Tohtorit kertovat: Tällaista on olla huippukoulutettu ja työtön

Kommentit (11)

Vierailija

Työttöyys on pian yhä useamman kohtalo. Nalle Wahlroos kertoi vuosi sitten, miten Suomeenkin saadaan suurtyöttömyys: 1. Opiskelijat nopeammin työelämään. 2. Eläkeikää nostetaan. 3. Otetaan enemmän maahanmuuttajia. 

Näillä keinoilla työnhakijoita on enemmän kuin työpaikkoja ja palkat saadaan laskemaa Suomessakin. 

Vierailija

Ei kannata olla niin tittelinkipeä, että mainitsee ansioluettelossaan kaikki pätevyytensä. Kannattaa vähän katsoa mitä hakee ja sen mukaan muokkaa cv:tä. Toinen asia on, että töitä löytyy varmasti jos on valmis muuttamaan toiselle paikkakunnalle. En ymmärrä mikä vuokralla asuvalla on tässä ongelmana. Varsinkin pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat niin naurettavat, että muualla suomessa sillä rahalla lyhennetään asuntolainaa.

Vierailija

No jos on valtiotieteen tohtorin paperit niin äkkiä puoluetta etsimään,,,kyllä uraputki urkenee jostakin puolueesta kun lähdet eduskuntavaaliehdokkaaksi?? Itse ainakin lähtisin jos olisin tohtori?? Vajaa viisitoista vuotta tuosta 51 vuoden iästä menee äkkiä eduskunnassa päättämässä väärin päätöksiä ja sitten lopuksi jäädään eläkkeelle hyvillä liksoilla?

Vierailija

Jos haluaa yliopistokoulutuksen olevan pohja työelämälle, tulisi tutkia melko tarkkaan työllistymismahdollisuudet kyseisillä aloilla. Moni humanistinen koulutuslinja saattaa kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta ei tarjoa työtä yliopistojen ulkopuolella.  Tätä eivät yliopistot mielellään mainosta jotta saisivat opiskelijoita. 

Eri asia on sitten jos on oikeasti kiinnostunut sukupuoliroolien kehityksestä manner-Euroopan kaakkoislaidalla eikä ole kiinnostunut siitä työn puolesta.

Vierailija

pisti heti silmään että ensimmäisenä ongelmana tuotiin esiin  ettei voi käydä elokuvissa eikä konserteissa??? Tuskin asiaat nyt ihan niin huonosti on jos on mahdollisuus asua ja saada ruokaa. t yrittäjä joka ei saa edes 500€/kk kun kaikki tulot menee pakollisiin maksuihin

Vierailija

Nämä on juuri näitä "ikuisia opiskelijoita" jotka eivät aiokaan koskaan tehdä ns kunnon töitä. Luulisi että ulkomailta löytyisi oikeille tohtoreille ja akateemiselle töitä, mutta ei suomessa vain ollaan ja kaivellaan joutilaina persuksia ja pahimmassa tapauksessa vievät tavalliselta duunarilta työt kun alisuorittavat jossain koulutustaan vastaamattomassa työssä.

Vierailija

"Luulisi että ulkomailta löytyisi oikeille tohtoreille ja akateemiselle töitä".

Kertoisitko mistä maasta ja miltä alalta? Olen itse kokenut useita työttömyysjaksoja ja nyt ollut jo pidempään alaani vastaavissa töissä. Sen verran hyvin muistan näsäviisaat, kaikkitietävät kommentit, etten voi olla tarttumatta tähän. Monenlaisia neuvonantajia on minullekin työttömyysjaksoinani riittänyt. Harva on konkreettisesti pystynyt auttamaan. Omasta kokemuksestani sanoisin, että ideoitaan ei kannata tyrkyttää, jos ei itse ole kokenyt työttömyyttä eikä oikeasti ymmärrä lama-ajan työmarkkinoista tai työttömän tilanteesta mitään. Niin uskomattomalta kun se kuulostaakin, nyt on tosi moni äärimmäisen fiksu ja ahkera tyyppi "kaivelemassa persuksia" kun töitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Ei Suomessa eikä ulkomailla. Se on turhauttavaa, ja siihen tarvitaan ympäröiviltä ihmisiltä viisastelun sijaan empatiaa.

Jos joku normaali työssäkäyvä tämän lukee, niin vinkiksi miten kohdata työtön ystävä: älä ensimmäisenä kysy miten työnhaku sujuu. Todennäköisesti ystäväsi pyörittelee muutenkin asiaa mielessään 24/ 7 ja sinun näkemisesi on kipeästi kaivattu breikki näihin ajatuskuvioihin. Sen sijaan ehdota jotain mielekästä tekemistä, esim. kävely tai ilmaistapahtuma, ja mikäli sinulla on varaa tarjota, myös leffa tai kahvila. Kysy "mitä sinulle kuuluu?" Tähän on työttömän mahdollista vastata niin kuin hänestä itsestä parhaimmalta tuntuu. Todennäköisesti hän kertoo tässä yhteydessä myös työnhaustaan, mutta omaehtoisesti.

Sydämestäni toivotan voimia kaikille työttömille tohtoreille! Systeemi on mätä jos ei teidän ammattitaitonne kelpaa. Älkää lannistuko, vaan sitkeästi jatkakaa työnhakua analysoimatta miltä sen miljoonannen työhakemuksen vääntäminen tai potentiaaliselle työntantajalle soittaminen tuntuu. Perseestähän se on, mutta sitä voitte analysoida tarkemmin vasta sitten kun työpaikka on vihdoin plakkarissa. Näin itse tein ja nyt olen nöyrän kiitollinen akateeminen työläinen.

Vierailija

Tässäkin taas pitää huomoida, että nämä tohtorit ovat humanisteja, joiden väitöskirjat ovat olleet jonniinjoutavaa termien pyörittelyä ja niillä kikkailua. Olisiko kannattanut väitöskirjassaan esitellä jotain kaupallistettavaa ja oikeasti hyödynnettävää tutkimusta?

Terveisin
Tohtori tekniikan alalta, väitöskirjaa tehdessä syntyi kaksi pantenttia

Vierailija

Tässä se on taas sitä, kun toimittaja ei ole tarkastanut asioita ja kirjoittanut asiavirheitä vilisevän jutun. Ensinnäkin Minna Uimonen: " Kuukausittaisen työmarkkinatuen kaikki noin 560 euroa menevät vuokraan." ööö -. Siihen päälle asumistuki sekä 470 euroa vähintääm elämiseen ellei muualta, niin sossusta. Tämä siis jos ei ole omaisuutta tai tuloja. Mutta tuo toinen Minna artikkelin lopussa: " Sairaanhoitajakoulutukseen pääsy edellyttää aikaisempaa työkokemusta alalta." Ööö Kyllä sitä amk:hon pääsee opiskelee sairaanhoitajaks ilman aikaisempaa työkokemusta alalta kuhan vain pääsee valintakokeista läpi.

Satu Mäkinen

Olen ollut työttömänä tohtorina reilun vuoden. Toisaalta, väikkärini oli esitarkastusprosessissa 11kk, joten töitä olen hakenut jo 2v. Turhaan.

Koen niin, että tohtorina ei työllisty mm. sen vuoksi, että säästetään. Ajatellaan, että jos tohtori työllistetään maisteritason paikkaan, maksaa se enemmän. Ei ajatella, mitä lisäantia laaja-alaisen koulutuksen hankkinut yksilö voisi tuoda työyhteisöön, tai että tohtori voi suostua maisteritason palkkaan automaattisesti.

Toiseksi, esimiehet voivat kokea kilpailutilanteeksi sen, että palkkaavat itseään koulutetumpaa väkeä työyhteisöön.

Kolmanneksi koen, että kiristyneen työnhaun takia lobbauksella ja suhteilla on aikaisempaa enemmän vaikutusta valintoihin. 

On minulla myös sairaanhoitajan koulutus, mutta ei siihen työhön vaan mennä 18 vuoden tauon jälkeen. Ala muuttuu nopeasti ja tulisi päivittää alan tiedot perusteellisesti ennen mahdollisuutta hakea sairaanhoitajan tehtäviin. Aikoinani hakeuduin hankkimaan lisäkoulutusta, koska sairaanhoitajan vuorotyö ei sopinut migreenini vuoksi.

Kyllä tässä miettii, onko Suomella varaa tuhlata osaamista tällaisena aikana? Miksi ei haluta hyödyntää tohtoreiden osaamista? Monikaan ei tiedä, kuinka paljon tohtorit ovat investoineet tutkimuksen tekoon aikaa ja rahaa se hankkineet elantonsa pienistä apurahoista uskoen, että koulutusta ja osaamista arvostetaan työmarkkinoilla. Rahaa kyllä laitetaan monenlaisten konsulttien palkkaamiseen, eikä oikeasti viitsitä edes selvittää heidän koulutus - ja osaamistaustaansa. 

Olisi ehkä jatkossa viisaampaa hakea töitä maisterina?

FT, Dos., ja lääk-yo.

Tässä myös yksi työtön tohtori, ja tottakai luonnontieteistä. Olen kyllä ollut vuosia, noin 15 vuotta, väitöksen jälkeen aktiivisessa tutkimustoiminnassa yliopsitoilla ja tutkimuslaitoksissa niin Suomessa kuin ulkomailla. Akatemian tutkijatohtorin ja Akatemiatutkijarahoituksen jälkeen Suomesta ei enää voi itse edes työllistää itseään, se on mahdotonta. Et voi hakea rahoitusta, jos ei ole vakutuista työpaikkaa. Ulkomailla olen työllistynyt hyvin ja työllistyisin varmaan edellenkin mutta nykyinen perheellinen elämäntilanne ei sitä enää oikein salli yhtä helposti kuin ennen. Johtopäätös on se, että tohtorina en Suomessa enää työllisty, joten vaihdan alaa. Se on kyllä hullua sikäli, että yhteiskunta on minua tukenut sadoilla tuhansilla euroilla, kun opiskelija ensin maisteriksi ja sitten tohtoriksi luonnontieteissä. Sen jälkeen mm. EU ja Suomen Akatemia ovat tukeneet "uraani" lähes kahdella miljoonalla eurolla. Nyt ne kaikki on käytetty, lähes 100 tieteellistä julkaisua tehty ja arvostusta kyllä on. Ei vaan ole töitä! No, ehkä lääkärinä saan pian töitä. Mutta nyt melkein 40 vuotiaana tuntuu siltä, että olisiko yhteiskunnalle ollut parempi työllistää minut tutkimustyöhön, jossa osoitin olevan erittäin hyvä, ja joku muu (nuorempi) lääkäriksi. Ilmeisesti ei ja ehkä juuri tätä Opetus- ja kulttuuriministeriökin haluaa. Titteleitä kansalle.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat