Kommentit (11)

Vierailija

En voi ymmärtää näitä ihmisiä.

He puhuvat julkisesti "meidän perheestä" ja "meidän lapsesta". Ovat sanoneet, että haluavat pitää lapsen aina.

Eivätkö he siis vilpittömästi tahdokaan, että lapsen oikeat vanhemmat pääsevät jaloilleen, huostaanotto voidaan purkaa ja että lapsi pääsee oikeaan kotiinsa? Eikö se olisi kuitenkin lapselle parasta?

Vai onko kyse siitä, että tämä Taiveaho/Kaikkonen pariskunta on niin kärsinyt, niin kaunis ja hyvin toimeentuleva? Siinä taitaa biologiset vanhemmat jäädä kakkoseksi.

Onko tämän lapsen tarkoitus tehdä Kaikkonen ja Taiveaho iloiseksi ja hoitaa lapsettomuuden traumaa? Eikö se ole itsekästä? Vai eikö tätä saa edes kysyä?

Mitä jos lapsen oikeat vanhemmat toipuvat: uskaltavatko he enää ottaa lastaan takaisin? Lynkkaisiko suuri yleisö heidät ja romahtaisivatko "meidän kaikkinen Antti ja Satu" lopullisesti?

Monelle vanhemmalle kyvyttömyys huolehtia omasta lapsesta on iso tuska. Eivät kaikki huostaanotettujen lasten vanhemmat ole tunnekylmiä välinpitämättömiä huumehörhöjä, jotka vain hakkaisivat lapsensa puolikuoliaiksi.

Eikö sijasvanhemmuuskoulutuksissa yhtään puhuta hienotunteisuudesta huostaanotettua lasta, hänen taustaansa, sukua ja oikeita vanhempia kohtaan? Onko oikein repostella lapsen traumaattista taustaa, vaikka oman onnen tämäkin pariskunnan kohdalla jokainen tietenkin ymmärtää?

Vierailija

Eihän tuo repostelua ole, kun lasta olla esitelty lehtien sivuilla. Silloin sitä voisi reposteluksi kutsua. Miten tämä asia on näin vaikea muiden suomalaisten kestää? Itse olen lapseton, eikä ole vaikeata tämän asian kanssa elää. Johtuneeko siitä etten osaa olla toisten asioista ja onnellisuudesta kateellinen? Kiitän ja onnittelen itsekin aina tilaisuuden tullen, ja varmaan siksi  elämä onkin kohdellut erittäin hyvin.

Suomalaisten outo tapa on kaivella iloisesta tapahtumasta, aina ne negatiiviset puolensa esiin. Tunteeko siinä hetken itsensä jotenkin paremmaksi, vai tuoko se vain pienen tyydytyksen tylsään elämään. Jotain siltä väliltä uskoisin.

Vierailija
Vierailija

Eihän tuo repostelua ole, kun lasta olla esitelty lehtien sivuilla. Silloin sitä voisi reposteluksi kutsua. Miten tämä asia on näin vaikea muiden suomalaisten kestää? Itse olen lapseton, eikä ole vaikeata tämän asian kanssa elää. Johtuneeko siitä etten osaa olla toisten asioista ja onnellisuudesta kateellinen? Kiitän ja onnittelen itsekin aina tilaisuuden tullen, ja varmaan siksi  elämä onkin kohdellut erittäin hyvin.

Suomalaisten outo tapa on kaivella iloisesta tapahtumasta, aina ne negatiiviset puolensa esiin. Tunteeko siinä hetken itsensä jotenkin paremmaksi, vai tuoko se vain pienen tyydytyksen tylsään elämään. Jotain siltä väliltä uskoisin.

Minusta huostaanotto ei ole mikään iloinen tapahtuma lapsen tai biologisten vanhempien kannalta. Sanon tämän myös lapsettomana. Iloiselta tapahtumalta se voi vaikuttaa toki vastentahtoisesti lapsettomasta pariskunnasta, joka miettii ensisijaisesti omaa onnelisuuttaan.

Vierailija
Vierailija
Vierailija

Minusta huostaanotto ei ole mikään iloinen tapahtuma lapsen tai biologisten vanhempien kannalta. Sanon tämän myös lapsettomana. Iloiselta tapahtumalta se voi vaikuttaa toki vastentahtoisesti lapsettomasta pariskunnasta, joka miettii ensisijaisesti omaa onnelisuuttaan.

Totta ihana kun saivat lapsen  ja ovat varmaan hyvät sijasivanhemmat mutta miten ihmeessä he uutisoivat joka lehdessä samat asiat luulisi lapsen hoitoon menevän aikaa melko paljon olisvat pitäneet matalaa profiilia olisi tuntunut fiksummalta jo lapsen kannaltakin ..ovat vähän?tyrkkyjä jotain  rajaa täytyy olla julkisuudellakin kohtuus kaikessa eli.. suu säkkiä myöten!

Vierailija

Tottakai jokaiselle oma onnellisus pitäisi olla tärkeintä, sehän lähtee itsestä, eikä naapurista! Ja ei me sinänsä ihan lapseton pariskunta olla, koska miehellä on jälkikasvua. Jota itsekin hoitanut pienestä pitäen. Olen ns. kakkosvalmentaja ja tämä sovittiin, kun lapsi totesi että voisin hyvin olla hänen äitinsä? Nyt jo aikuinen kosmopoliitti joka elää onnellista opiskelijaelämää. Minusta oli outoa nostaa meteli biologiseta vanhemmasta, joka ei itse ole pystynyt omaa lastaan hoitamaan. Siksi kaiketi hyville sijaiskodeille on tarvetta. Kaikkoset saavat hyvän asian puolesta ilkeätä ja kateellista palautetta. Toivon todella ettei tätä työtä kukaan tee vain rahan kiilto silmissä. Lapsen parasta tässä kaiketi ajatellaan, oli sijaisvanhempi sitten kuka tahansa.

Vierailija
Vierailija

Tottakai jokaiselle oma onnellisus pitäisi olla tärkeintä, sehän lähtee itsestä, eikä naapurista! Ja ei me sinänsä ihan lapseton pariskunta olla, koska miehellä on jälkikasvua. Jota itsekin hoitanut pienestä pitäen. Olen ns. kakkosvalmentaja ja tämä sovittiin, kun lapsi totesi että voisin hyvin olla hänen äitinsä? Nyt jo aikuinen kosmopoliitti joka elää onnellista opiskelijaelämää. Minusta oli outoa nostaa meteli biologiseta vanhemmasta, joka ei itse ole pystynyt omaa lastaan hoitamaan. Siksi kaiketi hyville sijaiskodeille on tarvetta. Kaikkoset saavat hyvän asian puolesta ilkeätä ja kateellista palautetta. Toivon todella ettei tätä työtä kukaan tee vain rahan kiilto silmissä. Lapsen parasta tässä kaiketi ajatellaan, oli sijaisvanhempi sitten kuka tahansa.

Selitätkö vielä, mistä muut ovat kateellisia. En nimittäin ihan ymmärrä, mitä ajat kateuskortilla takaa. Jos ihminen miettii enemmän omaa onneaan kuin sijoitetun lapsen parasta niin kannattaa varmaan jättää sijaisvanhemmuus kokonaan väliin. Siihen sisältyy alun alkaen se ajatus, että lapsi on vain lainassa ja se täytyy hyväksyä. Jos ei siihen kykene, niin ei pitäisi sijaisvanhemmuuteen ryhtyä.

Vierailija

Luuletko todella näin etteivät Kaikkoset tiedä että heillä on kodissaan sijaislapsi? Miksi he sitten kävivät kursseja asian tiimoilta? Tästä on ihan turha vääntää rautalankaa. Ihan sama hyväksytkö asia tai et. Kateellisuutta on varmasti siitäkin syystä ilmassa, ettei jokainen perhe ole saanut sijaislasta. He näkevät Kaikkoset tässä kohtaa olevan hyvinkin etuoikeutetussa asemassa. Harmi että kateudella ja katkeruudella pilataan oma elämä ja terveys. Tästä kansantaudista voi myöskin parantua. Mahdollista sekin on.

Vierailija
Vierailija

Luuletko todella näin etteivät Kaikkoset tiedä että heillä on kodissaan sijaislapsi? Miksi he sitten kävivät kursseja asian tiimoilta? Tästä on ihan turha vääntää rautalankaa. Ihan sama hyväksytkö asia tai et. Kateellisuutta on varmasti siitäkin syystä ilmassa, ettei jokainen perhe ole saanut sijaislasta. He näkevät Kaikkoset tässä kohtaa olevan hyvinkin etuoikeutetussa asemassa. Harmi että kateudella ja katkeruudella pilataan oma elämä ja terveys. Tästä kansantaudista voi myöskin parantua. Mahdollista sekin on.

Minusta käytät kateuskorttia turhaan niin kuin käyttää moni muukin, kun halutaan välttää sellaisen kritiikin kohtaaminen joka ei miellytä. On ihan normaalia miettiä sitä, kuinka järkevää Kaikkosen ja Taiveahon on ennustaa lehtien palstoilla että tämä heidän sijaislapsensa jää lopullisesti heille. Sijoituksen ideahan tämä ei ole niin kuin on monta kertaa mainittu. Varsinkin kun tiedossa on, että pari olisi halunnut adoptoida niin tämä taisi olla ainoa tapa saada lapseen kontakti. Tästä voi vetää johtopäätöksen, että lapsenkaipuu on niin kova, että siinä ei enää mietitä pelkästään lapsen parasta. On sääli, että kaikki jotka haluavat oman lapsen eivät voi sellaista saada. Se on surullista. Ei se kuitenkaan oikeuta siihen, että hamutaan toisen lasta omaksi, silloin kun kyseessä on sijoitus, jonka pääasiallinen tarkoitus on olla väliaikainen tilanne. Selvennän vielä, etten itse ole sijais- tai adoptiolasta vailla, kun sitä varmaan joku miettii. En ole siis kateellinen kenenkään sijais- tai adoptiolapsesta.

Vierailija
Vierailija

Hyvä ihminen..kyllä meitä (muita!) motivoivat muutkin tunteet ja ajatukset, kuin kateudesta kumpuavat.

Olen itse hoitoalalla ja tapaan vanhempia, jotka ovat joutuneet antamaan lapsensa huostaan..jotkut ovat sitä jopa itse pyytäneet saadakseen lapselleen sitä, mitä eivät itse ole voineet antaa. Olen itse kahden lapsen äiti ja käynyt sijaisvanhemmille tarkoitetun koulutuksen. Tältä pohjalta ihmettelenkin Kaikkonen/Taiveaho (huom sukunimet) pariskunnan esiintymistä julkisuudessa tämän asian kanssa. Itse en ikinä sanoisi "tämä on minun lapseni" heti, kun sijoituslapsi tulee perheeseen. Lapsen "omistaminen" itselleen tuolla tavoin on minusta ajattelematonta ja huolestuttavaa.

Onneksi he eivät kuitenkaan edusta tyypillistä sijaisvanhemmiksi ryhtynyttä pariskuntaa.

Vierailija

Hienoa. Fiksujakin löytyy jotka eivät kaikkea kadehdi! Kaikkonen ja Taiveaho eivät tietenkään edusta muita kuin itseään, ja kotiin tulleen sijaislapsen vanhempia. Ja näin sen pitääkin mennä. Tässä ilmeisesti ottaa päähän, että K/T toivat asian julkisuuteen, mutta muut tavis-sijoitusvanhemmat jäävät huomiotta.. No sekin pitäisi ymmärtää ettei kaikista tule julkkisperheitä, eikä media ole heistä kinnostunut.. Sijoitus- tai adoptiolapselle turvalllisen kodin antaminen on kaunis ajatus kaikkinensa. Elämällä on tarkoitus järjestellä asiat tavallaan.

Mutta hei, onnea tulevaan!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat