Kommentit (3)

Vierailija

"Seksuaalisuus on alue, jolla mikään ei ole kiellettyä niin kauan kuin se on sallittua, Åberg sanoo."

Huoh, miten kukaan voi käyttää argumenttina noin naurettavaa tautologiaa? Eipä mairittele Naisten linjan henkilöstön osaamistasoa.

Vierailija

Todella pelottavaa ja järkyttävää, että joku, joka työskentelee NAISTEN LINJALLA väittää, että tässä elokuvassa ei ole mitään väärää. Se on totta, että seksuaalisella väkivallalla ja BDSM:llä on ero, mutta kuka tahansa, joka on lukenut pätkiä tästä kirjasta tietää, että se on kaikki väärin naisia kohtaan. Kirjassa on jopa raiskaus, joten olen todella, todella pettynyt suomen ns. "naisten linjaan". BDSM EI ole pakottamista toista tekemään jotain, vaikka hän kieltäytyisi siitä.

Vierailija

Seksuaalisuus on myös aluetta, jossa mikään ei ole sallittua niin kauan kuin se on kiellettyä. Ei toista ihmistä voi "edes" halata, ellet ole varma siitä, että tilanne on sopiva - esimerkiksi jos halaisit satunnaista vastaantulijaa kadulla, hän todennäköisesti pitäisi tilannetta vähintäänkin vaivaannuttavana. Toisaalta luottamuksellisessa ja turvallisessa suhteessa voi kokeilla monenlaisia rajoja ilman väkivallan pelkoa - ja ainoastaan silloin.

En ota kantaa elokuvan tai kirjojen sisältöön, sillä en ole elokuvaa nähnyt enkä lukenut kirjoja. Lienee kuitenkin yleisesti tiedossa, että kirjoja ei ole suunnattu lapsille ja elokuvalle on asetettu ikärajaksi 16. Ohjelmistossa on paljon muitakin K-16 elokuvia, joissa on väkivaltaa. Pitäisikö ne kaikki kieltää? Entä kaikki muut kirjat, joissa on reaalimaailman etiikkaan verrattuna arveluttavia ja epäuskottavia kuvauksia ihmissuhteista? Markiisi de Saden Justine? Sacher-Masochin Venus turkiksissa? Bridget Jonesin päiväkirjat? Liikutaan aika vaarallisella alueella, jos ilmaisun vapautta lähdetään rajoittamaan mutu-perusteella.

Jokaisella meistä on täysi oikeus olla katsomatta kyseistä elokuvaa tai lukematta kirjoja. Itse olen käyttänyt tätä oikeutta ja suosittelen lämpimästi muillekin.

Kaisa Åberg, Naisten Linja

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat