaailmaan siihen että hiilihydraatit olisivat jotenkin pahasta, kun näin ei kuitenkaan ole. Kirjoittaja voisi miettiä hieman sitä, että antaako hän omien mielipiteidensä paistaa tekstistä läpi vai kannattaisiko kenties perustaa kirjoituksensa faktaan?

Mie

Jotenkin alkaa kyllä tosiaan ärsyttää tuo gluteenittomuuden hehkutus terveellisenä. Keliakia on sairaus eikä liity muodikkuuteen tai laihduttamiseen mitenkään.

kyllästynyt helppoiluun

Miksi aina mantelijauhoa ja mantelijauhoa? Ei se sovi kaikille. Eikä edes maistu kovin hyvältä. Voihan siihen laittaa tilalle vaikka hienoa riisijauhoa, tai jotain gluteenitonta leipäjauhoseosta. Tekee itse jonkin mieluisan ja toimivan jauhoseoksen.

Suosin niitä ohjeita joissa tuntuu asiasta eli gluteenittomuudesta tiedetään jotakin, ja on opeteltu sopivat jauhot, niiden määrät ja toimivuus toistensa kanssa ja muutoinkin.

siemennäkkärintekijä

Tämä kukkakaalipitsapohja on ollut jo moneen kertaan netissä. Uutta on vain se, että tehdäänkin pieniä "rieskoja". Pohja toimii pitsassa, varmaan rieskoinakin. 

Miihkali

Tämäkään leivos ei ole hiilariton vaan suhteellisesti vähän hiilihydraatteja sisältävä. Hiilihydraatit eivät sinänsä ole ongelma, vaan se että nykyisin ruokavaliomme pitää useimmiten liikaa lyhytketjuisia hiilihydaatteja sisällään, etenkin pitkälle prosessoidut ruuat. Useimpien kasviksien sisältämät hiilihydraatit ovat pitkäkestoisia, eli hitaasti sokeria luovuttavia, ne myös sisältävät vähän sokereita suhteessa kasviksen massaan, eli niit' on vaikeampi nauttia liiallisia määriä. Etenkin nopeasti imeytyvät hiilihydraatit  pitävät heikosti nälkää, ne nostavat nopean insuliinipiikin, joka saa keräämään sokerit pois verestä ja varastoimaan rasvaksi kehoon, tämä myös aiheuttaa yleensä nopeasti ilmenevän suhteettoman kovan näläntunteen, joka yrittää vaatia tankkaamaan lisää sokeria. Tämä reaktio on todennäköisesti peruja ajoilta jolloin elimme luonnon ehdoilla. Kasvikset tuottivat meille tärkkelyksiä  juuresten ja hedelmien muodossa, joilla oli helppo kerätä rasvavarastoa talven niukkuuden varalta. Koska meillä nykyaikana ei enää ilmene samankaltaista ravinnonpuutetta, vaan yltäkylläisyyttä, on järkevämpi välttää sokerin liiallista käyttöä, ja suosia ennemmin verensokerin tasaisempana pitävää rasvaa, hyvälaatuisena.

SE

Sinänsä kiva ohje ja saattaa mennä kokeiluun kotona, mutta väite terveellisyydestä on lukijan aliarviointia. Kaalit eivät suinkaan ole kaikille terveellisiä, vaikka joillekin sitä on. Sama koskee kananmunaa. Mantelijauhossa kannattaa miettiä manteleiden alkuperää, sillä niiden kasvatus ei suinkaan ole aina eettistä, ekologista tai terveellistä. Että silleen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat