Seksuaalisesta suuntautumisesta!

Vierailija

Jäi mietityttämään tuo viime viikon Me Naisten haastattelu Salla Savolaisesta, joka on bi-seksuaali mutta elää parisuhteessa miehen kanssa. Savolainen väittää ettei välitä titteleistä, mutta kumminkin bi-seksuaalisuuteen näyttäisi tarvittavan jonkinlaisia "tekoja".

"Keskustelupalstoilla Salla on
törmännyt naisiin, jotka kertovat
olevansa biseksuaaleja, vaikka ei-
vät ole ikinä olleet naisen kanssa.
-Mikä bi se sellainen on? Tren-
dipellejä! Naisia ei muka löydy. Ei
viitsitä edes yrittää, kun se on
kumminkin niin hankalaa. Olen
itsekin ollut naisten kanssa, joita
olen ensin luullut heteroiksi."
Salla Savolaisen haastattelu Me Naisissa (46/2009)

Tässä siis annetaan ymmärtää, että naisen bi-seksuaalisuus tavallaan alkaa kun "on ollut naisen kanssa". Mitä se tarkoittaa? Seurusteluako vai ainoastaan suutelua tai seksiä?

Kiinnoistaisi lukea muidenkin mielipiteitä ja ajatuksia "seksuaalisuuden alkamisesta".

Ihan oikeasti. Entäs ne matit ja liisat jotka tykkäävät salaa toisitaan, mutta eivät uskalla kertoa sitä?
Onko ihminen niin kauan "seksuaaliton" kunnes seksuaalisuus muuttuu ajatuksista ja tunteista teoiksi?
Missä menee raja? Jos koetaan romanttisia tunteita toista ihmistä kohtaan, niin silloinko ei vielä olla seksuaalisia?

No tämän haastattelun jälkeen oli jonkinlainen tietoisku (kuten voitte kyseisen lehden lukeneet huomata), jossa suomalaisesta biseksuaalisuudesta väitöskirjaa tekevän Jenny Kangasvuon mielestä ihminen on bi, jos sanoo olevansa bi. Tämä varmaan siis ymmärrettävissä myös niin, että jos tuntee pitävänsä sekä miehistä että naisista, ja "myöntää" sen itselleen, on bi-seksuaali.

Mitä mieltä olette? Milloin on joku "seksuaali" vai onko edes mielekästä luokitella ihmisiä sen perusteella pitääkö miehistä ja/tai naisista?
Ovatkohan tyttönaiset (vanhat piiat) ja poikamiehet ei-seksuaalisia jos eivät ole olleet "kenenkään kanssa"? :D

Kommentit (4)

Vierailija

Tämä nyt ei vastaa kysymyseen, mutta haluan kommentoida juttua.
Kyseinen juttu oli me naisten huonoin juttu, kautta aikojen!
Noin nuori ja tommoinen kokemus. Kaikki "kohellus" voi mennä nuoruuden piikkiin. Ja sitten aletaan normaaliin nainen-mies suhteeseen. Ja jos lapsia meinaa saada, siihen tarvitaan useimmiten mies :)
Yhteiskunnan luoma lukko, muka seksuaalisuus, se on ihmisen biologian luoma lukko!

Vierailija

Olen myös Jenny Kangasvuon kanssa enemmän samoilla linjoilla: ihminen itse määrittää milloin on bi-seksuaali. Ja jos ihminen on itse sitä mieltä, vain sillä on merkitystä. Ei sillä onko seksikokemuksia saman sukupuolen kanssa.

Muutenkin minua häiritsi Salla Savolaisen kypsymätön ja räväkkä tyyli käyttää termejä ja sanontoja. Enitsen pisti silmiin natsi-sanan käyttö kun puhutaan siivoamisesta. En missään tilanteessa käyttäisi niinkin vahvaa sanaa kuin natsi. Enkä varsinkaan näin kevyessä yhteydessä.

Vierailija

Ja Oulun Setan mollaaminen oli kyllä sopimatonta. Oulun Setan tilaisuuksiin ovat kaikki seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta tervetulleita, hän on ehkä kohdannut bileissä ihmisiä, jotka eivät ole samaa mieltä, mutta sitä ei pidä sotkea järjestön yleiseen mielipiteeseen. Seta työskentelee juuri edistääkseen seksuaalista tasavertaisuutta!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat