Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

"Läskistyminen ei muuta ketään ihmisenä. Minä – lihottuani – olen ihan se sama tyyppi."

Asiaa, että toisen haukkumiseen ei ole oikeutta, ja vihasin itsekin sitä, kun kavereilta tuli "hyviä" ja "ystävällisiä" neuvoja, kun oli 10 lisäkiloa kertynyt. Olen kuitenkin hyvin eri mieltä siitä, että läskistyminen ei muuta ihmistä tai että lihottuaan on sama tyyppi. Rasvakudos vaikuttaa paljon esimerkiksi hormonitoimintaan ja sitä kautta mieleen, yleisterveyteen ym. Niin se vain on, vaikka kuinka toivoisi muuta. Minä en ole läskinä sama tyyppi, vaan paljon onnettomampi kuin hyväkuntoisena (sekä liikunnallisesti että ilman sitä rasvakudosta). Kannustan siis kaikkia terveyteen, ja se oikeasti vaikuttaa mieleenkin. Tsemppiä!

Vierailija

Usein piikittelijä on ihminen, joka on rakentanut koko minuutensa ja itsetuntonsa sen ympärille, että on normaalipainoinen. Hän saa nautintoa ja ylemmyydentunteita tuomalla esiin sen, kuinka toinen on lihava ja kuinka hän itse on niin hoikka --> parempi ihminen. Taustalla todellisuudessa heikko itsetunto ja halu pönkittää sitä toisten kustannuksella.

Tämäntyyppiset henkilöt harrastavat monasti myös kehukerjäystä: 'Mä en voi syödä tota leivosta, koska oon niin läski!' Tähän ja vastaaviin sanomisiinsa odottavat sitten kieli pitkällä muilta näitä vastauksia: 'Mitä ihmettä! Voithan SÄ syödä sen leivoksen, koska oot niin hoikka!' 'Mitä sä höpötät, sä voit syödä mitä vain kun oot niin laiha.'

Vierailija

Asiaa. Toivoisin myös, että MeNaiset tsemppaisi vähän tässä asiassa: sivunne on täynnä kirjoituksia erilaisista laihdutusvinkeistä, kilomääristä ja niiden hävittämisestä - milloin viisi milloin kymmenen; jutta gustafsberg on luetuin juttu, veden ynnä muiden aineiden laihduttava vaikutus, ystävällisiä neuvoja miten selvitä "repsahduksesta" ja "lössykyydestä", kevyempi elämä, jne. jne. Ja jatkuvasti.

Vierailija

terveys on tottakai tärkeä asia mutta tässä maailmassa on paljon tärkeämpiäkin esim. henkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita joista pitäisi olla huolissaan ja joihin käyttää energiaa, esim. lasten syrjäytymisestä ja kaikkia koskevasta lisääntyvästä väkivallasta ja turvattomuudesta. Media ja lehdet pyörivät ihan liikaa laihdutuksen ja kehonkohennuksen ympärillä vaikka katse pitäisi siirtää kauemmas ja pintaa syvemmälle, ennemminkin yhteiskunnallisten epäkohtien (lähimmäisistä aloittaen) korjaamiseen joilla ei ole ulkonäön kanssa mitään tekemistä.

Vierailija

Juurikin näin. Ärsyttää ihan hirveästi nämä "hyvää tarkoittavat" kommentit vaikka en itse ole niitä koskaan normaalipainon takia joutunut kuulemaan. Se on aina huonosti peiteltyä ilkeyttä huomautella toisen painosta. (ainakaan jos asianomainen ei ota itse asiaa esille) Turha yrittää kääntää sitä huolestumisen sädekehäksi. Ja kyllä, jokaisen pitäisi ensin hyväksyä itsensä juuri sellaisena kuin on ennen kuin alkaa lihottaa tai laihduttaa itseään. Kyllä se motivaatio pitäisi löytää jostain muualta kuin itseinhosta.

Vierailija

Samanlaista "huolestunutta" paskaa joutuu vastaanottamaan myös hoikka nainen. Painan 59 kiloa, pituutta 175 cm. Tuntemattomat ihmiset kertovat mielipiteitään ja diagnoosejaan: syöpäpotilas, anorektikko, narkkari, luukeppi..oot kyllä liian laiha, pitäis sun kyllä saada lihaa luiden ympärille jne jne.
Kerran katselin vaatteita kaupassa, siinä saman telineen ääressä oli pari naista, mulkoilivat pitkään, sitten tuli närkästynyt kommentti "Hyvähän sun on vaatteita ostaa, kun oot pitkä ja laiha"

Lähes kuollut jo

Vierailija

Mua ihmetyttää, että teiltä lihavilta löytyy noin paljon kavereita, jotka uskaltavat huomauttaa asiasta. Osa ehkä tosiaankin vain ilkeilee. Vaan oletteko tulleet ajatelleeksi, että jotkut kavereistanne saattavat ihan aikuisten oikeasti olla teistä huolissanne?

Itselläni on yksi merkittävästi ylipainoinen ystävä. Hän on hyvin pidetty kaveripiirissään, joskin välillä aika tuittupäinen. Hän voivottelee usein esimerkiksi sinkkuuttaan. En yksintertaisesti uskalla ehdottaa painon pudotusta, vaikka tässä tapauksessa ylipainolla todellakin saattaisi  olla vaikutusta asiaan. Ystäväni lisäksi juo reippaalla otteella sekä tupakoi. Ruokavalioon kuuluvat transrasvat ym. tunnetusti epäterveelliset mätöt. Ei ole kiva katsella vierestä kun ystävä systemaattisesti  tuhoaa terveyttään. Tämä asia ihan oikeasti  saa mut huolestuneeksi, sillä neljääkymppiä lähestyvän naisen terveys ei taatusti  tuota menoa kauaa kestä.

Juuri muuten julkaistiin tutkimus, joissa todettiin, että nuoret lihavat ovat useinmiten vielä perusterveitä. Vanhemmiten lihavuuden myötävaikutus erilaisiin sairauksiin on kuitenkin kiistaton.

Joten sinä lihava ( ja nyt en puhu pyöreistä  ja pullukoista vaan ihmisistä, joiden BMI on 30+) : seuraavan kerran kun joku normaalipainoinen huomauttaa painostasi, koitapa ajatella että hän tökerästä tyylistään huolimatta ehkä ihan oikeasti haluaa sinulle pelkkää hyvää!

Peace & Love niin hoikille kuin pyöreillekin!  :)

Vierailija

Itse olen asiasta täysin eri mieltä- ystäväni on lihonut viimeisten vuosien aikana, ei kymmenen eikä 20 kiloa vaan lähemmäs 40! Ennen, kun hänkin oli ns normaalipainoinen tai oikeastaan hoikka, hän mennen tullen arvosteli kanssasisariaan, jotka olivat päästäneet itsensä " repsahtamaan" milloin äitiyden milloin minkäkin varjolla. Nyt, kun ikää alkaa tulla lähemmäs 50 ja kiloja 150, saan itse jatkuvasti kuulla olevani " kukkakeppi", " biafralainen" yms. Tosiasiassa painan täsmälleen saman kuin 20 vuotta sitten ennen lapsia. Ei ole ilmaiseksi tullut ei, joutuu tinkimään syömisistään ja juomisistaan ja urheilla saa välillä kuin " hullu", mutta väitän , että olen peilikuvaani sata kertaa tyytyväisempi kuin hän! Turhaa lässytystä se, että sanotaan, että lihavat olisivat tyytyväisiä kehoonsa, eivät varmasti ole, varsinkaan, jos ovat aikoinaan olleet normipainoisia! Ollaanpa rehellisiä toisillemme, niin lihavat kuin laihat :-) 

Vierailija

En ole huolissani ystävien läskeistä, koska itsehän kantavat ne. Ainoastaan olen huolissani omaisteni läskeistä, koska en halua heidän tuhota näin omaa terveyttään.

Vierailija

20 min liikuntaa päivässä voi vähentää ennenaikaisen kuoleman riskiä. Hyvää kuntoa tai edes perustasoista se ei rakenna. Liikkukaa enemmän, ihan vapaasti valitulla tavalla jonka keho kestää ja jossa tulee hiki.

Hiilarittomuus: toimii. Jopa lääkärit suosittelevat rajua hiilareiden laskemista muutamaksi viikoksi läskinlähdetyksen alkuun - näin päästään mittoihin, jossa mm. liikkuminen on turvallisempaa aloittaa. Ei höpöhöpöä. Katsokaa mm. raskausdiabeteksen hoiton hiilarirajoitukset.

Terveys: liikkuva pullukka on taatusti liikkumatonta laiheliinia terveempi (ellei ole perussairauksia). Mutta jos BMI on esim 30+ on aivan turha väittää etteikö riski liikuntaelinsairauksille, sydän - versisuonisairauksille, sisäelinrasvan kertymiselle ja esim. hormonaalisille häiriöille ole paljon suurempi kuin normipainoisten keskuudessa. Typerää saivartelua joka voi estää jonkun todella laihtumisen tarpeessa olevan yrityksen edes aloittaa.

Itsetunto: kiittääkö BMI 30+ henkilö itseään joka päivä siitä, että on saanut itsensä näin komeaan kuntoon? Tuskin. Ja mitä se tekee heidän itsetunnolleen, tyytymättömyys omaan olemukseen? Ei varmaan ainakaan nosta -> alttius masentua.

Eli kyllä kaverit, olkaa huolissanne, aidosti ja rakastavasti - ilkeys ei auta. Paljon iloisempi asia on pullukka ystävä joka voi hyvin, kuin lihava, jonka terveys on kiikun kaakun ja joka voi kokonaisvaltaisen huonosti. Kyllä joskus on jopa velvollisuus huomauttaa ja tarjota apua. Kovin moni, esim. verenpaine ja diabetes lääkityksen jättänyt laihtunut ylipainoinen,  ei varmaan kadu elämäntapamuutostaan.

Vierailija

Surkuhupaisinta on se, että yleensä nämä "hyvää tarkoittavat" huomauttelijat eivät oikeasti välitä sinun asioistasi pätkääkään. Mutta lihopa muutama kilo, niin yhtäkkiä "välittävät" niiin paljon toisen terveydestä ;) Terv. nimimerkki "Kokemusta on"...

Vierailija
Vierailija

Mua ihmetyttää, että teiltä lihavilta löytyy noin paljon kavereita, jotka uskaltavat huomauttaa asiasta. Osa ehkä tosiaankin vain ilkeilee. Vaan oletteko tulleet ajatelleeksi, että jotkut kavereistanne saattavat ihan aikuisten oikeasti olla teistä huolissanne?

Itselläni on yksi merkittävästi ylipainoinen ystävä. Hän on hyvin pidetty kaveripiirissään, joskin välillä aika tuittupäinen. Hän voivottelee usein esimerkiksi sinkkuuttaan. En yksintertaisesti uskalla ehdottaa painon pudotusta, vaikka tässä tapauksessa ylipainolla todellakin saattaisi  olla vaikutusta asiaan. Ystäväni lisäksi juo reippaalla otteella sekä tupakoi. Ruokavalioon kuuluvat transrasvat ym. tunnetusti epäterveelliset mätöt. Ei ole kiva katsella vierestä kun ystävä systemaattisesti  tuhoaa terveyttään. Tämä asia ihan oikeasti  saa mut huolestuneeksi, sillä neljääkymppiä lähestyvän naisen terveys ei taatusti  tuota menoa kauaa kestä.

Juuri muuten julkaistiin tutkimus, joissa todettiin, että nuoret lihavat ovat useinmiten vielä perusterveitä. Vanhemmiten lihavuuden myötävaikutus erilaisiin sairauksiin on kuitenkin kiistaton.

Joten sinä lihava ( ja nyt en puhu pyöreistä  ja pullukoista vaan ihmisistä, joiden BMI on 30+) : seuraavan kerran kun joku normaalipainoinen huomauttaa painostasi, koitapa ajatella että hän tökerästä tyylistään huolimatta ehkä ihan oikeasti haluaa sinulle pelkkää hyvää!

Peace & Love niin hoikille kuin pyöreillekin!  :)

Meniköhän sinulta kolumnin viesti ohi? Hyvä tahto ei pelasta sitä miltä painosta huomauttelu tuntuu eikä huomauttelu taatusti kannusta kovinkaan montaa ihmistä laihduttamaan. Aihetta kannattaa lähestyä position kanssa: selittää vaikka mitä positiivisia muutoksia on tehnyt omassa elämässään, liikkumisessa ja ruokavaliossa. Sanoma menee näin paremmin perille. Kyllä jokainen lihava tietää olevansa lihava. Painosta huomauttelu ei edistä niin pitkäaikaiseen projektiin kuin pysyviin ruokailutottumusten muutoksiin ryhtymistä.

Vierailija

Miten joku kehtaa katsoa oikeudekseen sanoa toiselle ihmiselle, miltä tämän tulisi näyttää, miten elää jne.? TAKUULLA jokainen ylipainoinen TIETÄÄ kilonsa!! Ei siihen tarvita ulkopuolisen kommentointia.

lontti

Vierailija kirjoitti:
20 min liikuntaa päivässä voi vähentää ennenaikaisen kuoleman riskiä. Hyvää kuntoa tai edes perustasoista se ei rakenna. Liikkukaa enemmän, ihan vapaasti valitulla tavalla jonka keho kestää ja jossa tulee hiki.
Hiilarittomuus: toimii. Jopa lääkärit suosittelevat rajua hiilareiden laskemista muutamaksi viikoksi läskinlähdetyksen alkuun - näin päästään mittoihin, jossa mm. liikkuminen on turvallisempaa aloittaa. Ei höpöhöpöä. Katsokaa mm. raskausdiabeteksen hoiton hiilarirajoitukset.
Terveys: liikkuva pullukka on taatusti liikkumatonta laiheliinia terveempi (ellei ole perussairauksia). Mutta jos BMI on esim 30+ on aivan turha väittää etteikö riski liikuntaelinsairauksille, sydän - versisuonisairauksille, sisäelinrasvan kertymiselle ja esim. hormonaalisille häiriöille ole paljon suurempi kuin normipainoisten keskuudessa. Typerää saivartelua joka voi estää jonkun todella laihtumisen tarpeessa olevan yrityksen edes aloittaa.
Itsetunto: kiittääkö BMI 30+ henkilö itseään joka päivä siitä, että on saanut itsensä näin komeaan kuntoon? Tuskin. Ja mitä se tekee heidän itsetunnolleen, tyytymättömyys omaan olemukseen? Ei varmaan ainakaan nosta -> alttius masentua.

Eli kyllä kaverit, olkaa huolissanne, aidosti ja rakastavasti - ilkeys ei auta. Paljon iloisempi asia on pullukka ystävä joka voi hyvin, kuin lihava, jonka terveys on kiikun kaakun ja joka voi kokonaisvaltaisen huonosti. Kyllä joskus on jopa velvollisuus huomauttaa ja tarjota apua. Kovin moni, esim. verenpaine ja diabetes lääkityksen jättänyt laihtunut ylipainoinen,  ei varmaan kadu elämäntapamuutostaan.

Jos huomauttaa, lienee myös jotain apua tarjota? Eikö? No sitten ei kannattane huomauttaa.

Onko ihmiset yhtä huolissaan tupakoijien, alkoholia runsaasti käyttävien, paljon irtosuhteita harrastavien ystäviensä terveydestä? Vahditteko tarkastaako läheisenne rintansa tai kiveksensä säännöllisesti mahdollisten kyhmyjen varalta?

Jotenkin vaan aina jaksaa ärsyttää tämä tekosyy päästä huomauttelemaan. Kun ei sitten kuitenkaan ole mitään oikeaa apua asiaan tarjota, tai edes sen pariin ohjata. Ja joo, syö vähemmän, liiku enemmän EI ole apu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat