Artikkelista: Sanna Stellan: ”Synnytystapa pitää saada valita”

Kommentit (2)

Vierailija

Ihana juttu! Liian harvoin tuodaan tätä puolta asiasta esille asiallisella tavalla. Aiheesta ei saa oikein edes puhua ilman että joku alkaa huutamaan siitä, ettei kipulääkkeiden käytöstä saa äitejä syyllistää ja luulevatko "luomusynnyttäjät" olevansa parempia äitejä tms. täysin asiaan liittymätöntä. Kysymyshän on vain valinnanvapaudesta!

Itse olen kaksi lasta synnyttänyt pienessä aluesairaalassa juuri mainitusta syystä. "Oikea" synnyssairaala on ollut ensimmäisellä kerralla parin sadan metrin päässä ja toisella kerralla muutaman kilometrin. Synnyttämään on ajettu 100 km:n päähän.

Kolmatta lasta odotan ja aion mennä hänetkin tuohon pienempään sairaalaan synnyttämään jos ei mitään isoja ongelmia raskauden kanssa tule. Syynä on nimenomaan se, etten kaiken kuulemani perusteella (ko. suuressa sairaalassa synnyttäneet, ko. sairaalan synnytysvalmennus, ko. sairaalan lääkärien kommentit) voi luottaa siihen, että "saan" synnyttää siellä lapseni haluamallani tavalla eli mahdollisimman luonnollisesti, parhaaksi kokemassani asennossa, ilman turhia toimenpiteitä.

Pienessä aluesairaalassa olen saanut synnyttää kiireettömästi, lääkkeetömien kivunlievysmenetelmien avulla, saaden tähän kaikkeen kätilön täyden tuen ja kannustuksen. Voisin kertoilla näistä ihanista synnytyskokemuksistani vaikka maailman tappiin saakka jos joku jaksaisi kuunnella :)

Aivan käsittämätöntä, että näitä pieniä yksiköitä lakkautetaan toinen toisensa jälkeen. Onneksi alkaa lapsiluku olla täynnä eikä tarvitse pelätä joutumista mammuttisairaalan liukuhihnalle.

Kiitos loistavasta jutusta!

Vierailija

Varmasti Tammisaaren synnytyssairaala on hieno paikka,mutta olen itse synnyttanyt kaksi lastani Katiloopistolla ja nuorimmaisen Jorvissa, ja molemmissa paikoissa sain itse valita synnytystavan,otanko epiduraalin vai en,leikataanko valiliha vai....Mihinkaan ei pakotettu ja kaikkea haluamaani sain kokeilla. Monet ystavani ovat myos synnyttaneet naissa paikoissa ja ihmettelevat miksi Tammisaarelle vain on tullut maine,etta siella saa synnyttaa vaihtoehtoisella tavalla, kun meille kaikille se on suotu naissa muissa sairaaloissa myos.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat